[Suggestie] Topic-Read-Proggress-Meter

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 09:35

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Goed, het is een hele mond vol, maar wat ik hiermee bedoel is een feature die door middel van een kleurverschil o.i.d. in topics aangeeft in hoeverre je het topic al gelezen hebt. In de sessies wordt al opgeslagen wanneer (datum/tijd) de laatste visit was, dus volgens mij moet het best mogelijk zijn om zoiets te realiseren.
Ik denk dat dit het beste te illustreren is met een afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/GoT-progress-tracker-by-dawuss.gif Click me!

In dit voorbeeld heeft de user dus gelezen tot aan de post van Blerk_NKK en zijn de posts van Freezy en Kzyto nieuw, en dus ongelezen.
Wat vinden jullie hiervan?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens mij is dit wel vaker voorgesteld en altijd op dataloadredenen afgewezen. Maar als het mogelijk is dan ben ik er ook een groot voorstander van.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

leuk idee, (volgens mij ook al een keer geweest in een iets andere vorm) echter hoe wil je dit bereiken?
je moet dan namelijk per user per topic/post bij gaan houden of je die al gezien hebt, lijkt me enorm veel ruimte innemen in de database ;)
posts*users=heel veel entries :P

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Erkens schreef op 20 February 2003 @ 22:35:
leuk idee, (volgens mij ook al een keer geweest in een iets andere vorm) echter hoe wil je dit bereiken?
je moet dan namelijk per user per topic/post bij gaan houden of je die al gezien hebt, lijkt me enorm veel ruimte innemen in de database ;)
posts*users=heel veel entries :P
Dat valt nog wel mee. In zijn meest ideale vorm zou per topic opgeslagen moeten worden wanneer een gebruiker het topic voor het laatst heeft geopend. Dat betekent dus per view één update-query. Dat produceert inderdaad meer load.
Voor de active topics wordt er echter al ergens een datum / tijd opgeslagen, dus die kan hiervoor wel gebruikt worden. Goed, het werkt niet zo goed als de eerste oplossing, maar het is in ieder geval fijn als je offline gaat, en de volgende dag verder wilt gaan.
De eerste oplossing, realtime updates per topic, is natuurlijk toch het mooiste :)

micheljansen.org

• ArthurMorgan
  • Niet online
Voor active topics wordt slechts 1 record opgeslagen voor heel GoT. Je wil niet weten hoeveel topics ik per uur bekijk. Dan krijg je echt een gigantische database. Alleen al om die topics die ik even snel bekijk en verder nooit weer open op te slaan.

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik de onmogelijkheid er van in zie. Of je zou het via cookies moeten doen of zo.....

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Alfredt schreef op 20 februari 2003 @ 22:42:
Voor active topics wordt slechts 1 record opgeslagen voor heel GoT. Je wil niet weten hoeveel topics ik per uur bekijk. Dan krijg je echt een gigantische database. Alleen al om die topics die ik even snel bekijk en verder nooit weer open op te slaan.

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik de onmogelijkheid er van in zie. Of je zou het via cookies moeten doen of zo.....
Dat cookie plan vind ik op zich wel goed, maar dat werkt niet fijn als je op meerdere computers GoT. Zo heb ik hier thuis 2 pc's, daar komt binnenkort nog een laptop bij, en op school zit ik ook regelmatig op GoT. Een knopje 'sla gegevens op in de database' kan daarvoor dan misschien uitkomst bieden. (maw: als je stopt, ff op die knop drukken, en thuis weer je cookie refreshen vanuit de database)

micheljansen.org

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

dawuss schreef op 20 februari 2003 @ 22:46:
[...]

