Toon posts:

[XP] partition magic 8.0 dual boot, 2x XP, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben nu al een paar dagen aan het proberen om een dual boot met 2x XP te installeren. Ik wil namelijk van m'n ene harde schijf twee aparte systemen maken, 1 puur voor muziekbewerkingsprogramma's en 1 met office, flash, dreamweaver etc. (m'n tweede harde schijf is puur voor audio files en krijgt geen OS).
Voor de installatie van de dual boot gebruik ik partition magic 8.0.

Wat ik ook doe, telkens als ik XP op de tweede partitie installeer neemt ie miraculeus 1 GB aan gegevens van de eerder geinstalleerde XP mee. Die wordt daardoor onbruikbaar.
Ik heb al van alles geprobeerd:
1) eerst op de 2de partitie installeren en dan pas op de eerste
2) de ene partitie met XP op 'hidden' zetten en dan XP op de andere partitie installeren > dit gaf PM 8.0 als oplossing
3) de ene XP op een NTFS partitie en de andere op een FAT32 partitie

Het hielp allemaal nix!
Help AUB!

Verwijderd

Topicstarter
nog even ter extra informatie:
2) als ik de eerste partitie 'verstop', ziet XP deze in het installatiescherm wel, maar alleen als 'niet-actief' en met een andere stationsletter. De 2de partitie, waar XP op geinstalleerd gaat worden, noemt hij dan C:

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Ik snap niet wat je bedoelt met neemt 1 GB mee van de andere partitie. Je hebt als 1e partitie winXP op bv. 4 GB, en je installeert de 2e winXP, is de 1e winXP partitie dan opeens maar 3 GB ofzo?

Ik heb ook een winXP dual boot (eigenlijk triple boot, met ook nog win98), maar bij mijn weten gaat het naast elkaar installeren altijd goed, zolang je de andere winXP dan eerst even op hidden zet.

Kan je PQmagic plaatjes laten zien van voor en na de 2e windows install? Beide winXP installaties toch wel op een primaire partitie he?

Als work-around kan je natuurlijk altijd nog winXP installeren, daar een image van maken en verderop je HD ergens wegzetten. Dan die partitie leeggooien, winXP dan op de tweede partie installeren. Zo kan winXP nooit iets van je andere WinXP installatie af halen omdat ie er op dat moment gewoon niet staat.

p.s. Zorg er voor dat je 1 van beide windows installaties Fat32 maakt, anders kan je je multiboot niet regelen met Bootmagic (als je dat wilt natuurlijk).

* MaikelG zet een bookmarkje bij dit topic :)

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Installeer XP op een eerste partitie (FAT32, niet NTFS (voor bootmagic)). Installeer Partition Magic en Bootmagic. Maak een 2e primairy partitie met partition magic. Zet daarna bootmagic op om die 2e partitie als boot optie te gebruiken (als je daarna boot krijg je de keuze welk OS je wilt booten). Boot je naar de ene, kan je de andere niet zien, en andersom hetzelfde.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Harmen1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik ben wel een fan van Powerquest software, maar Bootmagic laat hier een steekje vallen...Bootmagic heeft namelijk geen true hide-optie voor partities (a.k.a. SAVE-hide).
Dit zorgt bij veel mensen voor problemen omdat de windows XP versie's elkaar altijd blijven zien...

Kijk eens op www.boot-manager.de voor een goede vergelijking van een aantal bootmanagers (incl. shareware!). Zelf ben ik een enorme fan van het pakketje BOOT-STAR !

If you don't succeed at first, redefine succes.

Verwijderd

Topicstarter
MaikelG schreef op 20 February 2003 @ 15:09:
Ik snap niet wat je bedoelt met neemt 1 GB mee van de andere partitie. Je hebt als 1e partitie winXP op bv. 4 GB, en je installeert de 2e winXP, is de 1e winXP partitie dan opeens maar 3 GB ofzo?
yep 8)7 vreemd he....
Ik heb ook een winXP dual boot (eigenlijk triple boot, met ook nog win98), maar bij mijn weten gaat het naast elkaar installeren altijd goed, zolang je de andere winXP dan eerst even op hidden zet.

