[Analyse] Derdegraads omzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 14:06
Ik heb een functie van de vorm:

ax^3+bx^2+cx+d=L(x)

Nu wil ik hem in de volgende vorm uitdrukken en ik weet niet hoe dat moet:

x(L)=????

Is hier iemand die me dit kan uitleggen. Ik heb iets gehoord over Cardano maar dit moet best wel pikant zijn. (Niet zeggen dat ik dit zou moeten weten want dit behoort bij LR niet tot de benodigde stof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik begrijp er niets van? L(x) is neem ik aan een functie van x? Maar wat betekent x(L) dan? :?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Niet echt een W&L vraag, maar ok;
Met Google als vriend lukt het wel; tweede hit. Ofwel sheet 9 van deze site.

Succes ermee, al ben ik wel nieuwsgierig naar de reden voor deze vraag.
Hopelijk vroeg je hierom, maar als je de inverse wil bepalen gaat dat volgens mij niet lukken met een derde graads functie.

[ Voor 21% gewijzigd door Opi op 14-08-2003 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Bij een normale formule voer je een x-waarde in en er komt een y-waarde uit (als je je het als een tweedimensionaal assenstelsel voorstelt). Jij wilt nu een y-waarde invoeren en er de x uitkrijgen? Dat kan niet bij alle formules lijkt me, omdat je altijd maar één uitkomst y hebt bij een gegeven x, terwijl je meerdere uitkomsten x kunt hebben bij een gegeven y (denk aan een gewone parabool). Voor simpele dingen is het wel goed te doen:
code:
1
2
y(x)=2x
x=1/2 y

Maar voor moeilijkere krijg je niet alle antwoorden:
code:
1
2
y(x) = x^2
x = sqrt(y) \/ x = -sqrt(y)

Bij die laatste krijg je alleen positieve antwoorden of alleen negatieve antwoorden, afhankelijk van de formule die je kiest.

* odysseus weet ook niet zeker of hij nu vertelt wat de topicstarter bedoelt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
OpifexMaximus schreef op 21 February 2003 @ 10:11:
Niet echt een W&L vraag, maar ok;
Met Google als vriend lukt het wel; tweede hit. Ofwel sheet 9 van deze site.

Succes ermee, al ben ik wel nieuwsgierig naar de reden voor deze vraag.
Hopelijk vroeg je hierom, maar als je de inverse wil bepalen gaat dat volgens mijn niet lukken met een derde graads functie.
Dit heb ik al gedaan, maar dus zonder suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
OK, ik heb een formule waar abcd waarden zijn (constanten). De formule heb ik afgeleid van meerdere subfuncties.

Daaruit kwam deze formule rollen alleen deze is van de vorm L(x) en ik wil dus x(L) hebben. Dit is een formule om in een grafike te laten zien hoeveel langsverstijvers ik nodig heb om een kracht van 2500 N op te vangen op een torsiedoos. Maar dit kunnen jullie niet zien aan deze formule.

Ik dacht dat als je zo'n formule om schijft je 2 imaginaire oplossingen krijgt en 1 reeele en ik heb dus alleen die reeele nodig denk ikke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41542

Whoa! Doen ze dat torsiedoos practicum nog steeds? :P

De abcd formule leidt tot een formule die niet inverteerbaar is (dacht ik, het is al lang geleden dat ik em gebruikt heb). Ik zou zeggen, voer het in in Matlab of excel of zo, en probeer wat waardes voor x uit, totdat je dichtbij de oplossing komt.

* henkie196 meldt trots dat zijn groep toendertijd het dichtsbij de 5000 N kwam, maar in het zicht van de finish strandde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Anoniem: 41542 schreef op 21 February 2003 @ 11:47:
Whoa! Doen ze dat torsiedoos practicum nog steeds? :P
OM lacht mee. :P
Anoniem: 41542 schreef op 21 February 2003 @ 11:47:
De abcd formule leidt tot een formule die niet inverteerbaar is (dacht ik, het is al lang geleden dat ik em gebruikt heb). Ik zou zeggen, voer het in in Matlab of excel of zo, en probeer wat waardes voor x uit, totdat je dichtbij de oplossing komt.
Gebruik het roots commando in matlab (zit op de studentenversie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Hij is wel inverteerbaar alleen ik weet niet hoe, en matlap ken ik niet maar ik heb wle maple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 06-06 08:54
IHA heeft een N'de graads polynoom fN(x)=0 N mogelijk complexe oplossingen. Voor N=2 is de regel simpel, voor N=3 is deze ook nog te vinden. Het gaat pas fout bij 4.

Omdat je N oplossingen hebt voor een enkele waarde van fN(x) is de functie niet inverteerbaar; welke van de N waarden moet je kiezen?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
weer iem die geen zin heeft in het maken van zijn wiskunde huiswerk???

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Rey_Nema schreef op 21 februari 2003 @ 18:07:
weer iem die geen zin heeft in het maken van zijn wiskunde huiswerk???
Als jij gewoon mijn eerste post zou lezen dan staat daar:

Dit onderdeel zit niet in het instellingspakket voor eerstejaars (ook niet voor hogerjaars), want ik was gewoon nieuwschierig hoe het moest.

Dus als je een reply doet lees dan wel de hele threat ipv alleen de laatste reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:53

FCA

MSalters schreef op 21 February 2003 @ 17:54:
IHA heeft een N'de graads polynoom fN(x)=0 N mogelijk complexe oplossingen. Voor N=2 is de regel simpel, voor N=3 is deze ook nog te vinden. Het gaat pas fout bij 4.

Omdat je N oplossingen hebt voor een enkele waarde van fN(x) is de functie niet inverteerbaar; welke van de N waarden moet je kiezen?
Het gaat pas fout bij N=5, voor 4e graads polynomen zijn er nog algemene formules voor het vinden van de oplossingen.

Voor 3e graads functies:
Kijk eens op http://mathworld.wolfram.com/CubicEquation.html ( _/-\o_ @ mathworld )

Maar hij is niet echt simpel.

Verandert z'n sig te weinig.

Pagina: 1