Dat cookie plan vind ik op zich wel goed, maar dat werkt niet fijn als je op meerdere computers GoT. Zo heb ik hier thuis 2 pc's, daar komt binnenkort nog een laptop bij, en op school zit ik ook regelmatig op GoT. Een knopje 'sla gegevens op in de database' kan daarvoor dan misschien uitkomst bieden. (maw: als je stopt, ff op die knop drukken, en thuis weer je cookie refreshen vanuit de database)
cookies hebben ook een max. lengte ;)
iets met de laatste tijd dat je GoT hebt bezoekt zou misschien kunnen, echter dan "mis" je dus een hoop, maar iets anders (wat eenvoudig te implementeren is en weinig db-ruimte kost) kan ik niet verzinnen :P

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Erkens schreef op 20 February 2003 @ 22:52:
[...]

cookies hebben ook een max. lengte ;)
iets met de laatste tijd dat je GoT hebt bezoekt zou misschien kunnen, echter dan "mis" je dus een hoop, maar iets anders (wat eenvoudig te implementeren is en weinig db-ruimte kost) kan ik niet verzinnen :P
Die max lengte van cookies hoef geen serieus probleem te vormen. Er hoeven alleen maar topic-id's en timestamps in te kunnen. (hoe veel kan er dan maximaal in?)
Een goede oplossing om de 'één keer kijken, en nooit meer' topics eruit te filteren, is om alleen topics bij te houden waarin je ook zelf gepost hebt. Een optie om andere topics bij te houden kan bij de bookmark functie geïntegreerd worden, voor die keer dat je dit toch wilt gebruiken.

micheljansen.org

• ArthurMorgan
  • Niet online
Het inbouwen bij topics waarin je al gereageerd hebt en in andere niet verlaagt de drempel om te reageren. Je hebt dan kans op veel meer (mooi verpakte) bullshit replies.

Misschien zou het een pref kunnen worden en dan een cookie per draad met verlooptijd van 7 dagen of zo.....

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Alfredt schreef op 20 February 2003 @ 23:03:
Het inbouwen bij topics waarin je al gereageerd hebt en in andere niet verlaagt de drempel om te reageren. Je hebt dan kans op veel meer (mooi verpakte) bullshit replies.
Dat valt denk ik wel mee, als je naast het 'bookmark' icoontje een 'remember' icoontje maakt, hoef je niet te reageren om de functie te kunnen gebruiken.
Misschien zou het een pref kunnen worden en dan een cookie per draad met verlooptijd van 7 dagen of zo.....
Tuurlijk |:( Ik zit hier moeilijk te denken om alle info in 1 cookie op te slaan :P
dit is veel eenvoudiger :)

[ Voor 5% gewijzigd door dawuss op 20-02-2003 23:06 ]

micheljansen.org

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt toch gewoon een sessie tijd (hoi blackd, je laatste sessie begon om..) waarop je een heel topic qua posts kan vergelijken?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• ArthurMorgan
  • Niet online
blackd schreef op 20 februari 2003 @ 23:06:
Je hebt toch gewoon een sessie tijd (hoi blackd, je laatste sessie begon om..) waarop je een heel topic qua posts kan vergelijken?
eh nou ben ik dit topic wel lekker aan het lezen en dan ga ik weer blues brothers kijken. Dus de sessietijd van dit topic klopt. Maar alle andere interessante topics dus niet.....

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

20 cookies per site
300 cookies totaal
4kb max per cookie

(standaard voor de meeste browsers)

edit:

bron: "more Servlets and JavaServer Pages"

[ Voor 25% gewijzigd door Erkens op 20-02-2003 23:10 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
dawuss schreef op 20 februari 2003 @ 22:32:
...
In de sessies wordt al opgeslagen wanneer (datum/tijd) de laatste visit was, dus volgens mij moet het best mogelijk zijn om zoiets te realiseren.
...
^^^^
blackd schreef op 20 februari 2003 @ 23:06:
Dat bedoelde ik min of meer ;)
Of begrijp ik jou nu verkeerd :?

micheljansen.org

• blackd
  • Niet online
Alfredt schreef op 20 February 2003 @ 23:08:
[...]

