Toon posts:

Dual P2 Voedings probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey y'all

Ik heb gizzteren een Intel DK440LX moo gekocht voor 5 hele euro's. Het is een dual P2 bord, en daar wil ik m'n server van bouwen. Nu heb ik hem vanaaf getest, en liep op zich wel goed. Maar dan het volgende: Als ik 1 cpu erin doe ( een P2 233 @ 66 fsb) tezamen met een dummy, boot ie gewoon en kan ik gewoon het bios in komen. Als ik cpu 1 verwissel (die 233) door een P2 400 @ 100 fsb, wordt deze door het mobo gewoon terug geclocked naar 266. Maar als ik deze 2 cpu's bijelkaar in het mobo stop, draait ie wel, maar boot ie niet. Krijg gewoonweg geen beeld. Superlang bla bla, maar nu de vraag: Er zit nmlk vlak boven Slot nr1 een halve AT voedings connector. Die heb ik niet gebruikt omdat daar AUX onder stond. Ben er vanuit gegaan dat dat voor m'n geluid was :S Moet ik deze dan ook aansluiten om 2 cpu's te kunnen gebruiken? Zo jah, welke voeding moet ik dan hebben? Want weet niet welke pennen hoeveel volt en mA mogen hebben... Of moet ik gewoon weg 2 exact dezelfde cpu's hebben om het bord als Dual te krijgen??

Sry voor het lange verhaal...

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Zo ver als ik weet zijn 2 dezelfde cpu's liefst nog dezelfde core het best...
Maar je hebt het over een 440LX ??.... die doet niet eens 100 MHz vandaar dat ie terug geklokt wordt....

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:23

Rannasha

Does not compute.

Volgens mij moet je 2 dezelfde CPU's hebben, liefst zelfde stepping ook nog. Ik ben laatst met een Dual P3 bord aan het rotzooien geweest, maar dat ding was ook super kieskeurig met welke CPU's wel of niet goed waren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:51

lonkhuijzen

100% ADH

Er moeten er 2 dezelfde cpu's in..

Soms werken zelfs 2 p2-400's (of 2 dezelfde andere) niet samen omdat ze net ietsje anders zijn qua opbouw (steppings genaamd).

Ik heb verhalen gehoord van dat het mensen gelukt was om 2 verschillende cpu's erop te zetten maar dan moeten ze wel dezelfde multiplier hebben en gaat ie de snellere op dezelfde snelheid lopen als de langzaamste.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een AMD XP 2400+ met een 350 W voeding, en daar zit ook zo'n xtra stekkertje op (zo'n halve AT voedingsstekker) Kan ik die dan wel gewoon proberen op m'n bord zonder dat de vonken er vanaf vliegen??

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Nee :) ik denk dat er dan wel iets gaat vonken :D

Het probleem bij jou is dat je 2 verschillende multipliers wilt gebruiken op 1 moederbord
3.5 en 4.. (3.5x66=233, 4x100=400 :) ) op de cpu's zijn de multiplier locked dus daarom trekt ie het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. okay, dan weet ik iig dak dat nie moet proberen :)
Maar wat voor een voeding heb ik dan wel nodig? Hij moet wel minimaal 250 W, stond op de site van Intel...

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

heb hier een dual p2-400 met een 300watt voeding.. hij heeft tijden gedraaid op een 230watt voeding, maar die begon op gegeven moment rooksignalen te geven... :)

Maar dat was een goedkoop ding mischien kan jou voeding het wel prima draaiende houden...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat zou idd kunnen... Maar dat zou betekenen dak een nieuwe voeding nodig heb... En tegenwoordig hebben ze alleen maar voedingen net als die van mij diek nu ook heb, gewoon een standaard psu voeding... Dan zou die met die van mij ook kunnen draaien?? (sry alsk het verkeerd begrijp, probeer alleen het bord draaiende te krijgen)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Kijk eens in de SMP FAQ, staat ook een linkje in naar deze Intel site waar de cpu eisen staan m.b.t. dual processor set-ups.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Pluk schreef op 20 February 2003 @ 22:08:
Nee :) ik denk dat er dan wel iets gaat vonken :D

Het probleem bij jou is dat je 2 verschillende multipliers wilt gebruiken op 1 moederbord
3.5 en 4.. (3.5x66=233, 4x100=400 :) ) op de cpu's zijn de multiplier locked dus daarom trekt ie het niet.
Lang niet alle 233's zijn gelocked hoor :)
Ik heb er 2, 1 gelockte en 1 niet gelockt :)

