Zelfbouw front speakers, impendantie vraagje...

Pagina: 1
Acties:
  • 563 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 61284

Topicstarter
Ik ben van plan om (op iets langere termijn) nieuwe frontspeakers te bouwen voor in me kamertje omdat ik nu 2 Jamo D165's heb waarin geen enkele orginele speaker meer in zit door wat overbelastingen in het verleden (pubertijd laten we maar zeggen, je kent het wel...) :(

Nu vraag ik me af, de meeste speakers werken op 8 ohm. Dit is neem ik aan voor het geheel (dus als je aan de aansluitingen van je speaker zou meten onder de juiste omstandigheden om de impendantie te meten) van de speaker.

Als ik nu bijv. een 2weg speaker zou maken en de tweeter en woofer parallel zou zetten krijg ik 4 ohm. Dit is dus niet de bedoeling neem ik aan.
Hoe kan je dit oplossen? Speelt het filter hier nog een rol in? Zoja welke?

Moet ik (in het geval van een 2weg speaker) dan gewoon 2 4ohm speakers nemen en in serie zetten? Dit gaat niet echt werken omdat een filter zo wel lastig wordt toch...

OF... ik bedenk me nu net weer iets...
Zat ik nu verkeert te denken? Blijft het voor de versterker gezien misschien gewoon 8 ohm doordat elke speaker appart op het filter zit?

Kan iemand mij vertellen hoe dit in elkaar zit en waar ik rekening mee moet houden?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Een speaker is meestal 8 Ohm rond de 1 Khz. Onderin fluctueert de impendantie naar gelang de gebruikte behuizing en bovenin loopt het Ohmage hard op tot wel 100 of hoger. De tweeter zit zogezegd de woofer nooit in de weg. Zet het idee van een vaste Ohm waarde dan ook maar uit je hoofd, die is geenzins constant maar afhankelijk van de frequentie en andere variabelen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 17:19
Je krijgt niet zomaar 4 ohm hoor, het kan schelen. Impedantie is een rare kerel, je mag dit niet als een weerstand nemen.
Je mag niet zomaar 2 luidsprekers op elkaar aansluiten. Je moet per luidspreker een apart kanaal hebben met dezelfde uitgangsimpedantie als die van de luidspreker om de maximum vermogensoverdracht te hebben. Sluit je 8ohm boksen op een 4ohm versterker moet je dubbel zo veel vermogen leveren (wel goed voor monitors die je voor thuisgebruik toch niet installeert). Ook als je 4ohm boksen op een 8ohm versterker steekt geeft dit hetzelfde resultaat.

De filter moet per boks aangesloten en geconfigureerd worden (een filter laat gewoon al dan niet een range frequenties door) als je dus de tweeter en woofer op een wooferfilter zet komt je tweeter bijna niet door en kan hij verbranden als je een beetje krachtig systeem hebt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Topicstarter
Dus kort gezegd:

Gewoon alle 8 ohm speakers op hun eigen filter zetten (berekend voor elke speaker op zich) en de verschillende filters gewoon papallel op de connector voor het speakersnoer aansluiten. Dit alles op een gewone 8 ohm versterker en gaan met die banaan ;) ?

Als ik naar dit voorbeeld kijk
Afbeeldingslocatie: http://www.12vhifi.nl/pix/drieweg6db.gif
werkt het idd zo, maar wat ik me dus af vroeg was was of die speakers allemaal gewoon 8 ohm op zich mochten zijn of een totaal van 8 ohm moesten vormen.
Dit mogen dus gewoon allemaal speakers zijn met een impendantie van 8 ohm voor zichzelf... (als ik het goed heb ;) )

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Normaal probeer je speakers van een gelijk ohmage te gebruiken.. met een passend filter voor de zelfde waarde. Sommige speaker concepten wijken hier bewust vanaf om bijv. het rendement in een bepaald gebied te veranderen. je moet echter, zeker bij thuis set's, altijd uit kijken dat je niet onder of boven de waarde komt die de versterker mag hebben. (totale speaker)

Zoals al gezegd zijn de waardes meestal bij 1Khz, let dus op als je speakers vergelijkt dat ze dezelfde "meting" hanteren.