eh nou ben ik dit topic wel lekker aan het lezen en dan ga ik weer blues brothers kijken. Dus de sessietijd van dit topic klopt. Maar alle andere interessante topics dus niet.....

http://gathering.tweakers.net/forum/reset

maarr.. hoe ga jij bijhouden dat je dit topic wel leest, en andere topics niet? ga je dat aanklikken ofzo?
Stel ik lees een LA draad, dat zegt niet dat ik 'm tot het eind gelezen heb 8)7
dawuss schreef op 20 February 2003 @ 23:09:
Dat bedoelde ik min of meer ;)
Of begrijp ik jou nu verkeerd :?

We bedoelen hetzelfde vlgns mij.

[ Voor 17% gewijzigd door blackd op 20-02-2003 23:10 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Alfredt schreef op 20 February 2003 @ 23:08:
[...]

you've got a point there...
Maar wat vinden we van het cookie-idee?
Ja, maar dat gaat wel erg ver hè :)
In dat geval:

[ Voor 28% gewijzigd door dawuss op 20-02-2003 23:12 ]

micheljansen.org

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

blackd schreef op 20 February 2003 @ 23:09:

[...]

maarr.. hoe ga jij bijhouden dat je dit topic wel leest, en andere topics niet? ga je dat aanklikken ofzo?

[...]

We bedoelen hetzelfde vlgns mij.
nee, maar je zou hem gezien "kunnen" hebben ;)
als in hij is weergegeven op het scherm :P

zo ook met email ze komen wel binnen en als ik ze 1sec open heb staan is die gemarkeerd als gelezen en dus verwerk ik mijn mail ook niet verder 8)7

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

dawuss schreef op 20 February 2003 @ 23:10:
[...]

you've got a point there...
gaat je niet lukken ;)
Erkens schreef op 20 February 2003 @ 23:08:
20 cookies per site
300 cookies totaal
4kb max per cookie

(standaard voor de meeste browsers)

edit:

bron: "more Servlets and JavaServer Pages"

• ArthurMorgan
  • Niet online
blackd schreef op 20 February 2003 @ 23:09:

[...]

[nohtml]
Ik wil dus idd dat er bij gehouden wordt welk topic ik gelezen heb. En ik ben wel gewend om topics in zijn geheel te lezen ja....

Maar dus als ik een topic open zou er een cookie komen die het laatste bericht in die draad vaststelt. de volgende keer leest hij dat cookie en markeert die post en set een niew cookie met de nieuwe laatste post.

---
over die cookies.... in de GoTtracker heb ik ook wel meer cookies per site hoor.... en 300 cookies in totaal maar? das wel verdraait weinig :(

[ Voor 10% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-02-2003 23:15 ]

• blackd
  • Niet online
Erkens schreef op 20 februari 2003 @ 23:12:
nee, maar je zou hem gezien "kunnen" hebben ;)
als in hij is weergegeven op het scherm :P
Kan je dus net zo goed met je sessietijd werken ;)
zo ook met email ze komen wel binnen en als ik ze 1sec open heb staan is die gemarkeerd als gelezen en dus verwerk ik mijn mail ook niet verder 8)7

Dat ligt aan je mailclient + autopreview.. ;)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

blackd schreef op 20 February 2003 @ 23:14:
[nohtml]
[...]
Kan je dus net zo goed met je sessietijd werken ;)
mja, maar dan markeert hij ook alle posts die je niet gezien hebt maar wel binnen/buiten je sessie tijd vallen ;)
Dat ligt aan je mailclient + autopreview.. ;)
ach, tis hetzelfde principe ;)

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Misschien naast de knopjes van je profiel een knopje waar je op kan drukken die aangeeft 'Tot hier gelezen' :?

(beetje onduidelijk maar wel te begrijpen denk ik :P)

Twitter

• blackd
  • Niet online
Erkens schreef op 20 februari 2003 @ 23:17:
mja, maar dan markeert hij ook alle posts die je niet gezien hebt maar wel binnen/buiten je sessie tijd vallen ;)

Maar je hebt het in principe kunnen lezen ;)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

* Janoz ziet het probleem niet zo...

