Programma om (wetenschappelijke) verslagen mee te maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 16:37
Ik moet regelmatig verslagen maken voor mijn studie (wie niet) en word ondertussen stuitergek van MS Word. Vooral omdat het hier wetenschappelijke verslagen betreft moet ik vaak referenties, plaatjes en formules invoegen.
Formules werkt redelijk tot zeer goed met MathType (stukken beter dan equation editor), maar met de andere twee heb ik nog steeds ruzie (net als met auto-opmaak dingen, zoals hoofstuknummering, voettekst/koptekst met daarin het hoofdstuknummer/hoofdstuktitel, etc.).

Mijn vraag is dus: Heeft iemand een goede alternatief voor dit eeuwige geklooi in Word. Het moet de volgende functies hebben:
1 Het moet bij kunnen houden wat mijn hoofdstukindeling is, dus bijvoorbeeld met een opmaakprofiel als hoofdstukkop, of een andere scheiding
2 Het moet plaatjes aankunnen, die ik overal heen kan verplaatsen, en waarbij automatisch een bijschrift in de vorm figuur x of tabel y.x wordt gemaakt, met automatische nummering van de figuren en tabellen dus.
3 Ik moet referenties kunnen bijhouden (eventueel meerdere sets, bijv. per hoofdstuk) en die moeten ook automatisch worden doorgenummerd op volgorde van voorkomen in de tekst.
4 Hij moet formules kunnen invoegen, of makkelijk compatibel zijn met MathType, of iets vergelijkbaars, zonder dat ik voor elke formule een los plaatje hoef te maken.

Mensen raden eerder al staroffice en openoffice aan aan mensen die met stageverslagen zaten. Nu zijn mijn wensen nog weer wat specifieker, dus ik weet niet of staroffice en openoffice dit ook voor me kunnen, of dat ik er een ander programma of set van programma's voor moet hebben.

Wie heeft er goed advies voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

LaTeX, dunkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 13:40
Hmm, als er betere programma's dan Word zouden zijn, waarom zouden mensen dan nog Word gebruiken?

Misschien dat de volgende Office je beter bevalt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

QuarkXpress denk ik. Staroffice is dikke poep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Mensen gebruiken Word omdat mensen kuddedieren zijn en momenteel nog voor een groot deel (door onwetendheid voornamelijk) gevangen zitten in het Office monopolie dat MS heeft op de consumentenmarkt.

Maar ik zal LaTeX eens bekijken. Ik had MiKTeX al eens gedownload, maar er nooit verder mee gespeeld.

Heeft trouwens ook iemand een idee hoe je het beste in een groep aan een gezamenlijk verslag kunt werken? We hadden met ons laatste verslag een groep van 7 man, die elk stukjes schreef, die daarna werden samengevoegd door mij. Maar nu kwamen er een aantal mensen met verbeteringen op hun stukjes, en wilden ze hun delen weer aanpassen.
Is er een goede manier om in een groep aan 1 verslag te werken?

//edit: Hmm, ja, Quark vind ik op zich een fijn programma, maar het is net TE uitgebreid voor een simpel verslag misschien. Bovendien, zitten daar tegenwoordig die automatische nummer functies in? En kan ik makkelijk bijschriften maken, of moet ik dan voor elk plaatje weer een textbox maken enzo?

