Promise TX-2000 meldt "array critical" na reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:24
Ik heb een (lastig) probleem met een Fasttrack TX-2000 controller van Promise.

Het volgende systeem/configuratie:

- Windows 2000 Server SP3
- Promise Fasttrack TX-2000 controller
- 2 x WD 120.0Gb, 7200rpm, 8Mb Cache U-ATA100
- Asus P4B533-V moederbord
- Intel Pentium 4 2.40Ghz, 533Mhz

De schijven zijn gemirrored (RAID1).
Het is nu al een aantal keren voorgekomen dat de controller in de BIOS fase aangeeft dat de array critical is. Nadat de arrray opnieuw gerebuild is (duurt een uurtje), is het probleem (tijdelijk) weer opgelost. Als de server een week later weer gereboot wordt, is het probleem er weer.

Het systeem hangt aan een nieuwe en degelijke UPS van APC, dus stroomstoringen en dergelijke kunnen het m.i. niet zijn.

Natuurlijk heb ik al contact gehad met Promise, maar die weten het zo ook niet (slechte support trouwens..).

Wie kan me een hint in de goede richting geven?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:15
Wat zijn de spanningen van de 3,3 en 5 V lijn :? En waarvoor worden de HD's gebruikt, hoe warm is de pc :? Probeer, als het kan een andere raid kaart, bijvoorbeeld eentje van Highpoint :).

• Senser
Die spanningen van de 3,3 en 5v lijn kan ik nu niet nakijken helaas. De PC wordt gebruikt als fileserver voor een klein bedrijfje.

Een andere RAID-kaart kan natuurlijk wel, maar om nu zomaar een kaart aan te schaffen om te kunnen testen of het aan de kaart ligt..

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-03 15:56
(jarig!)
heb je al de nieuwste bios op die kaart staan?

http://www.promise.com/su...Id=88&category=All&os=100

overigens heb ik een soortgelijk probleem op een omgesoldeerde Ultra100 > FastTrak100

na volledig uitzetten van de machine en daarna aan heb ik af en toe dat tie een melding geeft dat de 2 hdd disconnected is, hdd opnieuw in array zetten fixt het.

• Senser
Ja, allernieuwste BIOS staat op de kaart. Ik krijg morgen een nieuwe kaart, kijken of dit het probleem oplost.

Ik heb trouwens een soortgelijk probleem dat de 2e HDD niet bestaat. Na een reboot (nodig om de array na critical state te kunnen rebuilden) kan de controller de HDD niet vinden. Als ik de server compleet uitzet en vervolgens weer aan, kan de controller de HDD wel vinden.

Dit aan Promise Tech Support voorgelegd, die weten het ook zo niet. Tja, hoe moet ik het dan weten. ;-)

• dynax
  • Laatst online: 08-12-2025
dit probleem heb ik ook met mijn gigabyte ga-7vprx,het zelfde verhaal..ik weet ook niet hoe het komt,maar iig niet aan de hdd's.
ook had ik dit met raid 0....

mijn systeem.

• Senser
Hmm.. het eerste dat Promise gelijk roept in dit soort gevallen, is stroomstoring.
Aangezien er een UPS aan het systeem hangt, lijkt me dit in mijn geval uitgesloten. Misschien dat dit in jouw geval er wel iets mee te maken heeft?

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik heb ook een soortgelijk probleem met mijn Raid5 Kaart [Promise Supertrak SX6000] Soms rebuild hij de array zomaar [geen stroomuitval OID].
IK vermoed dat het bij mij aan de voeding ligt, aangezien me PC flink vol zit en ik "slechts" een 340 watt voeding heb.
Zie ook [rml][ Raid5] Array rebuild spontaan.[/rml]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• dynax
maar dat is toch raar,ik heb geen stroomuitval op m'n bord...welliswaar zit de kaart on-board,maar het blijft een tx-2000.
bij raid-0 kreeg ik elke keer de melding:kan bestand windows\system32\config\system niet vinden...
hoop gezeik om de boel weer werkend te krijgen.
toen ben ik naar raid-1 gegaan,maar kreeg ik de zelfde melding als jou.
en ook alleen maar na een koude start,ik dacht eerst dat het aan m'n hdd's lag,maar jij hebt andere en dezelfde problemen.
dus heb ik helaas 2 hdd's voor niks......
ik durf niks meer in welke raid configuratie dan ook te zetten.
en ME,we hebben de zelfde voeding...dat is idd raar..zal ik maar eens een andere voeding halen?