Als je gaat maken.... stel eerst de "dimensie" van je nieuwe speaker vast, kijk naar het aantal speakers wat je wil gebruiken (2weg, 3weg.....) en ga dan kijken naar de spec's van je versterker. (4/8 Ohm, vermogen) Als je dat weet ga je opzoek naar speakers voor het soort kast/volume. Let daarbij ook de impendancie, freq. bereik, vermogen.
Ook het wissel filter is zeer belangrijk... hoe stijl de filters zijn e.d.

Je kunt beter wat extra tijd in het "bedenken" en "vergelijken" stoppen dan straks vast te zitten met een foute kast, speakers, of filters bijv.....

Sucses met bouwen.. :) (post een paar pic's als ze klaar zijn..)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 09:17
Tja, simpel gezegd komt het erop neer dat die impedantie inderdaad gewoon frequentie-afhankelijk is.
Daar heeft inderdaad je filter wel een invloed op. Als je het theoretisch, en zeer versimpeld bekijkt, dan zou voor de lage frequenties de impedantie van je woofer gelden (immers, het filter zorgt ervoor dat je tweeter niks doet => zeer hoge impedantie van de tweeter => parallel levert dit ongeveer nog steeds de impedantie van de woofer op).

Bij hoge frequenties is het precies andersom, dus zeer hoge impedantie woofter, lagere voor tweeter => impedantie tweater = totale impedantie!

Maargoed, zoals ik al zei is dit zeer versimpeld, en puur theoretisch :)

Topicstarter
Als je gaat maken.... stel eerst de "dimensie" van je nieuwe speaker vast, kijk naar het aantal speakers wat je wil gebruiken (2weg, 3weg.....) en ga dan kijken naar de spec's van je versterker. (4/8 Ohm, vermogen)
Ik bepaal de dimenties van de kast aan de hand van de gegevens van de speakers (als je dat beddoelde), Ik wil graag 3-weg of een 3-weg met 2 woofers (dus tweeter, midrange en 2 woofers. Heeft dit nog een apparte naam?). Ik wil uit gaan van een 8 ohm versterker.
Als je dat weet ga je opzoek naar speakers voor het soort kast/volume. Let daarbij ook de impendancie, freq. bereik, vermogen.
Die impendatie is dus het gene waar ik niet zeker over ben :?, vermogen moet rond de 100W RMS worden (hoger kan ook, maar dat zie ik wel bij het kiezen van de speakers). Frequentie berijk ben ik ook nog niet helemaal zeker over, maar daar over staat nog een vraag over op me lijstje :+
Ook het wissel filter is zeer belangrijk... hoe stijl de filters zijn e.d.
Ook hier over wou ik nog een draadje maken :)
In hoeverre moet ik rekening houden met invloeden van het filter bij de speaker keuze?
Je kunt beter wat extra tijd in het "bedenken" en "vergelijken" stoppen dan straks vast te zitten met een foute kast, speakers, of filters bijv.....
Dat dacht ik ook, vandaar al deze vragen :)
Sucses met bouwen.. (post een paar pic's als ze klaar zijn..)
Dankje, en het projectje zal zeker online te volgen en te zien zijn!

