[W2KAS] Instal overzetten op andere Raid Array

Pagina: 1
Acties:

• Koning Piet
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10-2024
Serverconfig:
Dual P3-733Mhz, 1,5GB Reg. SDRAM, 2x20 GB IDE op onboard Promise in Raid 0
Hierop staat een Windows 2K AS (SP3) versie met Exchange 2000 (SP3) enterprise
verder draaien AD en IIS. Ook nog norton antivirus 7.5 corporate. Alles engelstalig. Alles draait perfect, er zijn geen logboek errors.

Ik wil deze installatie overzetten op een Promise SX4000 in Raid 5 (3x 80 GB IDE in superswap1000's) uit veiligheidsoverwegingen. Daarnaast moet dat wel aangezien de server niet meer vanaf de onboard wil booten zodra de SX4000 een raid 5 heeft draaien, maar dus vanaf de SX4000 wil booten.

Het is me niet gelukt om die installatie over te zetten en werkend te booten. Ik heb de SX driver in de huidige installatie erin zitten. Met ghost 2003 diskmirroren wil niet aangezien ghost niet met serverversies van w2k werkt, tevens officieel geen raid ondersteunt. Met drive image 2002 kan ik disk to disk kopieeren. Het nieuwe array boot dan wel maar geeft zo tegen het ctrl-alt-del inlogscherm een BSOD. W2K repair helpt niets. In safe mode boot ie dan wel, maar behalve dat het logboek vol errors staat over services die niet kunnen starten, weet ik niet echt waarom hij niet normaal wil opstarten.

Wie er ideeen heeft is van harte welkom ze hier te spuien, ik ben zelf op google, ms knowlegde base etc. niet verder gekomen.

[ Voor 2% gewijzigd door Koning Piet op 03-03-2003 22:07 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Ik weet wel dat je een array NIET kan overzetten van de ene naar de andere RAID chip, alleen naar een identieke.
En volgens mij kan je al helemaal niet een andere ARRAY (van een 0 naar een 5) aanmaken zonder data te verliezen.
Ik ben bang dat je een re-install zal moeten doen.

• Koning Piet
Verwijderd schreef op 20 februari 2003 @ 16:03:
Ik weet wel dat je een array NIET kan overzetten van de ene naar de andere RAID chip, alleen naar een identieke.
En volgens mij kan je al helemaal niet een andere ARRAY (van een 0 naar een 5) aanmaken zonder data te verliezen.
Ik ben bang dat je een re-install zal moeten doen.
De beide array's zijn aangesloten op aparte controllers en met aparte schijven, ik maak dus niet van de Raid 0 een raid 5, ik wil de partitie op de raid 0 array overzetten op de raid 5 array.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Deze vraag stelde ik kort geleden aan Promise en kreeg de volgende reactie

Vraag:

Ik draai sinds kort met een Fasttrak100TX2 met 2 WD 120 GB HD's in een mirror array.

Kan ik na aanschaf van een FastTrak U100SX4000 of 6000 en een extra HD probleemloos en zonder herinstallatie van het OS en de data overgaan op een RAID5?

Antwoord:
Nee. Als u van een RAID versie verandert, zult u dit op andere wijze moeten doen. Als u de nieuwe kaart heeft, en u heeft minimaal drie harde schijven voor de RAID5, dan zult u eerst de RAID5 moeten definieren voordat u de data over kunt zetten. Het is niet mogelijk door middel van expanding het uitbreiden van het bestaande array, of het wijzigen van RAID versie te doen.

Mijn conclusie:
Ik zou dus eerst met een 4e schijf een bBU maken, dan de RAID5 met 3 maken en de image die op de 4e staat terugzetten. Dat moet dan volgens mij lukken.

Een probleem.... je hebt een 4e schijf nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Guardian Angel op 20-02-2003 16:20 . Reden: typo's ]

ARME AOW’er

• Koning Piet
Maar heeft het terugzetten van een image dan niet hetzelfde effect als een disk to disk kopie maken?

• Koning Piet
Alvast bedankt voor je idee GuardianAngel

Iemand nog andere ideeen of suggesties? (m.a.w. ^^schopje^^ 8) )

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

Maak een backup van je huidige configuratie.
Installeer je raid5 met benodigde partities zet alles terug.
Hou je hart vast en bid dat alles gaat werken zonder foutmeldingen.

Andere mogelijkheid is er niet.

• Koning Piet
Uiteindelijk het overmijdelijke moeten doen en de methode mutsje opgevolgd, het bidden heeft geholpen ;) . Had hiervoor nog met Promise gemaild en het volgende advies gekregen:

> Als U een Raid 0 ( onboard ) om te zetten naar een Raid 5 ( SX4000 ) kunt
> U
> de volgende software gebruiken :
>
> Acronis True Image 6.0
>
> U kunt deze software downloaden van : http://www.acronis.com/download/
> Deze software heeft een Wizard die U door het process zal helpen.
>
> Wanner U klaar bent met het overzetten van Raid 0 ( onboard ) naar Raid 5
> SX4000 ), moet U het systeem afsluiten en
> de onboard drives verwijderen.
> Daarna gaat U naar de bios van Uw moederbord en zet U Uw First boot op
> SCSI.
> Nu zult U gewoon kunnen booten vanaf de SX4000 kaart

Aangezien Acronis de SX4000 in het geheel niet herkent ( 42,- voor niets... :( ) heb ik me dus neergelegd bij een verse installatie.

Verwijderd

mutsje schreef op 21 February 2003 @ 16:11:
Maak een backup van je huidige configuratie.
Installeer je raid5 met benodigde partities zet alles terug.
Hou je hart vast en bid dat alles gaat werken zonder foutmeldingen.

Andere mogelijkheid is er niet.
leuke oplossing collega... just have faith :)

offtopic: feli muts nog 1 voor mcse...
Pagina: 1