Waneer je zoiets op tijd gaat doen zal het meer keren in de weg staan dan dat het handig is.. Wie zegt namelijk dat je elk topic dat je volgt ook elke sessie weer tot het einde leest?

Daarnaast is er een veel simpelere methode. Op mijn aandringen ( ;) ) werken de bookmarks tegenwoordig niet meer alleen per topic, maar ook per reactie!! Ikzelf flikker gewoon de laatst gelezen reactie in mijn bo0okmarks, en kan de volgende keer dan weer keurig daar beginnen!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Een client-side progseltje, is dat geen oplossing? HotTopic bijv geeft automatisch aan als er nieuwe posts zijn in een topic.

• Plague
  • Niet online
* Plague ziet een nieuwe abo feature :+
Dan zorgt het niet voor al te veel load, en trek je ook die-hard GoT bezoekers naar je abo's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Janoz schreef op 20 February 2003 @ 23:40:
Daarnaast is er een veel simpelere methode. Op mijn aandringen ( ;) ) werken de bookmarks tegenwoordig niet meer alleen per topic, maar ook per reactie!! Ikzelf flikker gewoon de laatst gelezen reactie in mijn bo0okmarks, en kan de volgende keer dan weer keurig daar beginnen!
Idd, erg handig, en dé oplossing...

Helaas krijg je dan iets als: "Janoz in topic 714377" ;(
De topic-titel wordt niet meegenomen... (alleen een serieus probleem als je lui bent :P)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

brammus schreef op 21 February 2003 @ 02:24:
[...]

Idd, erg handig, en dé oplossing...

Helaas krijg je dan iets als: "Janoz in topic 714377" ;(
De topic-titel wordt niet meegenomen... (alleen een serieus probleem als je lui bent :P)

Dan ben je wel heel erg lui. Je krijgt een schermpje waarin die tekst al de focus heeft en is geselecteerd. Alleen het intikken van je eigen trefwoord en het drukken op de enter toets is genoeg :D..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Janoz schreef op 21 februari 2003 @ 02:37:

[...]

Dan ben je wel heel erg lui.
* brammus = single-hand-surfer :+

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Janoz schreef op 21 februari 2003 @ 02:37:

[...]

Dan ben je wel heel erg lui. Je krijgt een schermpje waarin die tekst al de focus heeft en is geselecteerd. Alleen het intikken van je eigen trefwoord en het drukken op de enter toets is genoeg :D..
het zou logischer zijn als er stanadaard de naam van het topic staat eerlijk gezegt :P
daarbij komt dat als je snel weg moet (school ofzo :X) dat je dan geen tijd hebt om dat venster in te vullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Er zal iig nooit opgeslagen worden welke topics je allemaal gebrowsed had en bij welke reactie je gekomen was (hoe wil je trouwens uberhaupt bepalen bij welke reactie je was als je de pagina waar je eindigde maar tot de helft las...).

De oplossing die Janoz aandraagt lijkt me prima voor dat doel geschikt en is er dan alleen on-demand, ipv altijd ook als ie niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Maar als een cookie maximaal 4kb groot mag zijn, passen er dus maximaal 4096 ASCII characters in. Een topic-ID + TimeStamp neemt ongeveer 20 characters in, inclusief scheidingscharacters, dus er is in één cookie al ruimte voor zo'n 200 topics. Het hòeft dus helemaal niet server-side. Natuurlijk kun je nooit bepalen of de user de thread wel helemaal tot onderaan gelezen heeft, maar dat doet er toch ook helemaal niet toe? Als HotTopic bij mij aangeeft dat er nieuwe reacties zijn in een aantal threads, en ik open die, dan wil ik zien welke reacties dat dan zijn. Daar kan deze feature dus prima uitkomst voor bieden.
Eventueel kan er dan net als bij bookmark een knopje bij iedere reactie komen, waarmee je aan kunt geven dat je tot daar gelezen hebt.
De oplossing van Janoz is wel leuk en aardig, maar als je om de 10 minuten de thread opnieuw opent, en er zijn telkens nieuwe reacties blijf je aan de gang met bookmarken :P