[ Voor 19% gewijzigd door Raafz0r op 21-02-2003 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Raafz0r schreef op 21 februari 2003 @ 01:22:
Mensen gebruiken Word omdat mensen kuddedieren zijn en momenteel nog voor een groot deel (door onwetendheid voornamelijk) gevangen zitten in het Office monopolie dat MS heeft op de consumentenmarkt.
Mja, dat moet ik toch met je oneens zijn..
Ik weet dat er ook andere office pakketten zijn, maar die zijn dus niet beter dan die van MS. Als er echt iets spectaculair beters zou zijn zou dat echt wel gebruikt worden, en wat jij hier noemt helemaal, universiteiten zijn echt geen kuddedieren die maar alles van MS kopen..
Heeft trouwens ook iemand een idee hoe je het beste in een groep aan een gezamenlijk verslag kunt werken? We hadden met ons laatste verslag een groep van 7 man, die elk stukjes schreef, die daarna werden samengevoegd door mij. Maar nu kwamen er een aantal mensen met verbeteringen op hun stukjes, en wilden ze hun delen weer aanpassen.
Is er een goede manier om in een groep aan 1 verslag te werken?
Ja, alle stukken in verschillende documenten bewaren en pas aan het einde samenvoegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17772

Azrael schreef op 21 February 2003 @ 01:11:
Hmm, als er betere programma's dan Word zouden zijn, waarom zouden mensen dan nog Word gebruiken?
wat is dat nou weer voor loze redenatie?

dat veel mensen Word gebruiken wil niet zeggen dat het kwalitatief het beste programma is, het kan ook zijn dat de beschikbaarheid (illegale circuit), de prijs of de eenvoud van het programma meer mensen aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zelf snap ik niet helemaal hoe mensen met Word serieuze producties in elkaar kunnen zetten van meer dan een handvol pagina's platte tekst. Persoonlijk vind ik 't programma nog net goed genoeg voor simpele briefjes.
In de auto-correctie-hel van Word kun je complexere dingen, of zelfs simpele opmaak-elementen, feitelijk alleen gebruiken wanneer je eerst de moeite neemt om alle auto-correctie en auto-opmaak opties uit te zetten omdat die ellende default aanstaat.
Als je Word met default instellingen gebruikt ben je vooral bezig om voortdurend de auto-opmaak van Word te corrigeren terwijl je liever je tijd en aandacht besteed aan het document waar je aan werkt.

Ik ben dus zelf ook al een tijdje op zoek naar een (liefst gratis) programma waarmee grotere documenten in elkaar gezet kunnen worden, inclusief screenshots en tabellen. LaTeX komt enigzins in de buurt, vooral omdat je documenten gewoon in je favoriete teksteditor kunt maken (vrij van de ellendige interface van Word), maar LaTeX is helaas omslachtig als je graphics wilt invoegen. Bovendien is er geen simpele manier om de standaard layout van een document aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Anoniem: 17772 schreef op 21 February 2003 @ 01:30:
[...]

wat is dat nou weer voor loze redenatie?

dat veel mensen Word gebruiken wil niet zeggen dat het kwalitatief het beste programma is, het kan ook zijn dat de beschikbaarheid (illegale circuit), de prijs of de eenvoud van het programma meer mensen aantrekt.
Sja, ik kan ook zeggen dat jouw redenatie loos is..

Word is best een goed programma, ik zie jou in ieder geval geen beter alternatief noemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Latex is the way to go imho. Zelf maak ik er al mijn verslagen in.. Voorbeeldje .. Om lekker op weg te kunnen (en om een beetje een id te krijgen) kun je het beste zoeken op "the not so short introduction to latex". Dit is een pdf-je waarmee je zo op weg bent :).. Het is ideaal voor formules(mathmode) en citaties/reverenties (weet je ook gelijk waar toch de heletijd die bibtex dingen voor zijn, nou die zijn voor leuke automatisch gegenereerde referentie lijsten)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17772

Azrael schreef op 21 February 2003 @ 01:58:
[...]

Word is best een goed programma, ik zie jou in ieder geval geen beter alternatief noemen..
*zucht*

uhm zie je mij ergens zeggen dat Word niet goed is dan? NEE.

maar die redenatie 'het is goed want iedereen gebruikt het' is gewoon zo lauw als wat..

als er bv. veel mensen in een Opel Kadett reden zou dat nog niet zeggen dat t een goede auto is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

/downtime/ schreef op 21 February 2003 @ 01:56:
........ maar LaTeX is helaas omslachtig als je graphics wilt invoegen. Bovendien is er geen simpele manier om de standaard layout van een document aan te passen.

