Toon posts:

mobiel en dus ook onderweg internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag mobiel internetten dus ook onderweg. Nu heb ik op de site www.kvh.com gezien dat ze een vlakke schotel hebben voor op een auto. Hiermee kan je satelliet signalen ontvangen, voor tv en internet. Voor het internet wil ik uploaden via een gsm. Omdat ik toch geen grote bestanden wil uploaden moet dit een redelijke oplossing zijn? Met twee weg internet via de satelliet heb je een ping van 900 ofzo. Als je nu upload via een gsm wat voor ping haal je dan? Als dowload via de sat haal je zo'n 120 kb en upload via gsm zo'n 12 kb dat moet toch voldoende zijn? De satelliet signalen zijn in amerika anders maar ik neem aan dat een variant van zo'n phased array ook naar europa komt? Die phased array kan zijn ontvangst beam elektronisch sturen enzo dus altijd op de satelliet gericht houden zonder dat hij zelf moet bewegen.

Groet Elmer

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
De upload van standaard gsm is 9600kbit = praktisch maar 1kb/s.
En dit is niet genoeg om met 120kb/s te downloaden aangezien je ook nog een grote hoeveelheid return packets gestuurd moeten worden, hoeveel je precies nodig heb weet ik niet, maar dat zal ongetwijfeld wel ergens te vinden zijn.
Ik kan je wel vertellen dat als ik met adsl upload, niet mijn totale download kan halen, aangezien er gewoon niet meer genoeg bandbreedte beschikbaar is voor de upstream.

Een dergelijke phased array heb ik in nederland nog nooit van gehoord, maar ongetwijfeld zal dat ook hier wel heen komen, maar houdt dat in dat je ook 1 schotel op 2 satelliet kan "richten" zegmaar ?

Verwijderd

Topicstarter
De snelheid van gewoon een gsm is volgens mij 9600 bit oftewel 9.6 kilo bit. Maar met gprs kan je theoretisch tot snelheden van 115.2 kb dit zal in de praktijk uitkomen op zo'n 12 kb?? Zo'n phased array schotel kan in principe wel meer satellieten tegelijk ontvangen maar daarvoor is wel heel erg veel elektronika nodig. Wat met een "standaard" phased array wel kan is het binnen een micro seconde zappen van satelliet naar satelliet, net zoals je van tv zender naar tv zender zapt. Dan geldt natuurlijk wel dat de hoek niet te groot moet worden want dan moet het oppervlak ook groter worden.

Elmer

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
GSM is inderdaad 9.6 kbit/s en heeft als nadeel dat je stil moet staan of een vrij lage snelheid (10 km/h ofzo) hebt tijdens de dataverbinding. GPRS is volgens mij in de praktijk iets van 32 kbit/s, dus "modem snelheid", en ook hiervoor geldt dat je voor de data verbinding relatief weinig beweegt, dus niet met 100 km over een snelheid raast. (kan trouwens voor GPRS best goed gaan)

Voor de satelliet geldt inderdaad een vreselijke hoge ping, simpelweg omdat die dingen op 36.000 km hoogte hangen. Voor surfen/mail/grote data overdracht is dat trouwens helemaal niet zo'n probleem, alleen voor online gamen. Voor satelliet ben je uiteraard afhankelijk van een provider die deze dienst kan aanbieden. In de praktijk zijn deze "mobiele" internet aansluiting vrij beperkt qua bandbreedte en erg duur. De CNN correspondenten maken er gebruik van, je ziet ze wel eens met "via videophone" ergend midden in de woestijn of in bagdad ofzo :)

Om als particulier te internetten "on the road" is de GSM de beste optie. Ideaal om even mail op te halen en dan weer te disconnecten. Surfen kun je het beste gewoon thuis (of op de zaak) doen, of wellicht met GPRS.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het niet heb je nu bij GPRS ook een snelheidsbeperking? Zo ja bij welke snelheid doet GPRS het niet meer? Wat voor een ping heb je met internet via de gsm?

groet