Topicstarter
Daar heeft inderdaad je filter wel een invloed op. Als je het theoretisch, en zeer versimpeld bekijkt, dan zou voor de lage frequenties de impedantie van je woofer gelden (immers, het filter zorgt ervoor dat je tweeter niks doet => zeer hoge impedantie van de tweeter => parallel levert dit ongeveer nog steeds de impedantie van de woofer op).
Bij hoge frequenties is het precies andersom, dus zeer hoge impedantie woofter, lagere voor tweeter => impedantie tweater = totale impedantie!
Als ik dit goed begrijp kun je dus alle speakers parallel zetten mits ze op een juist filter zitten voor de frequenties waarin ze moeten werken en de filters goed op elkaar afgestemd zijn qua verdeling van de frequenties over de verschillende speakers.
De impendantie wordt bepaald door de speaker die in het frquentie berijk zit van dat moment. Wat die impendantie is kan van alles wezen, maar de speakers die niet in dit frequetie berijk zitten hebben hier geen invloed op.

Heb ik het zo goed begrepen?

Hoe zit het nu met het overlappen van frequenties? Moet dat nu juist vermeden worden hierdoor? Als dit nl. gedaan wordt krijg je op een gegeven moment wel dat 2 speakers tegelijk parallel werken...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 61284 schreef op 20 February 2003 @ 21:33:
Hoe zit het nu met het overlappen van frequenties? Moet dat nu juist vermeden worden hierdoor? Als dit nl. gedaan wordt krijg je op een gegeven moment wel dat 2 speakers tegelijk parallel werken...
Het overlappen zou ik in eerste instantie proberen te vermijden. Wellicht dat je met een 2 weg de woofer wel langs natuurlijke weg (ongefilterd) kan laten afvallen. De tweeter laat je op een gegeven moment gewoon opkomen, de woofer valt vanzelf wel weg met een oplopende impedantie.

Topicstarter
Dus een ongefilterde woofer met een gefilterde tweeter is een goed concept? Dat is misschien voor later nog eens handig...
Voor me fronts wil ikiig wel 3-weg.

Maar als ik geen frequentie overlappende filters gebruik op de speakers kan ik gewoon 3 (of 4) 8 ohm speakers parallel zetten toch?

Als dit zo is is me vraag beantwoord :). Is dit zo?

Als dit zo is kom ik bij het volgende vraagstuk, het filter. Hierover later meer, eerst zelf wat informatie zoeken :)

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Anoniem: 61284 schreef op 20 februari 2003 @ 21:33:
[...]
Ik bepaal de dimenties van de kast aan de hand van de gegevens van de speakers (als je dat beddoelde), Ik wil graag 3-weg of een 3-weg met 2 woofers (dus tweeter, midrange en 2 woofers. Heeft dit nog een apparte naam?).

Dankje, en het projectje zal zeker online te volgen en te zien zijn!
Tenzij je de speakers al hebt is dat in mijn ogen de verkeerde volgorde
Ik zou altijd eerst bepalen hoe groot (inhoud) mijn kast word en dan daar de speakers naar zoeken.... zeker als je een bepaalde kast ("zuilen" idg) voor ogen hebt.

Concepten met bijv 2 "woofers" zijn er genoeg.. maar ook hier geld.. beter een simple, goede 2 weg als een overhaast en niet goed berekende 3 weg.

Je kan ook eens op www.visaton.de kijken. Staan veel voorbeelden.. met ook bouw tekeningen. De speaker gegevens staan er ook vaak bij. Dus kun je de tekeningen ook gebruiken als je een ander merk speakers gebruikt.

We zullen vol spanning afwachten.. altijd leuk om te volgen :)

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Anoniem: 61284 schreef op 20 February 2003 @ 21:54:
Dus een ongefilterde woofer met een gefilterde tweeter is een goed concept? Dat is misschien voor later nog eens handig...
Voor me fronts wil ikiig wel 3-weg.

Maar als ik geen frequentie overlappende filters gebruik op de speakers kan ik gewoon 3 (of 4) 8 ohm speakers parallel zetten toch?

Als dit zo is is me vraag beantwoord :). Is dit zo?

Als dit zo is kom ik bij het volgende vraagstuk, het filter. Hierover later meer, eerst zelf wat informatie zoeken :)
Je kan nooit de speakers zomaar parallel (of serie) aansluiten... dit zal altijd de impendantie veranderen. (2x 8Ohm parallel wordt +/- 4 Ohm) Het is niet helemaal waar maar als richtlijn kun je dit wel aan houden.