Mwah, als je het mbt plaatjes 1 keer doorhebt is het redelijk simpel. Daarnaast kun je mbv het aanpassen van wat afstanden, het gebruik van fancyheaders en andere packages (zoals times) nog behoorlijk naar je eigen zinnen zetten hoor.

[ Voor 49% gewijzigd door Janoz op 21-02-2003 02:11 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Azrael schreef op 21 February 2003 @ 01:58:

Ik denk dat je een denkfout maakt. Je gaat er vanuit dat een programma het meest gebruikt wordt omdat dat het beste is. Maar succes in de markt heeft niet alleen met technische kwaliteiten te maken. Marketing, prijs, beschikbaarheid, etc is allemaal net zo belangrijk als de techniek.

Programma's zijn bovendien heel persoonlijk. Sommige mensen vinden Word geweldig, ik vind het een ramp, veruit het slechtste onderdeel van het hele Office pakket. Toch gebruik ik Word als ik een briefje moet tikken, omdat ik het pakket nou eenmaal overal tegenkom, en het makkelijker is om je daaraan aan te passen dan om overal andere tekstverwerkers te gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13874

Tjah, als het op wetenschappelijke verslagen aan komt die er professioneel uit moeten zien, waarbij indexering en formules belangrijk zijn, dan kom je eigenlijk niet onder Latex uit.

Wordt ook niet voor niks veel in de wetenschappelijke wereld gebruikt ;) Stijle leercurve, maar dan heb je ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Azrael schreef op 21 February 2003 @ 01:29:

en wat jij hier noemt helemaal, universiteiten zijn echt geen kuddedieren die maar alles van MS kopen..
Zou ik niet te hard roepen, de keuze is in 9 van de 10 gevallen gewoon gemakzucht. Veel ondersteunend personeel werkt vanzelfsprekend met MS producten en je staat nog te kijken van het gebrek aan kennis op IT gebied van medewerkers van zelfs technische universiteiten...

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Anoniem: 17772 schreef op 21 februari 2003 @ 02:08:
[...]
*zucht*

uhm zie je mij ergens zeggen dat Word niet goed is dan? NEE.

maar die redenatie 'het is goed want iedereen gebruikt het' is gewoon zo lauw als wat..

als er bv. veel mensen in een Opel Kadett reden zou dat nog niet zeggen dat t een goede auto is...
*zucht*

Denk er maar eens overna, zo'n loze redenatie is het niet.

Als er echt een beter alternatief zou zijn, dan zouden mensen dat toch gebruiken :?

Maargoed, ik weet er ook niet al teveel van, ik zal es een huisgenoot vragen die scheikunde studeert, die is bijna afgestudeerd dus ik neem aan dat ie er wel wat van weet dan.

[ Voor 16% gewijzigd door Azrael op 21-02-2003 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50121

Om even on topic te blijven, zoals eerder gezegd, is voor grote verslagen LaTeX het beste. Je moet wel even wennen aan de structuur, het is meer programmerend tekstverwerken. Enkele dingen die veel beter gaan in LaTeX dan in bv Word:

Layout, chapter nummering, plaatjes en bijbehorende captions, wiskundige formules, integratie met Reference Manager

Iets waar bv Word sterker in is: tabellen.

BTW, ik heb mijn afstudeerverslag geheel in LaTeX geschreven. Voor kleine dingen kan je nog steeds het beste Word gebruiken, alhoewel ik nu mijn sollicitatiebrieven ook in LaTeX schrijf.

Het feit dat Word het beste is omdat het het meeste gebruikt word is nogal kudde gedrag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26
Azrael schreef op 21 February 2003 @ 15:08:
[...]

*zucht*

Denk er maar eens overna, zo'n loze redenatie is het niet.

Als er echt een beter alternatief zou zijn, dan zouden mensen dat toch gebruiken :?

