[Access]Validatieregels tov ander kolom?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

Topicstarter
Het probleem is als volgt:

ik ben bezig met een database bouwen voor een camping, met daarin een tabel waarin telefoonnummers van klanten worden opgeslagen. Echter, het netnummer wordt in een andere kolom dan het abonneenummer opgeslagen (wat voor de camping in kwestie functionele meerwaarde heeft).

Echter, het probleem is nou: hoe kun je een validatieregel opstellen zodat de inhoud van deze twee velden samen precies 10 tekens lang is? Ik ben al bezig geweest met de Len functie, maar het probleem is dus hoe je naar een andere kolom verwijst in een validatieregel. Kan dat überhaubt wel?

Iemand een idee hoe dit moet, of waar ik nog andere bronnen / boeken / sites kan vinden waarin validatieregels voor Access behandeld worden. Want ik kan het antwoord na drie uur Copernic Pro nog nergens vinden:/

Bij voorbaat dank

"People should know when they're conquered..."

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Volgens mij kun je dit alleen doen met een formulier, daar kun je in validatieregels wel verwijzen naar andere velden (gewoon naar een ander besturingselement verwijzen).
offtopic:
Direkt gegevens in een tabel invoeren werkt zowieso minder handig voor eindgebruikers, het beste kun je eerst je tabellen en dergelijke op orde krijgen, en aan de hand daarvan je formulieren gaan maken.

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

Verwijderd

Je hebt de velden toch wel als text staan hé??

de twee velden bij elkaar voegen (me.netnummer.value & me.telnummer.value)

dan kijken hoeveel tekens deze string bevat.

Verder kan je ook een mask (zo heet dat geloof ik) gebruiken, deze kan je ook zelf maken, de invoer moet dan voldoen aan het format van de mask.

Waarom heeft dit toegevoegde waarde?? je kan toch ook het hele nummer in laten voeren, en dit valideren.

Als dan het telefoonnummer in delen geleverd moet worden, doe je dit mbv mid

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

Topicstarter
Dit heeft toegevoegde waarde omdat de restricties die in de database zelf zijn vastgelegd al zoveel mogelijk verkeerde invoer moeten beperken. En formulieren komen er wel overheen, en als daar die controle achter kan is op zich goed, maar het liefst wil ik zoveel mogelijk restrictie hebben op de velden zelf.
me.netnummer.value & me.telnummer.value
dat was dus ook mijn idee, maar als ik wil verwijzen naar andere kolom, dan vraagt ie steeds om de waarde van 'netnummer', ipv dat ie die kolom van dezelfde record uitleest... :/

"People should know when they're conquered..."