[ Voor 10% gewijzigd door dynax op 21-02-2003 22:24 ]

mijn systeem.

Verwijderd

probleem ligt bij de bios vooral bij grotere schijven vanaf 80gb, ik weet dat ze bezig zijn de bios aan te passen in iedergeval van de sx4000

p.s. Het systeem opstarten binnen 5 minuten geeft ook problemen, ook dan gaat de kaart rebuilden, volgens pomise een stroom storing die niet plaats vindt, maar toch als zo danig wordt herkend.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 00:12 ]

• Senser
Vandaag kwam ik er, bij het plaatsen van een gloednieuwe TX-2000, achter dat één van de gebruikte IDE-kabels in het systeem een NIET-originele Promise kabel betrof. Dit is volgens Promise ook een mogelijke oorzaak van het probleem.

Dus, vandaag nieuwe kaart geplaatst en beide IDE-kabels vervangen door nieuwe originele kabels. :)

Als gebruikte bekabeling een oorzaak kan zijn, dan vraag ik me af hoe dat zit met al die onboard-raid controllers. Hier zitten volgens mij niet altijd 'speciale' interface kabels bij..

[ Voor 11% gewijzigd door Senser op 22-02-2003 19:29 ]

Verwijderd

Sorry maar het probleem treed ook op met de kabels van Promise, helaas

Verwijderd

mijn raid1 config voert vaak een synch uit, maar dat is geen rebuild hoor.....

• dynax
nja,ik heb ook platte ide kabels en rounded kabels gebruikt,maakt niks uit...

mijn systeem.

• Senser
Hmm.. zojuist de server eens gereboot, nadat ik zaterdag de controller + kabels vervangen had. De array is wederom critical. :(

Krijg dan een klein beetje het vermoeden dat het aan de harddisks kan liggen. Maar beide zijn compleet nieuw, identiek en in orde (getest in een ander systeem).

Ga binnenkort met WD Data Lifeguard Tools de schijven testen. Hierover later meer <zucht> ..

[ Voor 19% gewijzigd door Senser op 25-02-2003 16:00 ]

• dynax
dat is vreemd,ik dacht eerst dat het aan de hd's lag,maar jij hebt hele andere,dus dat lijkt me onwaarschijnlijk...
ik heb ook 2 identieke schijven van de zelfde grote.....

mijn systeem.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De (losse) Fasttrack TX2 met 2 x 120 GB WD 2 mb versie werkt hier nu bijna 2 maanden zonder enige probleem. (mirrored)

Ik heb meer het vermoeden dat het e.e.a. wordt veroorzaakt door de 8 mb cache versies van de HD's.

ARME AOW’er

• TheDweep
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05-2021
ik heb ook een fasttrack tx2000, maar mijn probleem is die monitoring tool. Je zou zeggen dat je met die tool je arrays kan rebuilden als je er een nieuwe schijf in gooit, maar ik kan die opties niet gebruiken.

• Senser
GuardianAngel schreef op 26 February 2003 @ 15:56:
De (losse) Fasttrack TX2 met 2 x 120 GB WD 2 mb versie werkt hier nu bijna 2 maanden zonder enige probleem. (mirrored)

Ik heb meer het vermoeden dat het e.e.a. wordt veroorzaakt door de 8 mb cache versies van de HD's.
Veroorzaakt door de 8MB cache? Hoe zou dat kunnen?

Heb beide schijven getest met WD Data Lifeguard Tools, helaas geen errors gevonden. :( Zal maar weer eens bellen met Promise.

• Karel2001
  • Laatst online: 03-06-2022
ik heb de TX2000 i.c.m. 2x WD800JB 8mb (in RAID1) cache zonder problemen draaien (al weer een maand of 5). Ik gebruik single device rounded IDE kabels ATA133. De kaart zit in een 66MHz slot.

Ik zie niet in dat de 8MB cache de oorzaak zou kunnen zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Karel2001 op 28-02-2003 14:55 ]

• Senser
Karel2001 schreef op 28 februari 2003 @ 14:55:
ik heb de TX2000 i.c.m. 2x WD800JB 8mb (in RAID1) cache zonder problemen draaien (al weer een maand of 5). Ik gebruik single device rounded IDE kabels ATA133. De kaart zit in een 66MHz slot.