Kan je PQmagic plaatjes laten zien van voor en na de 2e windows install? Beide winXP installaties toch wel op een primaire partitie he?
ik heb inderdaad de andere op hidden gezet en beide XP's op primaire partities...
Als work-around kan je natuurlijk altijd nog winXP installeren, daar een image van maken en verderop je HD ergens wegzetten. Dan die partitie leeggooien, winXP dan op de tweede partie installeren. Zo kan winXP nooit iets van je andere WinXP installatie af halen omdat ie er op dat moment gewoon niet staat.
met een image maken, bedoel je kopieren? met partition magic of ergens anders mee?
verder ben ik bang dat zolang die image op dezelfde schijf staat, XP setup dat toch registreert en ik hetzelfde probleem houd...
p.s. Zorg er voor dat je 1 van beide windows installaties Fat32 maakt, anders kan je je multiboot niet regelen met Bootmagic (als je dat wilt natuurlijk).
ik heb een FAT partitietje van 50kb aan het begin van de schijf staan speciaal voor Bootmagic (heb ik uit de handleiding).
* MaikelG zet een bookmarkje bij dit topic :)
thanx :)

ik begin het eindeloze opnieuw formatteren echt een beetje zat te worden...

Verwijderd

Topicstarter
Device Manager schreef op 20 February 2003 @ 15:37:
Installeer XP op een eerste partitie (FAT32, niet NTFS (voor bootmagic)). Installeer Partition Magic en Bootmagic. Maak een 2e primairy partitie met partition magic. Zet daarna bootmagic op om die 2e partitie als boot optie te gebruiken (als je daarna boot krijg je de keuze welk OS je wilt booten). Boot je naar de ene, kan je de andere niet zien, en andersom hetzelfde.
bedankt, maar dit werkte dus niet bij mij....

Verwijderd

Topicstarter
Harmen1975 schreef op 20 February 2003 @ 15:48:
Ik ben wel een fan van Powerquest software, maar Bootmagic laat hier een steekje vallen...Bootmagic heeft namelijk geen true hide-optie voor partities (a.k.a. SAVE-hide).
Dit zorgt bij veel mensen voor problemen omdat de windows XP versie's elkaar altijd blijven zien...

Kijk eens op www.boot-manager.de voor een goede vergelijking van een aantal bootmanagers (incl. shareware!). Zelf ben ik een enorme fan van het pakketje BOOT-STAR !
thanx! zal eens een kijkje nemen...

maar maakt het eigenlijk wel uit of bootmagic hem kan hiden?
je selecteert de hide-optie toch in partition magic zelf en kan daar ook aangeven welke partitie active is en waarvanaf dus geboot wordt?

• MaikelG

MaikelG

^^

De keuze Bootmagic - Bootstar (of wat voor bootmanager dan ook) die komt later wel, eerst moet je eens zorgen dat je winXP er 2 x op krijgt.

Blijkbaar lukte mijn eerste optie dus niet, het hiden van de andere winXP tijdens installatie van een nieuwe winXP.

Dan zou ik toch voor mijn tweede optie gaan, stapsgewijs:
• Installeer winXP op primaire partitie 1
• maak hiervan met Powerquest drive image of Ghost een image, zet dit verderop op dezelfde harde schijf of (vanwege de snelheid van lezen/schrijven van het image) op de tweede HD.
• Haal met PQmagic de winXP partitie weg en maak er een nieuwe (Lege) voor in de plaats.
• Zet de 1e partitie hidden, maak de 2e primaire partitie (een lege dus) actief.
• installeer winXP op de 2e partitie. Deze kan echt niet zien of je een winXP image ergens hebt staan hoor :) Het is namelijk gecomprimeerd in 1 grote image file, waar winXP geen idee van heeft wat het is.
• zet met drive image of ghost de winXP terug op de 1e primaire partitie

Al naar gelang welke partitie je nu actief maakt zal ie één van beide winXP installaties opstarten. Als je dit met een bootmanager regelt (maakt niet uit welke) zorg dan wel dat advanced partition hiding aan staat.

Deze methode moet werken, zo doe ik het al sinds winXP er is :*)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Maikel!

Ga het nu maar eens met drive image proberen...

Ik heb er net eens op gelet in het XP setup menu en het viel me op dat in de partitie die ik op hidden had gezet, (weergegeven als 'inactief') maar 38,5 Gb van de 40 Gb als 'gebruikt' stond weergegeven. Dit is vreemd, want ik heb ongeveer 3 gig van die partitie gebruikt. Het lijkt echter wel weer te kloppen met die 1,5 gig die ik steeds maar overhield op de eerste partitie, na de installatie van XP op de tweede partitie.
Iemand enig idee hoe dit kan?

Verwijderd

Topicstarter
nog ff een vraagje...
hoe zet ik de drive image weer terug als het programma drive image zelf in die drive image zit? rescuediskette?
en hoe wis ik de eerste partitie met partition magic als partition magic zelf in die partitie staat?