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dus dan moet er 4KB aan extra data over en weer gestuurd worden per request (dus ook als het geen topiclisting is, want je browser weet niet waar de cookie waardes allemaal nodig zijn)? Alleen maar omdat een paar mensen graag willen zien welke reacties er nieuwer zijn dan hun vorige?

En ik weet niet hoeveel threads jij in 10 minuten opent, maar volgens mij moet je es leren vertrouwen op je eigen geheugen :)
Daar kan je heeeel veel in opslaan, veel meer dan die 4KB in een cookie. En voor de threads waarvan je niet van plan bent ze elke 10 mins te openen is er de bookmark... ;)

Btw, ik denk dat die 20 chars per topic wel redelijk krap is, maar dat is meer technisch gezwam enzo, voor een beetje logische opslag zul je het in een array op moeten slaan (anders kan php er niks mee) met als gevolg dat je nog iets meer kwijt bent vanwege serializing (hoeveel precies weet ik niet trouwens). En om nou 20 cookies voor deze site te gaan versturen (80KB aan request data die per request meegestuurd moet worden...) ?
Let er trouwens op dat "een cookie" niet een "willekeurige hoeveelheid data tot 4KB is", maar dat dat eigenlijk dus 20 variabelen zijn die je per site kan opslaan (die max 4KB lang mogen zijn) er worden er al een stuk of wat gebruikt voor React en tweakers.net's FP

Naast het feit dat er dus ook data wordt opgeslagen van topics waar je niet in geinteresseerd bent en dat soort dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 21-02-2003 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Je zou iets kunnen doen met lastvisit ipv dat individueel per topic te doen. Dus gewoon een rode lijn oid ertussen knallen en dat linken aan lastvisit.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Sorry hoor , maar je kunt zelf toch wel onthouden waar je bent gebleven? Ik denk dat de voordelen van dit systeem niet opwegen tegen de load van de servers. En die kleurtjes.... naja als ik iets terug wil lezen dan vind ik dat kleurtje wel irritant/ niet bij de rest passen.. En als je in een topic kijkt wat je graag wilt volgen , dan weet je toch wel hoe ver je was?

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook wel een GoT willen, welke de TV juist afstemt en me m'n biertje aangeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 22 februari 2003 @ 17:00:
Ik zou ook wel een GoT willen, welke de TV juist afstemt en me m'n biertje aangeeft...

Nou, die functionaliteit komt er wel in hoor :+

Nah, alle gekheid op een stokje.
Meedenken wordt in principe altijd gewaardeerd, ook als de feature request niet echt haalbaar blijkt of niet echt wenselijk is. Voor het zelfde geld is het een briljante aanvulling op iets waar wij al een gat zagen in de functionaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op 20 February 2003 @ 22:32:
[afbeelding] Click me!

In dit voorbeeld heeft de user dus gelezen tot aan de post van Blerk_NKK en zijn de posts van Freezy en Kzyto nieuw, en dus ongelezen.
Wat vinden jullie hiervan?
Stop gewoon iedere keer met lezen na mijn posts, dat zijn toch de interressantste :P

sorry voor offtopic maar dit soort inkoppertjes kan het kind in mij niet laten lopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 22:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

Je moet er maar opkomen 8)7

Het is inderdaad een leuk idee, maar sinds React 1.7 kan je bookmarks plaatsen bij de post waar je was gebleven, zo kan het ook :z

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ach, het was ook maar een suggestie. Het leek mij erg handig, maar die bookmark-reply functie is dat ook.
I rest my case :)

micheljansen.org

Pagina: 1