Maargoed, ik weet er ook niet al teveel van, ik zal es een huisgenoot vragen die scheikunde studeert, die is bijna afgestudeerd dus ik neem aan dat ie er wel wat van weet dan.
dat zal ik wezen, alleen dat gaat wat tegenvallen want ik gebruik gewoon Word
ik weet wel dat veel natuurkundigen latex gebruiken, omdat het handige schijnt te zijn voor formules enzo. Voor een scheikunde scriptie volstaat Word prima, mits je niet een fysische richting doet, dan zit je weer met die formule ellende. Ik gebruik alleen maar structuurformules, en die teken je in chemwindows, en dat is dan simpel te exporteren naar Word. Bovendien staat word standaard op alle computers van de universiteit, en dat is wel zo handig om dan te gebruiken.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach, als ooit in je grote verslag in Word opeens al je plaatjes zijn omgetoverd in rode kruisen, weet je een van de rederen waarom ik LaTeX gebruik. Trouwens heb zelf Scheikundige Technologie (TU/e) gestudeerd en kan meteen zeggen dat het niet alleen handig is voor natuurkundigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Sinds ik mezelf LaTeX heb aangeleerd, gebruik ik het voor alle verslagen en rapporten. Eens je de commando's gewoon bent, tik je op korte tijd een professioneel uitziend document bij mekaar. Geen rondgeklik meer in menu's maar gewoon met je toetsenbord typen. Ik heb ook het gevoel dat de gebruiker meer controle heeft; niet in de zin dat hij alles kan doen wat hij wil maar in de zin dat hij weet wat er uit gaat komen ipv dat de applicatie vanalles voor hem beslist. Een ander voordeel is ook dat je 'broncode' gewone platte tekst is en dus altijd leesbaar blijft. Het feit dat het platte tekst is, maakt het ook mogelijk om in groep aan een document te werken: gewoon copy&paste van de tekst van een sectie doen bijvoorbeeld en ik meen zelfs dat CVS ondersteuning heeft voor LaTeX files. LaTeX is ook sterk in het typesetten van formules en bijhorend nummeren en verwijzen ernaar. Kruisverwijzingen en bibliografieverwijzingen zijn ook heel makkelijk; genereren van een table of contents, table of figures of table of tables is een fluitje van een cent.

Zwak punt van LaTeX is het omgaan met figuren. Dat is niet zo flexibel als je gewoon bent van de bekende office-pakketten. Maar toch, eens je het in de vingers hebt, valt het heel goed mee.

Hier aan de unief hebben we een interne LaTeX nieuwsgroep. Toen ik vorig jaar met LaTex begon, heb ik die dan ook gevolgd en uitgeplozen. Ik merkte echter dat het voor beginners niet makkelijk is om door de bomen het bos te zien. Daarom ben ik toen begonnen met een FAQ. Die staat hier online. Hij is natuurlijk gericht op onze unief en op vragen die in de nieuwsgroep regelmatig terugkwamen maar het grootste deel is zeker algemeen genoeg zodat iedere beginner er hopelijk wat aan heeft.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Ik sluit me volledig aan bij de LaTeX promotors in dit draadje: voor lange (wetenschappelijke) verslagen is dit echt het meest ideale pakket. De leercurve is weliswaar steil, maar het is zeker de moeite waard, want als je het eenmaal onder de knie hebt kun je er véél sneller en efficienter mee werken dan met een pakket als Word (wat ik overigens echt een waardeloze tekstverwerker vind, maar dat terzijde).

Zelf heb ik LaTeX leren kennen met de emTeX distributie voor DOS. Gelukkig is het opzetten van een LaTeX systeem voor Windows tegenwoordig een stuk makkelijker, dankzij de installatie wizards van MikTeX (te vinden op www.miktex.org). MikTeX is overigens geheel gratis, net als de meeste LaTeX tools en extensies.

