Toon posts:

[zelfblunder-pc]traagte 2 da max, hoe krijgt ie dit gedaan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vannacht aan een zelf-klus pc van een collega zitten rotzooien (dat doen we dus niet meer tenzij ze betalen :( ) en ik ben er niet uit gekomen. Wie helpt mij het volgende te diagnoseren:
-de PC werkt, dien ten verstanden dat je, na het aanzetten en het voorbij flitsen van de GPU gegevens eerst het geheugen ziet (1 GB, o.k.), dan ene hele tijd geen wijziging (3 minuten) dan de melding dat het geheugen op 266 mhz loopt (check), dan wwéér drie minuten niets, dan vindt ie razendsnal de vier IDE devices (check), dan gebeurt er 5 minuten niets, dan begitn ie te booten (en doet dat op normaal tempo voor een 2.4 Ghz p4).
de melding van de winXP install CD dat ie met hardconfiguratie bezig is (die ene regel tekst bovenaan een leeg scherm) verschijnt.
na NEGENTIEN minuten kom je in het blauwe "ik wil winXP installeren" scherm.
Als je daar eenmaal bent, gaat het lekker vroemie, tot je het ding moet herstarten.
als je een half uur na herstarten eindelijk weer eens bij het booten bent gekomen, boot t kreng ook vrolijk weer de winXP install CD... en niet van HDD.

Alle drives werken in m'n eigen Pc heel goed, ik heb alle pci kaartjes eruit gehad en ik heb even m'n eigen losliggende pc2100 stickies erin gefriemeld, dat was ook niet het probleem.

Ik denk dus dat het mobo ziek is.
Maar WAT kan dít veroorzaken?

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Tja, heb het ook eens gehad. Precies wat jij beschrijft. Lag toch aan de combinatie van gare HD en mobo. De HD deed het wel in mijn andere pc (met de nodige bad sectors) maar niet in de tragepc. Andere schijf erin gehangen: probleem weg.
Later heb ik de schijf nog eens in een andere computer geprobeerd als slave en toen vertoonde die pc ineens ook kuren zoals supertraag opstarten (15 minuten ofzo). Dus probeer misschien toch eens één voor één de HD's uit om uit te sluiten dat er een gare tussen zit.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Misschien domme vraag hoor maar haal je de xp-cd er wel uit bij de laatste keer booten? Wanneer die eruit is kan hij toch geeneens booten van de xp-cd, zit hij er wel in dan zal die altijd van de cd booten want dat staat in je bios ingesteld.(aangezien hij de eerste keer ook van de cd boot moet dat wel)

oja, hoe heb je je ide-devices aangesloten(primair,secundair, slave,master) dat akn ook nog wel eens schelen geloof ik.

[ Voor 17% gewijzigd door thejoker80 op 20-02-2003 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben volleerd Microsoft Windows vernietig-goeroe, en ben dus in staat de CD er op het juiste moment uit te halen.

De configuratie van IDE devices maakt niet zo veel uit want welke combinatie ik ook probeer (met en zonder drives er tussen uit) het probleem blijft.

ik verdenk de onboard IDE controllers (alle 6...)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zoiets vaag heb ik ook pas gehad, bleek achter af een foute molex aansluiting op de floppy die de boel verziekte... (logisch, daar had ik twee draden losgeknipt om een CPU-fan op aan te sluiten). De fan draaide, de floppy niet en het systeem was bere traag...

M.a.w. een brakke molex kan ook jouw probleem zijn.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Het zou ook kunnen dat je een IRQ conflict hebt tussen je IDE controllers. Heb je al een keer geprobeerd een nieuwe bios erin te stoppen of in ieder geval het cmos een keer te resetten of een keer de optimale settings erin te laden. Dit kan soms helpen. Ook moet je eens proberen enkel 1 harde schijf erin te zetten, en alle andere controllers uit te schakelen.

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

quick test on boot aan ?
geheugen timings niet te laag staan ?
level 2 cahce die uit staat ?

zo maar wat dingen die tot me mind komen en snel te testen zijn

Sommige mensen....

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Trek er eens een geheugen module uit (aangenomen dat er 2x 512 in zit)
En persoonlijk denk ik ook dat ofwel mainboard of hdd gaar is.

Trek ook eens alle kaarten eruit (op VGA na), mogelijk dat een of andere combinetie van kaarten een hoop timeouts veroorzaakt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
TD-er heeft duidelijk mijn hele post gelezen, met name het stukje waar de configuratie was: mobo, kast, cpu, koeler, 1 drive en een slotplaatje...
Had ik al gedaan. ik had ook het geheugen al vervangen.

De hele bios had ik ook al gehad koelkast, maar toch bedankt.
de IDE controllers staan handmatig op IRQs (vier stuks, toe maar) en dat helpt ook niet, het omprikken van de drives op de raid controller ook niet (t ding heeft 6 IDE poorten!!!)

Na een beetje wantrouwen heb ik de PSU vervangen en ineens doet ie het.
Misschien geen brakke molex maar zeker wel een niet zo lekkere voeding. Was het tóch een Overige Hardware topic ;)

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Je zou ff zoals MrEdge_ zei de HD kunnen vervangen en het dan aankijken, maar werkt dit niet dan denk ik (net als jij) dat het mainbord niet helemaal lekker is.

Verwijderd

InterCC schreef op 22 February 2003 @ 00:18:
Je zou ff zoals MrEdge_ zei de HD kunnen vervangen en het dan aankijken, maar werkt dit niet dan denk ik (net als jij) dat het mainbord niet helemaal lekker is.
Lees eerst even :)
zoals Knettergek net voor je zei:
Verwijderd schreef op 21 februari 2003 @ 10:51:
Na een beetje wantrouwen heb ik de PSU vervangen en ineens doet ie het.
Pagina: 1