[design] Ontwerpen vanuit objectief oogpunt

Pagina: 1
Acties:

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Ik ben zelf op zich niet echt een designer, maar moet regelmatig een layoutje maken of een gui opzetten. In alle gevallen gaat het erom dat je design duidelijk is naar de gebruiker toe, dat is vanzelfsprekend. Maar naast een goede usibility, wil je natuurlijk ook dat je bezoeker het design leuk vind (zorgt voor extra positiviteit). Alleen moge het al lange tijd duidelijk zijn, smaken verschillen.

Een bezoeker zal dus lang niet altijd, het design wat door jou als goddelijk wordt gezien, zo zeer waarderen. Om niet te veel gebruikers op stang te drijven met extreme designs, hou ik het meestal rustig en zakelijk. Niet te veel of felle kleuren, maar slechts enkele lichte tinten, die erg nauwkeurig bij elkaar aansluiten.

Een veel gehoorde logische reactie is vervolgens "Ja, ziet er goed uit, alleen een beetje saai. Kun je er niet wat meer kleur in doen". Na zo'n 16 miljoen kleurtinten (;)) te hebben bekeken, kom ik vervolgens tot de conclusie, dat ik geen flauw idee heb, waar ik danwel zo'n vrolijke kleur moet plaatsen.

Het probleem zal intussen wel duidelijk zijn. Zijn er richtlijnen of designregels om een goed design te maken, wat duidelijk is naar de gebruiker toe.. maar wat toch ook weer niet te saai wordt gevonden. Mogelijkheden zijn het gebruik van verschillende kleuren of vormen, diepte in de pagina of bewegende elementen. Maar al gauw wordt dit té veel en schrikt het weer af.

Hoe doen jullie dat ? Gewoon net zo lang balanceren tot er wat supersss uit komt ?

Verwijderd

er zijn wel wat basisconcepten, hier kun je er wat over lezen [url]http://www.epilogue.net/art/tech/socar_color/[/url/

Ik had nog een link waarin je voorbeelden zag van welke kleuren wel en niet goed met elkaar matchen maar ben m kwijt..

het blijft vaak een kwestie van uitproberen, kijken naar wat jezelf aantrekkelijk vindt in reclames, posters, flyers, sites etc.. zelf ga ik binnenkort op een cursus om de conceptuele kant hiervan uit te diepen.

Verwijderd

Ik let zelf heel veel op kleurgebruik. Usability en indeling. Moet niet te druk en toch rustig oogen. Lijkt mij. Voor de rest kan je zelf bedenken welke kleuren er niet bij elkaar passen. Kleurencirkel als hulpmiddel als je het zelf niet kan. Verder een layout altijd helemaal afmaken als je een concept. Dus opvullen met: "Lorum ipsum"

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 09:52

Pelle

🚴‍♂️

Kleuren zijn vaak al vastgelegd in een huisstijl; het fijne aan een huisstijl is dat je nooit gezeik krijgt van een klant als je je er aan houdt; het rotte aan een huisstijl is ook dat je je er aan moet houden, ook al is het een hele lelijke huisstijl :+

In het geval dat je niet met een huisstijl te maken hebt, dan probeer ik altijd kleuren uit beeldmateriaal ((stock)photo's) te halen, of in het uiterste geval zelf een mooie kleur te kiezen en daar zelf mooie kleuren bij kiezen (zie bijvoorbeeld http://www.colormatch.dk).

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Ik wou hier een reactie posten in de trant van: precies omdat je veel design-issues niet kunt vastleggen in regels, heb je iemand nodig met op zijn minst wat design-inzicht (en dat is 9 op de 10 gevallen niet de programmeur). En dan komt Pelle met die colormatch. Dat is dus eigenlijk de formalisering van een moeilijk te vatten designprobleem, waarvan je (ik althans) op het eerste zicht zou denken dat het niet in regels is te gieten.

Ik vraag me af hoe ver je in dat formaliseren kunt gaan, maar dat draait natuurlijk uit op een discussie over het feit of creativiteit een realiteit is of een illusie. Euhm... laat ik het daarom hier maar bij houden O-)

PS: Pelle, heb je enig idee waar het algoritme van die color matcher zich op baseert?
edit:
Ik *zou* natuurlijk ook het JavaScriptje kunnen formatten en bekijken :P

[ Voor 6% gewijzigd door GrimaceODespair op 21-02-2003 03:19 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be