[backups] veel belangrijke data

Pagina: 1
Acties:

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Goed, afstudeerproject zit er weer op. Alles prima gegaan met een mooie VR/multimedia eindpresentatie, maar genoeg off-topic.

Ik heb nu dus zo'n 10 GB aan data gemaakt waar ik natuurlijk een backup van wil hebben. Ik start de draad in [OM] omdat ik eerste instantie op zoek ben naar een hardwarematige oplossing.

Wat zijn nou de beste oplossingen?
Eisen: veel data het liefst op niet te veel verspreiden over verschillende dragers. Liever 3 dragers met dezelfde info dan 10 met alleen maar gefragmenteerde data. Moet remote op te slaan zijn, backups komen bij mijn ouders te liggen.
Prijs moet wel reëel blijven, ik heb geen trek om 400 euro uit te geven voor een eenmalige backup actie. Ik genereer wel veel data, maar ik draai niet wekelijks een backup van een paar GB.

Ik noem even de voor en nadelen voor zover ik ze op het moment bedacht heb:

- CD: Hardware reeds aanwezig. Medium is goedkoop maar kwetsbaar. Daarnaast kan er te weinig raw-data op. Compressie als .rar / .ace / .zip ben ik een beetje huiverig voor. Een corrupte file zorgt dan voor veel data loss.

- Tapes / DAT e.d.: Hardware niet aanwezig, zit te kijken naar 2e hands. Medium relatief nog steeds goedkoop en per drager kan er flink wat data op. Snelheid is geen bezwaar. Nadeel: moet ergens een drive vandaan halen. Support: over x aantal jaren misschien geen gangbare standaard meer en kans om niet meer bij de data te kunnen.

- DVD - + / RW: Hardware niet aanwezig. Medium relatief goedkoop maar kwetsbaar. Op zich is dat geen probleem, kan veel op dus je kan 2 kopieën per backup maken zonder met >50 cd's te zitten ;) . Is echter nog geen echte standaard in en ik vraag me af hoe het op lange termijn met de kwaliteit van de DVD's gesteld is. De eerste CD's die ik brandde zijn inmiddels al lang en breed bij het vuilnis gemikt vanwege de onleesbaarheid van die eerste generatie CDR's.

- Extra HD voor backups, eventueel removeable zodat hij fysiek ergens anders kan zijn de de PC waar alles op staat. Hardware niet aanwezig, medium relatief duur om als backup ONLY te gebruiken en IMHO ook te kwetsbaar om ergens op te slaan.

Laatste vraag: wat is op lange termijn de meest verstandige oplossing? DVD-r? Tapes? DAT?

Voor de korte termijn komt er dan nog een vraag bij:
Op het moment lijkt me een stapel CD's onvermijdelijk, al is het maar om tijdelijk alles toch veilig op een andere plaats weg te kunnen leggen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zijn er compressie technieken die fouten op kunnen vangen aan corrupte .rar / .zip / .ace bestanden? Een .zip nokt er volgens mij gewoon mee zodra hij corrupt is. Rar ben ik niet helemaal zeker van.

[ Voor 6% gewijzigd door GA!S op 20-02-2003 13:07 ]

de betaler vervuilt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Voor lange termijn is een extra HDD de beste/snelste/goedkoopste oplossing. Gewoon even de HDD aansluiten, de data overzetten, de HDD loskoppelen en deze dan ergens op een veilige plaats opbergen :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
BalusC schreef op 20 February 2003 @ 13:07:
Voor lange termijn is een extra HDD de beste/snelste/goedkoopste oplossing. Gewoon even de HDD aansluiten, de data overzetten, de HDD loskoppelen en deze dan ergens op een veilige plaats opbergen :)
Ben ik het niet helemaal mee eens. Er zit teveel extra meuk om de drager heen, een rotte IC kan er voor zorgen dat je niet meer bij je data kan, hoewel er fysiek niets mee aan de hand is. Ik vind het persoonlijk een beetje een grote gok om als backup medium te gebruiken.
Hoewel het natuurlijk in combinatie met een flinke stapel CD's niet eens zo'n heel slecht plan is. Kijken of ik nog ergens een ouwe 4 GB SCSI drive kan vinden. ;)

de betaler vervuilt

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 20:40
Ik gebruik op mijn werk voor backups een OnStream drive. Ik moet zeggen dat dit ideaal is voor backups. Volgens velen ook de meest betrouwbare in tape vorm. Een oplossing in deze vorm is wel erg duur.

