SOAP is iig een goed protocol voor open services. Zeker als je het combineert met WSDL dan heb je een zeer open interface die je beschikbaar kunt stellen aan 3rd parties. Dit is de manier waarop we SOAP gebruiken, en eigenlijk ook de meest logische manier. Je hoeft van SOAP alleen niet te verwachten dat het een high-performance protocol is (vanwege die XML overhead dus). Het lijkt mij dan ook eigenlijk dat SOAP voor business objects voor een database op zich een mooi principe is (vanwege de toegankelijkheid, een SOAP client heb je mbv MS SOAP Toolkit echt binnen 1 minuut gebouwd), maar de uitwerking is imo misschien toch te traag.
Volgende vraag dus

:
Zijn er betere (meer doorontwikkelde) protocollen/api's voor het remote beschikbaar stellen van objecten (business objects) die net zo'n toegankelijke interface hebben als SOAP? Het zou dus ook mooi zijn als een API goed samen kan met VB en collections. Ik vind collections nl ideaal voor het beschikbaar stellen van een recordset (of zijn daar ook nog andere suggesties voor

).
Ik heb al verschillende termen voorbij zien komen:
COM/DCOM/COM+:
Dit is een mooie techniek, omdat het heel erg goed met Visual Basic samen werkt. Volgens mij is Visual Basic een goede omgeving om business objects in te ontwikkelen.
Het nadeel van (D)COM(+) is, dat je te maken hebt met usercontexts. Bij het gebruiken van COM objecten moet je er altijd rekening mee houden dat een COM object zich in een een bepaalde gebruikerscontext bevindt met zijn specifieke rechten. Als je wilt dat een COM object alleen maar onder 1 bepaalde usercontext draait, dan is dat altijd geklooi.
CORBA:
Dit vindt ik eigenlijk een prachtig principe, maar (correct me if i'm wrong) niet zo heel erg ingeburgerd. De snelheid van ontwikkelen (voor zover ik er meer ge-expirimenteerd heb) is niet zo heel erg hoog als bij (D)COM(+) icm VB en/of SOAP.
Alle Java-based technieken:
Java is leuk, maar ik associeer Java nou niet direct met high-performance en scalability.
Dit ziet er inderdaad veelbelovend uit! Zou je eens iets meer kunnen vertellen over je ervaringen met RemObjects?
Het is me bij RemObjects niet echt duidelijk of je het ook gemakkelijk met andere programmeeromgevingen dan Delphi kunt gebruiken, heb jij daar ervaring mee, reyer?
[
Voor 4% gewijzigd door
Wortelpudding op 24-02-2003 09:35
]