Nog wat links:

TeX FAQ van de engelse TeX gebruikersgroep
Tex FAQ (duits) van de duitse TeX gebruikersgroep
TeX catalogue, een uitgebreide lijst met LaTeX extensies
TeX Resources on the Web, een lange lijst met nog veel meer links

Engelstalige TeX nieuwsgroep op Usenet: comp.text.tex
Duitstalige TeX nieuwsgroep op Usenet: de.comp.text.tex

Een mooie shell voor LaTeX is TeXnicCenter, wat gratis kan worden gedownload op http://www.toolscenter.org/. Een goed boek over LaTeX is: 'A Guide to LaTeX2e' van Kopka en Daly. Tenslotte is het nog aan te raden ook Ghostscript en GSview te downloaden; LaTeX werkt perfect in combinatie met PDF en/of PostScript.

Eén tip: als je tegen beperkingen van LaTeX aanloopt, neem dan absoluut eerst eens een kijkje in die TeX Catalogue, om uit te vinden of iemand anders dat probleem al voor je heeft opgelost. Het barst werkelijk van de 'TeX packages' die het werken met LaTeX echt een stuk vereenvoudigen, of het nu gaat om het plaatsen van plaatjes, het maken van tabellen, het werken met extra fonts, het converteren naar Word/RTF/HTML/XML, het maken van slides, of wat je al niet meer kunt verzinnen...

Overigens: LaTeX is ook standaard aanwezig in vrijwel elke Linux distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31556

Inderdaad is LaTeX ideaal hiervoor.

deze (nederlandse) handleiding vond ik erg handig toen ik ermee begon.
http://www.cs.uu.nl/~piet/latexhnd.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Anoniem: 50121 schreef op 21 februari 2003 @ 15:55:
Ach, als ooit in je grote verslag in Word opeens al je plaatjes zijn omgetoverd in rode kruisen, weet je een van de rederen waarom ik LaTeX gebruik. Trouwens heb zelf Scheikundige Technologie (TU/e) gestudeerd en kan meteen zeggen dat het niet alleen handig is voor natuurkundigen.
Ah, dan ben ik een collega van je :), ik doe namelijk Chemische Technologie aan de UT. Maar tabellen (vooral vanuit Excel, wat dan weer *wel* een goed programma van MS is) moeten wel makkelijk in te voegen blijven. Is er een goede LaTeX editor waarmee ik gemakkelijk die tabellen kan invoegen?

Voor de rest: Tja, dan ga ik toch maar MiKTeX verder uitdiepen, en andere mensen van m'n studie aanleren dat verslagen toch echt in LaTeX gemaakt gaan worden.
Bedankt voor de tips en links.

[ Voor 3% gewijzigd door Raafz0r op 21-02-2003 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm.. je kan het natuurlijk altijd proberen tabellen (grafisch) te exporteren naar een postscript plaatje en in een LaTeX document zetten. Zelf ken ik geen editors of iets dergelijks die tabellen in LaTeX vergemakkelijken (Ik gebruik WinEdt als primary tekst editor). Ik heb het altijd op de "LaTeX" manier gedaan die heel veel tijd kost. Als iemand iets weet zal ik heel blij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Niet online

AFR

ALs je LaTeX gebruikt icm met WInEdt kun je gebruik maken van een groot aantal plugins die het schrijven van documenten makkelijker maken: Table designor, Style selector, etc.

Een alternatief voor LaTeX zijn de commerciele pakketten "Scientific Word" en "Scientific Workplace" van MacKichan Software Inc. Beide pakketten bevatten een set gebundelde tools waarmee het extreem eenvoudig is om LaTeX documenten te genereren inclusief een soort WYSIWYG layout, directe ondersteuning voor de meeste afbeeldings-typen. De uitgespuugde LaTeX-code ziet er helaas niet zo mooi uit als je zelf zou schrijven, maar het pakket werkt welsuper-gebruiksvriendelijk voor een beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Anoniem: 50121 schreef op 21 February 2003 @ 15:21:
Layout, chapter nummering, plaatjes en bijbehorende captions, wiskundige formules, integratie met Reference Manager
Wat van bovenstaande kan Word dan niet goed? Gegeven een goede template is layout geen probleem, nummering idem (met wat bugjes links en rechts), captions idem, formules zijn eenvoudig in te voegen met 3rd party tools en er is een mijns inziens uitstekende integratie met Reference Manager. Ook cross-references en indices werken zonder grote problemen.

