geluidskaart voor opnemen

Pagina: 1
Acties:

• manta
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik wil via mijn mengpaneel muziek mixen en dat met een aparte geluidskaart opnemen.

Wat is nou eigenlijk een goede kaart voor opnemen? Ik wil dus wel goed op kunnen nemen op cd kwaliteit.

En ik heb voor afspelen er al een Creative kaart in, als ik er nou nog een creative kaart in doe krijg ik dan problemen met de hardware.

En mensen die denken slim te zijn door te zeggen dat je kan opnemen én afspelen op 1 kaart moeten dit ff lezen :

[rml][ mengpaneel] bij bepaald volume ineens piep[/rml]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:47

Exirion

Gadgetfetisjist

manta schreef op 20 februari 2003 @ 15:09:
En mensen die denken slim te zijn door te zeggen dat je kan opnemen én afspelen op 1 kaart moeten dit ff lezen :

[rml][ mengpaneel] bij bepaald volume ineens piep[/rml]
Ja, maar oscillatie zou zelfs met een aparte geluidskaart nog kunnen optreden. Bovendien hoeft het niet altijd hoorbaar te zijn (hele hoge frequentie) dus wees voorzichtig. Eventueel hang je het hele zooitje aan een scoop om te zien of het signaal schoon is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Het lijkt mij dat een gewone Creative 16 bit al voldoende zou moeten zijn, zolang de signaal/ruis verhouding voldoende hoog is. Interferentie tussen twee geluidskaarten heb ik geen ervaring mee.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Sorry, maar afspelen en opnemen op één kaart kan zelfs met onboard sound al wel, tis een kwestie van de juiste settings. CD-kwaliteit is ook een erg subjectief begrip, de allegoedkoopste geluidskaarten van dit moment (en eigenlijk al tien jaar) hebben namelijk een samplekwaliteit van 44,1 KHZ bij 16bit stereo.
Tip: kijk een in: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/338465

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:47

Exirion

Gadgetfetisjist

TheLemon schreef op 20 February 2003 @ 16:13:
Sorry, maar afspelen en opnemen op één kaart kan zelfs met onboard sound al wel, tis een kwestie van de juiste settings. CD-kwaliteit is ook een erg subjectief begrip, de allegoedkoopste geluidskaarten van dit moment (en eigenlijk al tien jaar) hebben namelijk een samplekwaliteit van 44,1 KHZ bij 16bit stereo.
Tip: kijk een in: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/338465
Lees eens goed zijn openingspost door (en de topic waar ie naar verwijst) :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• TheLemon

TheLemon

Ok sorry, ik had zijn vraag verkeerd begrepen.
Ik snap ook zijn feedback probleem, maar de laatste reply van Gitaarwerk is dan toch de oplossing? De rest van mijn antwoord hierboven gaat nog steeds op: cd-kwaliteit hebben nl. alle geluidskaarten.
Ik vind de 1e vraag in dit topic behoorlijk vaag, dat hangt namelijk van je budget af en van je kwaliteitseisen. Op de vraag: wat is een goede kaart om mee op te nemen bestaat geen antwoord imo, iedereen heeft daar zijn eigen mening over en daar schiet je weinig mee op denk ik.

• manta
ok dan word het een el cheapo kaartje.
bedankt voor de hulp.
Enne die laatste reply van gitaarwerk snap ik niet helemaal, kheb het wel ongeveer zo geprobeerd maar dan neemt ie simpelweg nix op op een of andere manier (met wat voor setting ook)

Verwijderd

Die laatste reply van Gitaarwerk in het andere topic kun je (voor een SBLive/Audigy) het beste uitvoeren met de kX-drivers (www.kxproject.com). Daarmee heb je namelijk zelf de controle over de signal flow in je kaart. Zie bijvoorbeeld deze screenshots.

Je hoeft niet persé een niet-Creative kaart te kopen omdat je er al een hebt. Je kunt zonder problemen de kX-drivers gebruiken voor de ene en de Creative drivers voor de andere.

Overigens zijn de kX-drivers gebouwd voor kaarten met de EMU10Kx chip (SBLive, Audigy I/II, Emu APS). Ze zijn echt geweldig (beter geluid, meer controle, lagere latency).

• TheLemon

TheLemon

Nog een keer, wellicht overbodig dan: ik begrijp dat die kaart één stereo line-in heeft en twee stereo line-outs. Wat je doet is line-out 1 naar je mixer in kanaal 1 (om je mp3tjes af te spelen), je cd-speler naar kanaal 2 van je mixer. Dan de mix van je mixer naar de line-in en eventueel de mix van de pc weer terug via de line-out 2 naar een ander kanaal (of een stereo input) op je mixer.
Het belangrijkste is om te zorgen dat kanaal 1 en 2 van je mixer (waar de bronnen op binnenkomen) niet gerouteerd worden naar de stereo-bus van je mixer, dat is namelijk doorgaans degene die weer naar de line-in van je geluidskaart gaat en daar wil je dat bronsignaal van je pc dus niet op hebben.
Wat je het beste kan doen is die kanalen 1 en 2 op je mixer via een aux send (post fader) naar je pc sturen, dan hoeven ze niet langs de stereo-bus.
Overigens kan dit volgens mij nog steeds met één geluidskaart.

Als het nog wazig is, kan ik wel een tekening maken.

• manta
yes! ik heb geprobeerd het bovenstaande verhaal te snappen en vanalles geprobeerd met de kabels, en volgens mij is nu alles toppie, ik heb idd de andere line-out gebruikt van de geluidskaart en dat gaat wel goed.
Ik hoop dat alles nu blijft werken.

Thx TheLemon! (en de anderen offcourse) _/-\o_
Pagina: 1