Maar over die halve AT stekker aan je 350watt voeding, dat is heel waarschijnlijk gewoon een AUX stekker. Kleuren zullen dan ook zwart-2x rood-3x oranje zijn (of zoiets, dit is uit m'n hoofd ;)) 3x zwart, 2x oranje en rood :)

[ Voor 5% gewijzigd door BrZ op 20-02-2003 23:31 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 21:53:
Hey y'all

Ik heb gizzteren een Intel DK440LX moo gekocht voor 5 hele euro's. Het is een dual P2 bord, en daar wil ik m'n server van bouwen. Nu heb ik hem vanaaf getest, en liep op zich wel goed. Maar dan het volgende: Als ik 1 cpu erin doe ( een P2 233 @ 66 fsb) tezamen met een dummy, boot ie gewoon en kan ik gewoon het bios in komen. Als ik cpu 1 verwissel (die 233) door een P2 400 @ 100 fsb, wordt deze door het mobo gewoon terug geclocked naar 266.
Niet raar...

- de P2-400 zit vast op een multiplier van 4
- dit is een i440LX mobo- de LX chipset draait op 66MHz (en reken maar dat je op een Intel OEM mobo de FSB niet kunt OCen :z ), dus 4x66=266.
Maar als ik deze 2 cpu's bijelkaar in het mobo stop, draait ie wel, maar boot ie niet. Krijg gewoonweg geen beeld.
Totaal niet supported, maar je kunt proberen de P2-233 op 4x in te stellen, dan draaien ze beiden op 266MHz.

Maar ik betwijfel ten zeerste of dat gaat lukken- op die link van Abbadon zul je de hele 'stepping' verhaal lezen, maar dit is meer dan alleen stepping, de P2-233 heeft een Klamath core, de P2-400 een Deschutes. Ook al trekt de P2-233 de OC naar 266MHz, het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat deze gaan samenwerken.
Superlang bla bla, maar nu de vraag: Er zit nmlk vlak boven Slot nr1 een halve AT voedings connector. Die heb ik niet gebruikt omdat daar AUX onder stond. Ben er vanuit gegaan dat dat voor m'n geluid was :S Moet ik deze dan ook aansluiten om 2 cpu's te kunnen gebruiken? Zo jah, welke voeding moet ik dan hebben? Want weet niet welke pennen hoeveel volt en mA mogen hebben...
Intel heeft bijna altijd zo'n AUX aansluiting op hun mobo's, maar ze hebben ze lang niet altijd nodig. Zie de Intel techdocs voor meer info in dit geval, maar iig denk ik niet dat voeding het primaire probleem is op dit moment.
Of moet ik gewoon weg 2 exact dezelfde cpu's hebben om het bord als Dual te krijgen??

Sry voor het lange verhaal...

Liever lang en duidelijk dan kort en onvolledig. Maar goed, zie link naar Intel site voor meer info :)

Oslik blyat! Oslik!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

dion_b schreef op 21 February 2003 @ 14:31:
[nohtml]
Maar ik betwijfel ten zeerste of dat gaat lukken- op die link van Abbadon zul je de hele 'stepping' verhaal lezen, maar dit is meer dan alleen stepping, de P2-233 heeft een Klamath core, de P2-400 een Deschutes. Ook al trekt de P2-233 de OC naar 266MHz, het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat deze gaan samenwerken.
Ik heb een P2 266@350 + P2 350 in SMP opstelling werkend gehad (op een Supermicro P6DBE) Werkte echt probleemloos :)

Verwijderd

Ik heb hier een zelfde moederbord "dakota" , overigens best zeldzaam bord als server draaien.
En daar zitten 2x P2 333Mhz in. Die werkt al 3 jaar met 2 Scsi disks "7200-toeren" een cd-rom en 512 MB geheugen met slechts 235 Watt voeding.

Waarvoor hij wel gevoelig is is de plaatsing van de procs. Ondanks dezelfde stepping boote hij niet met de proc 1 in slot 1 en proc 2 in slot 2, maar omgekeerd wel,
Als je begrijpt wat ik bedoel.

Die secc power connector is alleen nodig bij zware videokaart.

Overklokken is geloof me een NO-GO bij dit bord
Pagina: 1