Het probleem van Word: als een document groot (>150blz) wordt dan wordt het onhandelbaar, log en treden er problemen met plaatjes op (rode kruizen). De rest van de zut zoals autocorrection is vrij eenvoudig uit te zetten.

Word kent zelfs een aantal features die het samenwerken aan een document sterk helpen: track changes en de comments

Heeft iemand trouwens een antwoord op de vraag waarom met LaTeX gemaakte docuementen altijd maar 30% van het papieroppervlak gebruiken door de ruime margins?
Raafz0r schreef op 21 February 2003 @ 01:02:
Mijn vraag is dus: Heeft iemand een goede alternatief voor dit eeuwige geklooi in Word. Het moet de volgende functies hebben:
[number] Het moet bij kunnen houden wat mijn hoofdstukindeling is, dus bijvoorbeeld met een opmaakprofiel als hoofdstukkop, of een andere scheiding
Het moet plaatjes aankunnen, die ik overal heen kan verplaatsen, en waarbij automatisch een bijschrift in de vorm figuur x of tabel y.x wordt gemaakt, met automatische nummering van de figuren en tabellen dus.
Ik vraag me af welke verbetering je hier wilt ten opzichte van de bestaande mogelijkheden.
Ik moet referenties kunnen bijhouden (eventueel meerdere sets, bijv. per hoofdstuk) en die moeten ook automatisch worden doorgenummerd op volgorde van voorkomen in de tekst.
Reference manager doet dit zonder problemen voor je en kan geintegreerd worden met Word. (Per hoofdstuk weet ik niet.)
Hij moet formules kunnen invoegen, of makkelijk compatibel zijn met MathType, of iets vergelijkbaars, zonder dat ik voor elke formule een los plaatje hoef te maken.[/number]

Wie heeft er goed advies voor me?
Ik wacht met je af, want ik heb ook zo wel m'n commentaar op Word en genoeg van sommige nukken, maar als ik kijk naar het eindresultaat dan vind ik LaTeX documenten vaak minder 'features' gebruiken dan Word documenten: altijd de standaard margins, inhoudsopgave, referenties, formules en captions. Wat allemaal zonder problemen ook in Word kan.

[ Voor 43% gewijzigd door Rukapul op 21-02-2003 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Die opmaakprofielen van Word werken heel raar. Soms wordt opeens de vorige regel erbij betrokken. Die hoofdstuknummering komt op mij ook nog niet echt logisch over, en dus verneukte Word de automatische nummering af en toe. Reference manager is inderdaad een redelijk programma dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reactie op Rukapul.
De vraag is niet of Word iets niet kan, Word kan die dingen die ik genoemd heb (meestal) ook goed doen. Imho LaTex kan deze dingen gewoon beter en met minder moeite, je hoeft er gewoon geen zorgen over maken. Enkele voorbeelden:
Bij een groot (50+ pagina) dokument kan je overal bv. een hoofdstuk, genummerde formule of plaatje of iets dergelijk in het midden toevoegen zonder dat je het hele document moet gaan controleren. (vooral de verwijzingen)
Ik heb dingen zoals mathtype in word gebruikt, die zijn inderdaad beter dan de standaard equation editors. Echter in LaTeX kan ik mijn wiskundige formules een gigantisch stuk sneller schrijven (differentiaal vergelijking met veel symbolen sub/superscript etc.). Als je 5 pagina's vol formules schrijft wil je dat echt niet in Word doen.

