Toon posts:

[PHP] heel pad versus ./

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met PHP. Het begon allemaal toen ik een forum aan het installeren was en het een en ander niet geheel volgens de gebruiksaanwijzing verliep op mijn machine en het ding kuren vertoonde. Ik ben eens verder gaan zoeken, en heb het probleem met een eenvoudig scriptje kunnen reproduceren. Op een andere machine heeft bijna hetzelfde script geen probleem.

code:
1
2
3
4
5
6
7
<?php
if (is_writeable("./Skin/")) echo " writeable";
if (!is_writeable("./Skin/")) echo " not writeable";

if (is_writeable("/home/e/emiel/public_html/Skin/")) echo " fpwriteable";
if (!is_writeable("/home/e/emiel/public_html/Skin/")) echo " fpnot writeable";
?>

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
<?php
if (is_writeable("./Skin/")) echo " writeable";
if (!is_writeable("./Skin/")) echo " not writeable";

if (is_writeable("/usr/local/www/data/forum/Skin/")) echo " fpwriteable";
if (!is_writeable("/usr/local/www/data/forum/Skin/")) echo " fpnot writeable";
?>

Het eerste script draait op een debian linux machine in mijn homedir en heeft als output 'writeable fpwriteable', zoals te verwachten is, aangezien de directory van waaruit het script wordt uitgevoerd gelijk is aan de directory die in het volledige pad is uitgetikt.

Het tweede scriptje draait op mijn freeBSD machine. In deze situatie bestaat er wederom een directory 'Skin', het pad is juist en de directory 'Skin' is door iedereen schrijfbaar (0x777). Nu zou je verwachten dat de output van dit scriptje als het aangeroepen wordt dezelfde is als bij het eerste scriptje, maar dat is niet het geval: 'not writeable fpwriteable' weet het script mij te melden. Als ik de huidige directory opvraag in het 2e script krijg ik gewoon '/usr/local/www/data/forum' terug, dus ze zien er erg hetzelfde uit.

De grote vraag is nu: Welke instelling of andere fout heb ik gemaakt op de freeBSD machine dat ie './' en het hele pad verschillend van elkaar vind? Ik heb het halve internet en alle instellingen nagelopen en kan het gewoon niet vinden :'(
Ideeen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 20:34 ]

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

werkt dit?

if (is_writeable("Skin")) echo " writeable";

of

if (is_writeable("Skin/")) echo " writeable";

Verwijderd

Topicstarter
Die twee statements doen het beide niet. :( Ik moet echt het hele pad opgeven wil 't gaan werken...

Ik krijg net van iemand de suggestie dat het wellicht ook aan een instelling in apache kan liggen, en ergens klinkt dat niet onlogisch. Echter zou ik ook daar niet weten welke instelling dit gedrag kan veroorzaken....

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Grmpf... hier word ik toch *zo* moe van. Ik ben er denk ik uit wat het probleem is, maar heb het nog niet uitgeprobeerd. Na nog veel langer dan eerst rondzwerven op internet ben ik er achter gekomen dat de combinatie apache 2 en php 4 nog allemaal spannende bijwerkingen (lees: bugs) heeft en dat zelfs zoiets simpels als een current directory opvragen helemaal niet werkt! :'( Fantastisch spul dat open source geneuzel... :( (ja, ik ben lichtelijk geirriteerd)...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 10:02:
Grmpf... hier word ik toch *zo* moe van. Ik ben er denk ik uit wat het probleem is, maar heb het nog niet uitgeprobeerd. Na nog veel langer dan eerst rondzwerven op internet ben ik er achter gekomen dat de combinatie apache 2 en php 4 nog allemaal spannende bijwerkingen (lees: bugs) heeft en dat zelfs zoiets simpels als een current directory opvragen helemaal niet werkt! :'( Fantastisch spul dat open source geneuzel... :( (ja, ik ben lichtelijk geirriteerd)...
Hm, tja, wel vervelend dat het daar aan ligt.
Overigens heeft dat niets met 'open source geneuzel' te maken, zoals je suggereerd. Het is gewoon nog in test/beta fase. Dit had ook bij andere (commerciele) producenten kunnen gebeuren.
Als je op zeker wilt spelen gebruik dan gewoon de 1.3.x variant van Apache.

Desondanks mooi dat (waarschijnlijk) opgelost is :)

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

gwystyl

Beugeltje dan maar?

moet je niet gewoon ../ gebruiken ipv ./ ?

• vogeltje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08-2025
gwystyl schreef op 21 February 2003 @ 10:40:
volgens mij ook, ./ is de huidige directory en ../ de parent directory

binnenkort een hele dikke casemod :P

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

gwystyl:
volgens mij ook, ./ is de huidige directory en ../ de parent directory
lezen:
Qlone:

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heeft dat niets met 'open source geneuzel' te maken, zoals je suggereerd. Het is gewoon nog in test/beta fase. Dit had ook bij andere (commerciele) producenten kunnen gebeuren.
Dat is waar, ware het niet dat als je bij een commerciele producent je een beta product hebt dat over het algemeen wat duidelijker is aangegeven. Er zijn bij open source geen regels voor wat betreft versie nummering en of iets wel of niet beta is en bij een versie 2 en een versie 4 van een product ga ik er logischerwijs van uit dat het om volwassen producten gaat, zeker als ze kant en klaar om te installeren bij de gebruikte distributie zitten...

Het is misschien een gewaagde stelling, en er zijn zonder meer een boel goede open source producten aan te wijzen (gebruik er ook een heel aantal met veel plezier) maar ik denk dat de *gemiddelde* kwaliteit van open source spul lager ligt dan die van commerciele (en zelfs microsoft) software...

Verwijderd

denk dat commerciele pakketten over het algemeen pas na een uitgebreide testfase door testeams beschikbaar wordt gesteld voor beta-testing terwijl voor opensource eigenlijk redelijk direct op I-net gezet wordt zodat het betaalde testeam vervangen wordt door de gratis gebruiker....

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Het is een gok, maar misschien zit er in het hele pad ergens een directory waar je niet in mag komen als die user?

• drm

drm

f0pc0dert

Fatamorgana:
Het is een gok, maar misschien zit er in het hele pad ergens een directory waar je niet in mag komen als die user?
Je bent de 3e al! Lees het topic nou eerst even voordat je antwoordt!

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 19:50

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 13:56:
[...]zeker als ze kant en klaar om te installeren bij de gebruikte distributie zitten...
Over welke apache en php versies hebben we het dan? (apache 2.wat? php 4.wat?)

• drm

drm

f0pc0dert

That's it.

Mensen, lees het topic nou verdorie eerst voordat je antwoordt.

~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.