Subwoofer 1 of 2 kanaals aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Topicstarter
Ik zit een beetje informatie te zoeken over subwoofers en ben een beetje aan het rondkijken en nu heb ik een tijdje geleden geluisterd naar de Final S10 Subwoofer. Ik heb dit apparaat eens goed bekeken maar wat mij opviel was dat je op deze subwoofer een links en een rechts TULP ingang hebt. Nu vroeg ik mij af wat het idee hierachter is, en wat de voordelen hiervan zijn als je toch ook een subwoofer-out hebt op je receiver. Want er zijn een heleboel subwoofers die alleen maar 1 tulp input kanaal hebben bv Rel Quake. Of dat je ze misschien beter kan aansluiten op de high power input.
Geeft het verschil in geluid al die verschillende manieren van aansluiten en wat is nou het "beste" kwa geluidskwaliteit en kwa storing.
Ook vroeg ik me af wat het kenmerk is van 180 graden draaien van de geluidsgolf, wat zijn de kenmerken dat je je geluidsgolf 180 graden moet draaien?
Wat doet de schakelaar voor music/movie op een subwoofer? Wat veranderd er precies aan de geluidsgolf?
Hopelijk weten jullie wat antwoorden op mijn vragen :)

ActueleWind

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk dat zowel links/rechts aansluiten het beste is. Als er laag in links of rechts zit, pakt de sub het dan mee. Geeigende versterkers hebben een aparte tulpuitgang richting sub die al mono is gemaakt en daarbij dus ieder mogelijk laag al door die kabel richting sub jassen. Dan ben je niet afhankelijk van een (gelijk) subsignaal in beide kanaalparen.

180 graden draaien van een geluidsgolf houdt niets anders in dat de + en de - op de woofer ompolen, zodat de woofer exact de tegenovergestelde beweging heen en weer gaat maken. Waar een golf eerst naar boven ging en dan naar beneden, gaat de geluidsgolf nu eerst naar beneden en dan naar boven in dezelfde frequentie. Het kan weleens uitmaken bij de samenloop van geluidsgolven vanuit verschillende bronnen. Een 180 graden gedraaid subgeluid kan het verschil betekenen tussen een lekkere bas en een achterblijvende bas.

De stand music/move zal wel wat parameters in de aansturing van de sub veranderen. Music zal een behouden, audiofiele inslag betekenen met strak en gecontroleerd laag. Movie zal het spectrum wel iets naar beneden trekken met lager laag en harder, dit alles ten koste van de kwaliteit van het laag.

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Topicstarter
Ik heb toen ik die Final heb geluisterd ook even geluisterd wat nou het verschil was in geluid maar het aansluiten op 2 kanalen (van pre-out links/rechts naar sub links/rechts) klonk veel krachtiger dan op 1 kanaal. Wat is volgens jullie het verschil dan, want of er nou op de receiver een filter word toegpast of dat het op de subwoofer gebeurd zou toch niet uit moeten mogen maken (toch?).

ActueleWind

Verwijderd

Duurde even maar heb het gevonden :)

Hoe sluit je de subwoofer aan (mono naar stereo)

Dit heeft dus betrekking op je aansluit vraag.

(dit had jij dus moeten vinden en niet ik voor je ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 15:24 ]

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 februari 2003 @ 15:23:
Duurde even maar heb het gevonden :)

Hoe sluit je de subwoofer aan (mono naar stereo)

Dit heeft dus betrekking op je aansluit vraag.

(dit had jij dus moeten vinden en niet ik voor je ;) )
:D woep, die had ik inderdaad nog moeten kunnen vinden ja, ik had gezocht op 2 kanaals enzo :). Maar thanks.

ActueleWind

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Topicstarter
mmh, die thread geeft er ook weinig info over eigenlijk.
Het maakt dus volgens die thread niet uit of je nou met 1 of 2 kabels aansluit (1 kabel was misschien zelfs "beter"). Dan is mijn vraag daarna waarom zit er dan een stereo ingang op een subwoofer als het "minder" goed zou zijn voor de kwaliteit van het geluid (zie reply van flippit in de andere thread).

ActueleWind

Verwijderd

Dat is omdat hij dan flexibeler is en niet afhankelijk is van een subwoofer uitgang.

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Topicstarter
maar als je een pre-out links/rechts hebt heb je meestal ook wel een sub-out lijkt me

ActueleWind

Pagina: 1