Toon posts:

[laptop] ACPI error na geheugen uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Toshiba Satellite Pro 4280 met 64MB SDRAM.
Nu heb ik vandaag een SODIMM van 128MB gekocht, maar als ik deze in één van de lege sloten plaats geeft windows 2000 een ACPI error.
De error geeft aan dat mijn BIOS ACPI niet of niet volledig ondersteund.

Ik heb de nieuwste BIOS versie geïnstalleerd en deze zou gewoon ACPI moeten ondersteunen.
In de BIOS geeft de computer WEL aan dat er 192MB geheugen in zit.

Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank :)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

en als je nu es alleen die 128mb strip dr in drukt dan.... Doet iet dan wel?

Deze advertentieplaats is te huur!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 15:36

star-saber

Ryzen

misschien dat dat niet kan
sommige laptops hebben a standaard geheugen aan boord vast

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou inderdaad niet weten hoe ik daar bij zou moeten komen als dit al mogelijk is.
Er zit een klepje op de onderkant om bij de 2 uitbreidingsslots te komen. Deze zijn allebei leeg.
Ik denk niet dat ik de laptop helemaal uit elkaar kan krijgen...

btw, ik heb deze geheugen upgrade mede gedaan om windows XP te installeren. Kan het zijn dat windows XP wel gewoon werkt met deze geheugen module?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 21:46 ]

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:56

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Bij dit model kun je idd NIET bij het geheugen komen (zoals zo vaak bij Toshiba :p). Welke versie van de bios heb je??. Je kunt een Toshiba overigens redelijk makkelijk uitmekaar roppen, is niet zo moeilijk :). Volgens Toshiba zou je er (meen ik) 320 Mb Mem in moeten kunnen prikken.... Mem dooi?

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze bios: ACPI-BIOS v2.70
volgens mij is dat de nieuwste.

Win XP gaf trouwens direct in het begin al een fout bij de installatie over dat 'ie het geheugen niet kon gebruiken.

Kan het zijn dat ik persé een module van Toshiba nodig heb? Ik was van plan morgen terug te gaan naar de winkel (met laptop ;)) om het geheugen te ruilen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 18:59 ]

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:56

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Hmmm, das inderdaad de nieuwste bios versie, en nee, er hoeft (gewoonlijk) niet perse een Toshiba mem-module in. Heb regelmatig geheugen modules in Toshiba's en andere merken geprikt, van no-name tot merk, en ik denk dat je bankje d00d is.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Verwijderd

http://support.toshiba-tr...o/Newslett/tr10072000.htm

misschien hier tips.

het kan zijn dat win2000 al adressen heeft toegewezen, die door het plaatsen van nieuw geheugen, bezet zijn en wel gebruikt moeten worden.
dat heeft idd te maken met ACPI.
door het bijplaatsen in een reeds bestaande installatie, kunnen dit soort conflicten ontstaan en die worden dan niet opgelost door een nieuw bios.
ik denk dat met een schone installatie met het nieuwste bios, de problemen over zijn.

tenzij idd je geheugen brak is.
t is wat minder moeite om even je geheugen om te wisselen.

Verwijderd

Reset de bios een keertje nadat je het nieuwe geheugen erin hebt gedaan. Doet soms wonderen. (spreek uit ervaring. Heb hier een 4270 )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeert windows XP te installeren.
De setup gaf na 3 seconden al een error.

Ik heb het geheugen in beide banken getest en ik kreeg 2 maal dezelfde error, dus het zal wel aan het geheugen liggen.

Ik heb het geheugen terug gebracht en een module van Thoshiba besteld... (€62,50, terwijl de niet-merk module maar €24,- was :'( )

bedankt iig
Pagina: 1