ik heb hier een HP colorlaserjet 4500n in het netwerk hangen, maar ik wil niet dat iedereen z'n documentjes in kleur uitprint.
nou heb ik dit bedacht:
(klein stukje smb.conf)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
[PRINTERS]
path = /home/net/drivers
printable = Yes
[hp4500]
comment = HP Color Laserjet 4500
path = /tmp
create mask = 0700
print ok = Yes
admin users = admin, @bestuur
printable = Yes
[hp4500c]
comment = HP Color Laserjet 4500 (kleur)
path = /tmp
create mask = 0700
printable = Yes
public = no
writable = no
valid users = admin, @colorprint
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
zo zijn er dus 2 shares aangemaak naar dezelfde printer, waarvan 1 met restricties.
klopt dit?
en nou stap 2:
ik dacht het volgende
als ik nou eens voor de ene ('zwartwit') share een driver van een andere (niet color) laserjet installeer op de clients (w2k) en voor de kleurenshare gewoon de driver van de hp4500, zou het probleem mijns inziens opgelost moeten zijn.
klopt dit ook?
en dan nog een laatste vraag:
welke vervangende driver zou ik kunnen gebruiken voor de z/w-share?
nou heb ik dit bedacht:
(klein stukje smb.conf)
[PRINTERS]
path = /home/net/drivers
printable = Yes
[hp4500]
comment = HP Color Laserjet 4500
path = /tmp
create mask = 0700
print ok = Yes
printable = Yes
[hp4500c]
comment = HP Color Laserjet 4500 (kleur)
path = /tmp
create mask = 0700
printable = Yes
public = no
writable = no
valid users = admin, @colorprint
zo zijn er dus 2 shares aangemaak naar dezelfde printer, waarvan 1 met restricties.
klopt dit?
en nou stap 2:
ik dacht het volgende
als ik nou eens voor de ene ('zwartwit') share een driver van een andere (niet color) laserjet installeer op de clients (w2k) en voor de kleurenshare gewoon de driver van de hp4500, zou het probleem mijns inziens opgelost moeten zijn.
klopt dit ook?
en dan nog een laatste vraag:
welke vervangende driver zou ik kunnen gebruiken voor de z/w-share?
There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.