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Even ter extra info..: dit verhaal word in de "PA" veel gebruikt. Bass kasten worden vaak naar 4 of 2 ohm gezet om de versterker naar een veel hoger piek vermogen te zetten.
Ook bij car-hifi doen ze het vaak.. (denk maar aan de 2 ohm brug stand)
Ik denk als je ff googled dat je daar wel wat over vind... en anders zijn er van visaton, monacor en vele andere boekjes over waar duidelijk instaat wat wel en niet kan en waarom wel of niet

Topicstarter
Tenzij je de speakers al hebt is dat in mijn ogen de verkeerde volgorde
Ik zou altijd eerst bepalen hoe groot (inhoud) mijn kast word en dan daar de speakers naar zoeken.... zeker als je een bepaalde kast ("zuilen" idg) voor ogen hebt.
Oké, als je het zo stelt... ik heb wel een idee van de grootte van de zuil, als ik een woofer in gedachte heb en die is totaal ongeschikt voor die grootte gaat het idd over. Maar als ik een woofer heb die wel enigsinds in een kast met de dimenties die ik in gedachte heb past, dan ga ik de kast fine tunen op de woofer.
Het lijkt mij een onmogelijke klus om de perfecte woofer te zoeken bij een bepaalde kast terwijl je zelf juist de vrijheid hebt om de kast perfect te maken voor de woofer :?
Concepten met bijv 2 "woofers" zijn er genoeg.. maar ook hier geld.. beter een simple, goede 2 weg als een overhaast en niet goed berekende 3 weg.
Groot gelijk heb je! Maar ik heb de tijd, en ik wil de tijd nemen om een ideale combinatie samen te stellen.
Ik heb bij deze wel besloten om het bij een 3-weg systeem te houden. Dan kan ik het geld wat in een 2e woofer zou zitten beter besteden aan betere componeneten als 2x crap ;)
Je kan nooit de speakers zomaar parallel (of serie) aansluiten... dit zal altijd de impendantie veranderen. (2x 8Ohm parallel wordt +/- 4 Ohm) Het is niet helemaal waar maar als richtlijn kun je dit wel aan houden.
Oké, nu spreek jij dus Twynn tegen. Wat hij zei leek me logisch...
Als de speaker een frequentie van 80Hz krijgt gaat dit alleen door het filter van de woofer. De midrange en de tweeter krijgen dit signaal niet doordat het niet door het filter gaat, zeer hoge weerstand dus. Hierbij heeft de woofer de laagste weerstand in het systeem en is de totale weerstand van het systeem dus de weerstand van de woofer en niet lager.
Voor hoge tonen geld dit andersom. Dit betekend dus dat ik gewoon die speakers (met het filter er tussen!) parallel kan aansluiten.
Parallel zonder filter gaat idd niet dan, en in serie is niet nodig.

Of klopt dit dus niet?

Kan iemand nu uitsluitsel geven? Kan ik met het hierboven genoemde filter gewoon 3x 8 ohm speakers nemen?
Of kan dit niet? En NOG belangrijker!!! Hoe moet het dan wel ??????????

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

zo als je het nu heb je gelijk. Met filter kan het wel. had even begrepen dat je het ongefilterd wou doen _/-\o_

Topicstarter
RedVox schreef op 20 February 2003 @ 22:38:
zo als je het nu heb je gelijk. Met filter kan het wel. had even begrepen dat je het ongefilterd wou doen _/-\o_
No prob :)

Ik begon alleen weer een beetje te twijfelen aan de theorie :o
Maar gelukkig was dat voor niets :)

Oké, nu ben ik hier dus uit (gelukkig) :)

Op naar het volgende vraagstuk (morgen :) ).
Pagina: 1