[router] min cpu power voor 100 mbit router

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ga in een kantoortje een router neerplanten die 100 mbit netwerk (en internet >:) ) verkeer gaat routeren. Nu willen we daar zo min mogelijk cpu power aan besteden, maar de 100 mbit moet wel ten volle benut worden.

Het OS waar op gedraaid wordt is naar alle waarschijnlijkheid Debian linux zonder grafische interface of wat. Gewoon een kale console, SSH en evt webmin erop. Er komen 2 e-tech 10/100 mbps kaarten in met een realtek rtl3139D chippie.

Hoeveel MHz hebben we hiervoor minimaal nodig?

ieeeepppppp :P

Verwijderd

volgensmij moet een pentium 1 voldoende zijn om dit aan te kunnen
misschien een extra pci IDE kaartje erin om je hd op ATA 100 te kunnen laten draaien

Verwijderd

Als het milleu en de energierekening je nog wat doet zou ik een via epia op 500mhz nemen. Kost iets van 120 euro en die heb je in ongeveer 18 maanden terugverdient op de energierekening in vergelijking met een 486 pc.. (ergens gelezen, bron weet ik niet meer).. Zit gelijk alles onboard zodat je alleen nog maar een netwerkkaartje erin hoeft te prikken + uiteraard wat geheugen en een hd...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

met 2 realtek kaartjes heb je in elk geval heel wat meer cpu power nodig dan met 2 3com kaartjes.
(weet ik uit ervaring)
een pentium 1 red het denk niet. je zult toch eerder een p2 er neer moeten zetten.

en wat kosten betreft een p2 systeem kost je tegenwoordig 2e hands bijna niets.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 20-02-2003 21:28 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
HD snelheid is totaal onbelangrijk. Er komt naar alle waarschijnlijkheid ook geen schijfje in dat uberhaupt ATA-66 aankan.

Een wat snellere P-1 zou het in mijn ogen misschien ook al kunnen redden, maar hoe snel? Een 120MHz doet het dacht ik niet zo heel fijn. Helemaal met die realtek kaartjes die toch wel wat op de CPU leunen.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Oh ja, stroom is op kosten van de TU, dat boeit dus niet. Het gaat erom dat we wat oude compu's hebben staan, daar een (1) voor in kunnen zetten voor de router en die moet zo langzaam mogelijk zijn. We moeten onze rekenkracht namelijk nogal weldoordacht inzetten zeg maar :+

Geld voor nieuw spul is er niet en dingen regelen via de TU gaat over het algemeen te langzaam om op te wachten.

[ Voor 19% gewijzigd door VROEM! op 20-02-2003 21:30 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 21:27:
Als het milleu en de energierekening je nog wat doet zou ik een via epia op 500mhz nemen. Kost iets van 120 euro en die heb je in ongeveer 18 maanden terugverdient op de energierekening in vergelijking met een 486 pc.. (ergens gelezen, bron weet ik niet meer).. Zit gelijk alles onboard zodat je alleen nog maar een netwerkkaartje erin hoeft te prikken + uiteraard wat geheugen en een hd...
Dit is niet helemaal waar, er zijn oude 486 compu's die 25Watt vreten, daar komt zo'n via bordje niet zo ver onderdoor dat je dat geld zo snel terugverdient lijkt me. Al helemaal niet als je er een extra schijf en zo bij moet kopen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

stille tip aan vroom Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/quote.gif

uit ervaring weet ik dat tog wel een mhz of 200 a 300 nodig is om echt van alle bandbrete gebruik te maken en die realteck kaartjes freten idd cpu power en drom zou ik ook voor een jah tog wat redelijk snel sysje gaan :>

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Ik zou gaan met een EPIA, dat kost echt heel weinig. Anders pak je een P1 166 met MMX, die zijn best zuinig met stroom, en als je 3com kaartjes pakt haal je dat makkelijk. Ik zou ook van een floppy draaien, scheelt een hoop stroom en geluid van de hdd, tenzij je er ook een webserver enz van wil maken.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 00:31:
Ik zou gaan met een EPIA, dat kost echt heel weinig. Anders pak je een P1 166 met MMX, die zijn best zuinig met stroom, en als je 3com kaartjes pakt haal je dat makkelijk. Ik zou ook van een floppy draaien, scheelt een hoop stroom en geluid van de hdd, tenzij je er ook een webserver enz van wil maken.
Kijk, dat heb ik dus al gezegd... stroom boeit niet, lawaai binnen zekere grenzen ook niet, er staan al zoveel dingen te blazen dat die router toch niet te horen is. Alleen CPU power. En we kunnen alleen bouwen van spul wat er ligt. Dat zijn geen 3com kaartjes. Tenzij jij ze gratis komt brengen natuurlijk :)

Maar ik denk dat we een P2-233 gaan inzetten met 64 MB RAM, die moet het waarschijnlijk wel redelijk doen denk ik zo na de reakties hier.

[ Voor 9% gewijzigd door VROEM! op 21-02-2003 10:18 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:59
ja moet zo wel lukken idd

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shunt schreef op 21 February 2003 @ 00:30:
stille tip aan vroom [afbeelding]

uit ervaring weet ik dat tog wel een mhz of 200 a 300 nodig is om echt van alle bandbrete gebruik te maken en die realteck kaartjes freten idd cpu power en drom zou ik ook voor een jah tog wat redelijk snel sysje gaan :>

Idd...

Keuze:
- snellere CPU (=meer electriciteitkosten) en de twee brakke RTL8139 kaarten
- tragere CPU en twee fatsoenlijke NICs (Digital is ideaal, met twee 21141-based kaarten kun je met een 486DX2 met PCI toe, maar Intel, AMD en 3Com chips zijn ook niet mis)

Zorg iig wel voor een 33MHz PCI bus (dus liever een P66 dan een P75, of een P100 dan een P120), verder maakt het weinig uit als je goede NICs hebt

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

In de cisco 4000 series routers die heel flink traffic aankunnen zit een p1 133MHz equivalent in.... dus die moet het aankunnen het routeren van traffic is toch voor een heel groot deel gebaseerd op je netwerkkaarten. Dus goede netwerkkaartjes van intel of 3com en je komt een heel end....realtek en je zal een zwaardere processor nodig hebben omdat deze meer aan je processor over gaat laten
Pagina: 1