Ik zie niet in dat de 8MB cache de oorzaak zou kunnen zijn...
Volgens Promise zijn er problemen met het herkennen van bepaalde type schijven van Western Digital door de controller. Dit zou met een toekomstige biosupdate opgelost worden. Wellicht dat het hier toevallig om de 120 GB + 8 MB cache gaat.

Hoe heb jij je schijven gejumperd? Volgens Promise moet ik alle jumpers verwijderen. Aangezien dit dus problemen geeft (array critical) en de controller vaak de tweede disk niet kan vinden, ga ik ook andere combinaties proberen.

• dynax
ze moeten volgens de handleiding allebei op master staan...
cable select kan ook......
maar dit had ik al eens geprobeerd en had geen resultaat

mijn systeem.

• Senser
Heb vorige week zaterdag de hele array verwijderd en opnieuw aangemaakt. Ook heb ik een nieuw BIOS op het moederbord en op de controller geflashed.

Hij is nu nog steeds functional. Dat begint ergens op te lijken.. :)

• dynax
hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen....

mijn systeem.

• Senser
Op http://support.wdc.com/raid.asp staat sinds 8 maart een overzicht van een aantal schijven waarvan bekend is dat ze compatibility problemen hebben met een aantal RAID-controllers.

Het gaat volgens WD om de volgende schijven:

WD2000BB (WD Caviar 7200 2MB 200 GB)
WD2000JB (WD Caviar 7200 Special Edition 8MB 200 GB)
WD1800BB (WD Caviar 7200 2MB 180 GB)
WD1800JB (WD Caviar 7200 Special Edition 8MB 180 GB)

Maar goed, aangezien ik 120 GB schijven heb.. ;)

• Senser
Helaas, de array was weer critical vanmorgen. Terug bij af dus.. :(

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik heb zelf ook nog last van hetzelfde probleem, gister gereboot en idd alweer een rebuild :( :( :(
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de driver een reboot soms voor een stroomuitval aan zag en daarom dus ging rebuilden. Voor hoever dat klopt weet ik niet, maar we kunnen hopen dat nieuwe bios/drivers gaan helpen...

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Senser
-=!ME!=- schreef op 18 March 2003 @ 10:25:
Ik heb zelf ook nog last van hetzelfde probleem, gister gereboot en idd alweer een rebuild :( :( :(
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de driver een reboot soms voor een stroomuitval aan zag en daarom dus ging rebuilden. Voor hoever dat klopt weet ik niet, maar we kunnen hopen dat nieuwe bios/drivers gaan helpen...
Heb zojuist een mailtje naar Promise US gestuurd met de vraag wanneer er nieuwe drivers uitkomen voor de TX-2000. Volgens mij (niet 100% zeker) riep Promise Nederland onlangs dat er voor de SX-6000 binnenkort een nieuwe BIOS update uitkomt. Welke schijven heb je in het systeem zitten?

• Senser
Ook vaag, vanmorgen server gereboot, array was critical. Verder niet gerebuild ofzo, maar gewoon verder gegaan. Server heeft hele dag gewoon gedraaid. Vanavond nogmaals gereboot, array functional!! 8)7

Het lijkt er dus sterk op dat je de melding 'Array critical' niet al te serieus moet nemen... :?

[ Voor 10% gewijzigd door Senser op 18-03-2003 22:47 . Reden: typo ]

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Senser schreef op 18 maart 2003 @ 10:39:
[...]

Heb zojuist een mailtje naar Promise US gestuurd met de vraag wanneer er nieuwe drivers uitkomen voor de TX-2000. Volgens mij (niet 100% zeker) riep Promise Nederland onlangs dat er voor de SX-6000 binnenkort een nieuwe BIOS update uitkomt. Welke schijven heb je in het systeem zitten?
4 * Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm, Liquid Bearing)
Ik zou idd eens af en toe langs de site van promise gaan voor de "beloofde" biosupdate ;)

\o/

• Senser
Ben er sinds gisteren achter gekomen dat mijn 120 GB schijven ook tot de categorie schijven behoort die problemen kunnen opleveren bij gebruik in een RAID-configuratie. Ga zaterdag de schijven aanpassen en hopelijk is het probleem dan opgelost.