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_

het is gelukt!
het was nog veel simpeler dan wat jij in gedachten had Maikel!
met drive image kan je je HD gewoon kopieren naar een andere HD/partitie. heb ik geprobeerd en tot zover geen vuiltje aan de lucht!
eindelijk :*)

• MaikelG

MaikelG

^^

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 23:31:
<knip>
Ik heb er net eens op gelet in het XP setup menu en het viel me op dat in de partitie die ik op hidden had gezet, (weergegeven als 'inactief') maar 38,5 Gb van de 40 Gb als 'gebruikt' stond weergegeven. Dit is vreemd, want ik heb ongeveer 3 gig van die partitie gebruikt. Het lijkt echter wel weer te kloppen met die 1,5 gig die ik steeds maar overhield op de eerste partitie, na de installatie van XP op de tweede partitie.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Geen idee wat je bedoelt :?
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 23:42:
nog ff een vraagje...
hoe zet ik de drive image weer terug als het programma drive image zelf in die drive image zit? rescuediskette?
en hoe wis ik de eerste partitie met partition magic als partition magic zelf in die partitie staat?
Vanwege gemak kan je PQmagic en Drive Image wel vanuit windows gebruiken, maar dit is volgens mij niet echt aan te raden vanwege de mogelijkheid dat windows vastloopt. Tevens kan je met PQmagic en Drive Image vanuit windows niet de eigen windows partitie bewerken. Als ie dat doet, moet ie ervoor rebooten, maar dan kan je dus nooit de partities bewerken zonder een werkende windows partitie.

Om altijd je partities en drive images te kunnen gebruiken en beheren zou ik dus altijd met rescue diskettes werken. In ieder geval wanneer je de windows wilt bewerken die je in gebruik hebt. (Als je er handigheid in krijgt: maak er een bootable CD van, met bv. Drive Image en PQmagic erop, eventueel met ook nog een image van een verse windows installatie.)

btw. Ik kwam pas een soortgelijk programma tegen als Drive Image, geheten True Image. Het is van Acronis, en kan een image maken van je Windows terwijl die gewoon draait. Geen reboot, niets. Erg simpel dus, ik ben heel benieuwd hoe me dat zal bevallen in de toekomst.
Verwijderd schreef op 21 februari 2003 @ 00:26:
_/-\o_

het is gelukt!
het was nog veel simpeler dan wat jij in gedachten had Maikel!
met drive image kan je je HD gewoon kopieren naar een andere HD/partitie. heb ik geprobeerd en tot zover geen vuiltje aan de lucht!
eindelijk :*)
Mooi! Daarvoor zijn we GoTters he

Disk-to-disk copy kan je inderdaad wel gebruiken, maar ik dacht dat windows setup misschien de windows installatie die je dan dus op een andere HD hebt staan, ook zou herkennen. Kennelijk niet :) heb ik ook weer wat geleerd.

[edit]
Oh ja beter om ipv meerdere posts achter elkaar te maken, de edit knop te gebruiken: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

[ Voor 5% gewijzigd door MaikelG op 21-02-2003 09:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
MaikelG schreef op 21 februari 2003 @ 09:50:

Vanwege gemak kan je PQmagic en Drive Image wel vanuit windows gebruiken, maar dit is volgens mij niet echt aan te raden vanwege de mogelijkheid dat windows vastloopt. Tevens kan je met PQmagic en Drive Image vanuit windows niet de eigen windows partitie bewerken. Als ie dat doet, moet ie ervoor rebooten, maar dan kan je dus nooit de partities bewerken zonder een werkende windows partitie.

Om altijd je partities en drive images te kunnen gebruiken en beheren zou ik dus altijd met rescue diskettes werken. In ieder geval wanneer je de windows wilt bewerken die je in gebruik hebt. (Als je er handigheid in krijgt: maak er een bootable CD van, met bv. Drive Image en PQmagic erop, eventueel met ook nog een image van een verse windows installatie.)
ik heb ook wel wat met rescuediskettes gedaan, maar voor de rest werk ik gewoon vanuit windows. ff rebooten en klaar! nog geen problemen mee gehad zelf...
Disk-to-disk copy kan je inderdaad wel gebruiken, maar ik dacht dat windows setup misschien de windows installatie die je dan dus op een andere HD hebt staan, ook zou herkennen. Kennelijk niet :) heb ik ook weer wat geleerd.
beter, heb jij er tenminste ook nog wat aan 8)
Pagina: 1