Toon posts:

[fan] Arctic Cooling TC-1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
in de zoektocht naar spullen om mn computer stiller te maken om zo doende ook nog zonder het volume vol open prettig te kunnen computeren viel mijn oog dus op deze fans.

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/img/produkte/product_arctic_fan_tc1.jpg

mijn vraag is dus, heeft iemand ervaring met deze fans, zoeken op GOT of met google gaf weinig resultaat. temeer omdat deze fans op het moment maar 4,03 euro kosten @perfect-systems.nl heb ik als arme scholier wel intresse :Y)

hier nog even wat data van de site van artic:

Technische Daten
Dimensionen: 80 x 80 x 25 mm
Drehzahl: 1400 - 3000 RPM
Luftstrom: 25.1 - 53.1m3/h
Stromverbrauch max.: 12 V, 0.16 Amp.
Geräuschniveau: 13 - 26 dB
Gewicht: 71 g
Anschluss: 3 Pin Molex

[QOUTE] Hauptmerkmale

Effizientere Entlüftung
Die Kühlung aller PC-Komponenten beruht darauf, dass warme Luft aus dem Gehäuse abgezogen und nach aussen gebracht wird.
In der Regel kann das Netzteil eine gute Entlüftung des Gehäuses nicht bewerkstelligen, ohne dass dessen Ventilator mit hoher Drehzahl läuft und damit entsprechend viel Lärm verursacht.
Ein zusätzlicher, temperaturgesteuerter Ventilator wie der arctic fan TC-1 beseitigt dieses Problem. Der Netzteillüfter kann wesentlich niedertouriger und damit leiser arbeiten. Die Temperatursteuerung lässt den arctic fan TC-1 nur so schnell drehen, wie es die Abwärme des PCs momentan verlangt. Damit verringert sich nicht nur das Geräuschniveau, sondern verlängert sich auch die Lebensdauer des Lüfters.
Die Entlüftung über zwei Ventilatoren verursacht bei gleichem Luftstrom nicht mal den halben Lärm. (5 dB mehr werden bei einem Schalldruck von unter 35 dB subjektiv als Verdoppelung wahrgenommen)

Leiser Ventilator
Optimierte Ventilatorblätter in Kombination mit unserem HSB (Hydro Suspension Bearing) lassen den Ventilator sehr ruhig arbeiten. [/QOUTE]

met mijn gebrakkig duits kan ik dus opmaken dat de fan ook temp controlled is?!

iig, ik ben benieuwd.

link artic: http://www.arctic-cooling.com/de/produkte/fan_tc_1/
link perfectsys: http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=37829

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Die fan heb ik op een artic koelblok zitten, is wel stil maar dat komt omdat ie weinig toeren hoeft te maken, bij 2700 rpm hoor je de fan wel :)

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 20:18
3000 RPM bij 26dB is wel weinig!

ter vergelijking met mijn Coolermaster 80mm die al behoorlijk stil is:
Size: 80 x 80 x 25 mm
Rated Voltage: 12 VDC
Bearing Type: DUAL BALL
Input Current: 0.15 A ( 0.17 A max. )
Rotation Speed: 2500 RPM
Acoustical Noise: 26.0 dB(A)
Input Power: 1.80 W.
Life Expectance: 50,000 hrs

Als ie ook nog eenbeetje goede druk/CFM levert neem ik er ook een...

[edit]

De coolermaster heeft 32.1 CFM en de Arctic 31.2 CFM, Dan kan je wellicht beter voor de coolermaster gaan? Kost € 6,-, is behoorlijk stil en levert toch een erg lekkere druk/CFM

[ Voor 20% gewijzigd door Vimana op 20-02-2003 16:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vimana schreef op 20 February 2003 @ 15:59:
3000 RPM bij 26dB is wel weinig!

ter vergelijking met mijn Coolermaster 80mm die al behoorlijk stil is:
Size: 80 x 80 x 25 mm
Rated Voltage: 12 VDC
Bearing Type: DUAL BALL
Input Current: 0.15 A ( 0.17 A max. )
Rotation Speed: 2500 RPM
Acoustical Noise: 26.0 dB(A)
Input Power: 1.80 W.
Life Expectance: 50,000 hrs

Als ie ook nog eenbeetje goede druk/CFM levert neem ik er ook een...

[edit]

De coolermaster heeft 32.1 CFM en de Arctic 31.2 CFM, Dan kan je wellicht beter voor de coolermaster gaan? Kost € 6,-, is behoorlijk stil en levert toch een erg lekkere druk/CFM
26db is een beetje te luid voor mij denk ik. het gaat me bij de artic fan juist om de stilte. 13db is een stuk minder dan 26. dat de fan dan redelijk slecht presteerd is jammer. maar het gaat in eerste instantie om het geluid :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 16:24 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Neem toch een enermax... Kan stil draaien, en als het moet blaast hij lekker

Verwijderd

Die fans lijken heel erg op een fan gemaakt door Delta die ik hier heb liggen. Geloof 't of niet maar Delta Electronics maakt ook hele stille fans. :P

De fan die ik hier heb, heeft 'Quietek' als merknaam en die heeft net zo'n rotor en zulke schoepen als die Artic Cooling.

De fan heeft een laag motor-geluid, en produceert itt de meeste fans geen ruisende luchtstroom, maar een meer 'brommend' geluid.

Dat brommende geluid heeft van 't héél snel en véél zachter klappen van de wieken van een helicopter :P (Ik zou niet weten hou ik 't anders moet omschrijven, ik kan helaas niet even een geluidsfragmentje maken, mic is dood :( )

Voor €4 kan je je überhaupt geen breuk vallen.

Dat staat overigens los van 't feit dat de fan (voor zover ik kan beoordelen) van goede (duitse O-) )kwaliteit lijkt. :) Niks mis mee dus.

Verder: Ja, die Artic is volgens de beschrijving voorzien van een NTC, en is dus temp-gestuurd. Wat voor jou dan ook weer leuk kan zijn indien je de fan handmatig wil regelen. Dan kan je namelijk gewoon een goedkoop potmetertje (dus niet zo'n dure draadgewonden) op de plaats van de temp-sensor zetten. :)

BTW, had je op die site van ARTIC niet dit knopje gezien: Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/img/de/lang_n.gif :D

HIER is namelijk de link in 't Engels ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 18:44:

BTW, had je op die site van ARTIC niet dit knopje gezien: [afbeelding] :D

HIER is namelijk de link in 't Engels ;)
:P dat knopje zat er vast vanmiddag nog niet O-)
Pagina: 1