Dit is volgens WD samengevat de oorzaak:

"The problem is a result of a feature that reduces idle acoustic noise in desktop drives. This feature can cause a timeout in a IDE RAID environment. "

Zie http://support.wdc.com/raid.asp voor meer info..

• dynax
nog steeds geen problemen?
hij doet het nog steeds?

mijn systeem.

• Senser
Heb vandaag de schijven aangepast met de tool die WD daarvoor levert. Bij het booten van het systeem zag ik dat de array nog steeds functional was. Da's positief dus.

Ben benieuwd of dat nu ook zo blijft..

• Senser
Status update: array is nog functional. :*)

• dynax
zo,dat is al weer 7 dagen foutloos...dat is een hele prestatie

mijn systeem.

• Senser
Het probleem lijkt opgelost door de tweak van Western Digital toe te passen. De array is nu al een paar weken functional. :)

Het lag in dit geval dus niet zo zeer aan de controller, maar aan de harddisks. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.

• dynax
goed om te horen,maar ik heb maxtor schijven....maar ik wil het wel weer eens proberen,,,
ik heb ergens gelezen dat het ook te maken heeft met de bios instelling act to precharge in advanced memory settings,die moet niet op 6 maar op 7 staan...ik had em destijds idd op 6 staan,nu heb ik alles op default staan...

mijn systeem.

• Senser
Je zou Maxtor support eens kunnen vragen. Bij mij heeft dat uiteindelijk tot de oplossing geleid. Denk niet dat ik er anders ooit zelf achter gekomen was. Ook stond het type harddisk dat ik heb, niet in het rijtje met schijven waar het probleem bekend bij was. Heb hier expliciet om moeten vragen. Pas na opgeven van het exacte typenummer konden ze hier iets over zeggen..

Mailtje naar Maxtor dus! :)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Dat acoustic management, dat hebben Maxtor schijven idd ook. Dr is op tweakers.net ooit wel een stukkie geweest hoe je dat moest uitzetten....

\o/

• dynax
ik zal een kijken...

mijn systeem.

• dynax
heb nu raid 1 array aangemaakt,nu eens kijken hoelang ie het volhoud...heb niks kunnen vinden over falen in raid op de site van maxtor...ik hou jullie op de hoogte

mijn systeem.

• dynax
nou klote dus,de hele week gezeik gehad,telkens na een reboot de melding :kan windows\system32\config\system niet vinden.
repareren is er niet bij...tot 2 keer toe weer van raid naar normaal,alle partities er af en backuppen(wat bijna fout was gegaan).
maar wat ik ook probeer,ik kan geen raid draaien...ik moet maar eens een hoop mailtjes gaan sturen..

mijn systeem.

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 15:22

Trek Y11

Eat my shorts

Weet je heel zeker dat beide schijven in orde zijn ik heb dit namelijk ook gehad precies dezelfde melding.

Later bleek dat een van de schijven toch niet in orde was, (ibm) dus misschien toch nog eens heel goed nakijken.

[ Voor 1% gewijzigd door Trek Y11 op 11-04-2003 23:02 . Reden: typo ]

What if this weren't a hypothetical question?

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-03 15:34
Dit topic gaat in m'n bookmarks. Heb vandaag twee Western Digital 7200RPM 8mb cache 80Gb schijven binnen gekregen. Ik verwacht morgen (vandaag dus) de Promise TX2000 kaart.

zeroxcool.net - curity.eu

• Senser
ZeRoXcOoL schreef op 12 April 2003 @ 00:09:
Dit topic gaat in m'n bookmarks. Heb vandaag twee Western Digital 7200RPM 8mb cache 80Gb schijven binnen gekregen. Ik verwacht morgen (vandaag dus) de Promise TX2000 kaart.
Als je een mailtje naar WD support stuurt met het volledige typenummer, dan kunnen ze zo zien of jouw schijven ook problemen kunnen opleveren. Denk niet dat je problemen krijgt. Het schijnt dat alle schijven die na 3 maart uitgeleverd worden, het probleem niet meer hebben.. :)

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-03 15:34
We zien over een aantal uurtjes wel, van Gend & Loos komt hier altijd pas tegen vijf uur aan :(.

zeroxcool.net - curity.eu

• dynax
ik heb beide schijven met maxtor's blastmax na laten kijken en alles was in orde

mijn systeem.

Pagina: 1