Zo zijn er heel wat dingen op te noemen die LaTeX geschikter maakt voor wetenschappelijke verslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Rukapul schreef op 21 februari 2003 @ 21:33:

Heeft iemand trouwens een antwoord op de vraag waarom met LaTeX gemaakte docuementen altijd maar 30% van het papieroppervlak gebruiken door de ruime margins?
Uit "The Not So Short Introduction To LaTeX2e:
WAIT! . . . before you launch into a “Let’s make that narrow page a bit
wider” frenzy, take a few seconds to think. As with most things in LATEX,
there is a good reason for the page layout to be as it is.
Sure, compared to your off-the-shelf MS Word page, it looks awfully
narrow. But take a look at your favourite book and count the number of
characters on a standard text line. You will find that there are no more than
about 66 characters on each line. Now do the same on your LATEX page. You
will find that there are also about 66 characters per line. Experience shows
that the reading gets diffcult as soon as there are more characters on a
single line. This is because it is difficult for the eyes to move from the end
of one line to the start of the next one. This is also why newspapers are
typeset in multiple columns.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 19:28

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb via de uni een MS vijfklapper besteld, dat was Office, McAfee, Endnote en Workpace geloof ik. Met Endnote schijn je heel goed referenties en verwijzingen bij te kunnen houden. Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar een huisgenoot vond het ideaal voor zijn afstudeerscriptie (Scheikunde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Ja, EndNote heb ik ook geprobeerd. Werkt op zich best goed (mits je vanaf het zoeken van informatie en maken van notities een bibliografie bijhoudt, doe je dit op het eind, of moet je van minder slimme mensen referenties overnemen dan duurt het lang), maar ik weet niet of deze meerdere sets referenties in 1 document kan hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Nog een alternatief, voor wie LaTeX toch echt te lastig vindt: LyX. Van de homepage:
LyX produces high quality, professional output -- using LaTeX, an industrial strength typesetting engine, in the background; LyX is far more than a front-end to LaTeX, however. No knowledge of LaTeX is necessary to use LyX, although it will give a user more power.
Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar dit pakket is dus ook gebaseerd op TeX. Bovendien is LyX gratis, want het wordt uitgegeven onder een ietsje aangepaste GPL licentie. Als ik het goed begrijp bestaat er inmiddels ook een Windows versie van, hoewel het pakket oorspronkelijk voor Linux was ontwikkeld.

Verder is hier nog een iets betere link naar TeXnicCenter, een shell voor LaTeX in Windows die te vergelijken is met WinEdt, maar dan gratis.
Rukapul schreef op 21 February 2003 @ 21:33:
Ik weet niet waar je dat idee vandaan haalt, maar net als in Word kun je de marges gewoon helemaal zelf instellen. Alleen is er (zoals hierboven terecht aangehaald door TaXaN) veel voor te zeggen om dat niet altijd te doen. Overigens zijn veel LaTeX documenten die je vindt op internet geformatteerd voor het amerikaanse 'letter'-formaat, wat afwijkt van A4 ('letter' pagina's zijn ietsjes breder en behoorlijk wat korter).

De lay-out van LaTeX is gebaseerd op klassieke typografische regels zoals die door professionele drukkerijen worden gebruikt. Vergeleken daarmee is de output van MS Word absoluut niet typografisch verantwoord. Helaas dringt MS Word ook steeds verder door in de professionele uitgeverijwereld, waardoor de typografische kwaliteit van veel boeken de laatste tijd echt met sprongen achteruit holt. Vooral bij IT boeken is het wat dat betreft vaak huilen met de pet op.

De meeste mensen zullen dat overigens niet eens in de gaten hebben, maar als je een mooi klassiek boek naast een modern 'Word for Dummies' werkje legt dan is het verschil zelfs voor een leek (zoals ikzelf) duidelijk te zien. Moderner is niet altijd beter... :(

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 21785 op 22-02-2003 02:15 ]

Pagina: 1