Ik denk dat een backup op HD voor jou de beste oplossing is. Je kunt er veel op kwijt en voor minder dan 100 euro heb je al een nieuwe waarmee je genoeg data hebt. Als je hem goed verpakt voor vervoer en opslag heb je denk ik weinig te vrezen voor je data.

Met DVD-/+R ben je denk ik te duur uit al is dit wel een betrouwbare oplossing.

De uiteindelijke keuze zal denk ik afhangen van je budget. Wat je echter ook kan doen is eens rondkijken of iemand die je kent toevallig een DVD brander al heeft en daarmee backups maken. De backups kan je later altijd gewoon weer lezen met een normale DVD-ROM speler.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Als je toch gaat investeren, lijkt me DVD -/+ R(W) het beste. Het wordt op dit moment erg groot. Zelf zie ik nog geen nieuwe technieken aankomen.
Nadeel van tapes is dat de tapes ook niet goedkoop zijn en je kunt er niet zomaar even een bestandje van afplukken. Dat kan bij DVD wel....
Bij beiden is het nadeel dat als je het gewijzigd hebt weer opnieuw moet branden/schrijven.

Extra HD altijd handig... Weinig tegen op te brengen.

Op de lange termijn: tapes... Ze worden wel achterhaald, maar als je werkende apparatuur hebt blijven de gegevens hier tientallen jaren op goed, iets wat met CD/DVD nog maar gehaald moet worden... Harde schijf: zit hier degeneratie in?

Used to be Down Under... Foto gallery

Verwijderd

BalusC schreef op 20 februari 2003 @ 13:07:
Doe dan de extra HDD in zo'n removable rack, scheelt loskoppelen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Als een HDD netjes is opgeborgen in een antistatisch zakje, doosje met purschuim, etc, dan zie ik echt niet in dat een IC dan nog spontaan gaat rotten, oxideren, whatever ;)

Verwijderd

Tapes zijn naar mijn mening nogsteeds de betrouwbaarste backup media
en 120 GB is toch wel genoeg? :-)

zoveel kan je echt niet op een dvd kwijt ;-)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 13:20:
Tapes zijn naar mijn mening nogsteeds de betrouwbaarste backup media
en 120 GB is toch wel genoeg? :-)

zoveel kan je echt niet op een dvd kwijt ;-)
hehehehe, inderdaad. Ik ga eens kijken of ik op mijn werk geen tapestreamer mee kan bietsen vanmiddag. Kan beter teveel backups hebben dan te weinig :+

de betaler vervuilt

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:58
Tapes... HD moet je dus telkens wisselen.... Persoonlijk niet zo'n succes.

Tapes makkelijk extern te bewaren, en backups kunnen, met de juiste software, volledig automatisch.

Een DDS3 drive, 12 Gb, 24 gecomprimeerd, kost zo'n 150-200 EUR 2ehands.

Tapes zijn universeel, dus over een paar jaar ook leesbaar.

DVD branden kan ook, alleen, zoals al genoemd: hoe is t over 5 jaar? Dat de apparaten er zijn zal best, maar als je bv naar thatswrite CDR's kijkt.. die dingen worden aangetast door de lucht lijkt t wel: Veel oudere cd's lezen ook gewoon niet meer.

HD in een goeie behuizing kan wel, als "eenmalige" backup. Goed bewaren dan (kluis, ook magnetisch goed afschermen)

Tape is beste, ook als je vaker wil backuppen
Pagina: 1