DVD Film formaat

Pagina: 1
Acties:

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 11:09
Als je in de winkel een DVD koopt is deze natuurlijk geperst.
Maar hij speel eigenlijk altijd in alle dvd spelers af.

Waarom is de opbouw van een film dvd, anders dan een -R/W of een +R/W
Want deze formaten worden niet door alle DVD spelers ondersteund (ongeveer 80-90 % bij de -/+R versies...

En waarom kan een home brander dit formaat (al was het maar enkellaags) niet branden?

Of denk ik helemaal verkeerd en zijn films in de winkel gewoon -R?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit heeft onder andere te maken met de CSS codes die op een DVD worden gedrukt als je een film koopt. Bij een DVD die je zelf schrijft zit dit over het algemeen anders in elkaar, hierdoor is het zo dat niet alle DVD spelers de +R en -R ondersteunen

• Arnold
Terw_Dan schreef op 20 februari 2003 @ 09:13:
Dit heeft onder andere te maken met de CSS codes die op een DVD worden gedrukt als je een film koopt. Bij een DVD die je zelf schrijft zit dit over het algemeen anders in elkaar, hierdoor is het zo dat niet alle DVD spelers de +R en -R ondersteunen
ah :) maar ik zou het wat meer in detail willen weten eigenlijk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

G-Spotter schreef op 20 February 2003 @ 09:28:
[...]

ah :) maar ik zou het wat meer in detail willen weten eigenlijk.
Hoe het precies zit weet ik echt niet, ik weet alleen dat die CSS codes erop zitten zodat het niet zomaar te kopiëren valt. Maar hoe de precieze structuur in elkaar zit, dan zou je even daarop moeten googlen ofzo

• Arnold
Terw_Dan schreef op 20 February 2003 @ 09:39:
[...]

Hoe het precies zit weet ik echt niet, ik weet alleen dat die CSS codes erop zitten zodat het niet zomaar te kopiëren valt. Maar hoe de precieze structuur in elkaar zit, dan zou je even daarop moeten googlen ofzo
heb al iets gevonden,.

Het doel van CSS is om DVD’s tegen kopieren te beveiligen, maar dit brengt ook de regio codes met zich mee, en niet-doorskipbare waarschuwingen. En dat ELKE dvd speler dit MOET ondersteunen. Maar ik denk dat branders dit NIET mogen branden.

http://www.dvdcca.org/css/

Verwijderd

valt wel te kopieeren maar dan alleen met een authoring brander en authoring dvd's en die zijn heeeel duur.

Verwijderd

o ja, de normale dvd brander die iedereen gebruik is general purpose en die kunnen dus deze codes niet kopieren.
Eerst code rippen dan branden en een gedeelte van het menu weglaten omdat hij dan groter van formaat is, enige oplossing.

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Met DVDXCopy van 321studios kan je een kopie maken van een CSS protected DVD voor privaat gebruik. Dit heb ik al geprobeerd (op gewone +R of +RW plaatjes en met een Flips DVDRW228) en werkt meestal prima.

Dat gebrande DVDs niet in elke DVDspeler afspeelbaar zijn heeft eerder te maken met de DVDPlayer zelf. Toen die op de markt kwamen was er van +RW en -RW nog geen sprake, dus een aantal players ziet die plaatjes gewoon niet.
Andere players denken dat de bitsetting (DVD-ROm, DVD+R, DVD+RW) van pakweg een +RW eigenlijk een dubbele laags DVD (Dual layer DVD of DVD-9) is en proberen dan te focussen op de niet bestaande tweede laag en gaan daardoor de mist in.
Nog andere players hebben het gewoon "politiek" in zich dat ze bepaalde media niet ondersteunen.
Voor een compatibiliteitslijst van DVDplayers kan je kijken op www.dvdplusrw.org

[ Voor 5% gewijzigd door Angels2 op 20-02-2003 09:59 ]

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 17:05
Maar dan heb jij als ik het goed begrijp een dvd gekopieerd die heel wat minder data bevat dan de meeste. want de dvd +r / +rw schijfjes op de markt zijn maar 4.7 Gb. en de meeste dvd films zijn veel groter dan 4.7 GB of heb je de DVD eerst geript ?

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

• Arnold
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 09:44:
valt wel te kopieeren maar dan alleen met een authoring brander en authoring dvd's en die zijn heeeel duur.
prijs is geen probleem. ik heb prive al een dvd brander en weet ook hoe dat allemaal zit met formaten, maar dit gaat over een zakelijke toepassing, persen gaat niet, omdat de oplage te klein is. Maar de compatibliteit moet eigenlijk gewoon 100% zijn.
Kan niet in details treden over waarvoor het precies gebruikt gaat worden.
Maar iedereen zou het moeten kunnen afspelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Arnold op 20-02-2003 10:30 ]

• ziekloon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 13:18
sunturion schreef op 20 February 2003 @ 10:03:
Maar dan heb jij als ik het goed begrijp een dvd gekopieerd die heel wat minder data bevat dan de meeste. want de dvd +r / +rw schijfjes op de markt zijn maar 4.7 Gb. en de meeste dvd films zijn veel groter dan 4.7 GB of heb je de DVD eerst geript ?
DVDXCopy verdeelt de DVD over 2 DVD+-Rretjes, dus dan past het wel...
Overigens is het copieeren zonder DVDXCopy op 1 DVD+-R ook niet zo moeilijk... rippen, ReMpeggen (met lagere kwaliteit.. nauwelijks zichtbaar) indien nodig -veel films zijn zonder extra talen/geluidsporen helemaal niet ZO groot- en met IfoEdit nog wat knutselen... en klaar. ;)
Het is alleen jammer dat het re-MPEG-coderen zo gruwelijk lang duurt... Pfffff.

• Arnold
ziekloon schreef op 20 February 2003 @ 10:41:
[...]

DVDXCopy verdeelt de DVD over 2 DVD+-Rretjes, dus dan past het wel...
Overigens is het copieeren zonder DVDXCopy op 1 DVD+-R ook niet zo moeilijk... rippen, ReMpeggen (met lagere kwaliteit.. nauwelijks zichtbaar) indien nodig -veel films zijn zonder extra talen/geluidsporen helemaal niet ZO groot- en met IfoEdit nog wat knutselen... en klaar. ;)
Het is alleen jammer dat het re-MPEG-coderen zo gruwelijk lang duurt... Pfffff.
dit valt niet onder mijn vraag maar wat ik meestal doe met dvd's, dat ik alleen de film + dolby digital geluidsspoor overhoud, die IFO edit en het past eigenlijk altijd wel op 1 DVD. DTS neem al veel meer data in beslag, maar soms is dat zelfs mogelijk. Menu enzo heb ik niet nodig opzich.

• Angels2
  • Laatst online: 15-03-2025
G-Spotter schreef op 20 February 2003 @ 10:29:
...ik heb prive al een dvd brander en weet ook hoe dat allemaal zit met formaten, maar dit gaat over een zakelijke toepassing, persen gaat niet, omdat de oplage te klein is. Maar de compatibliteit moet eigenlijk gewoon 100% zijn.
....
Je zal nooit een 100% compatibiliteit halen aangezien hetgeen ik enkele post hierboven vertelde nog steeds geldt. Als je 100% wil halen, dan is persen de enige oplossing.
Sommige lapmiddeltjes verhogen de compatibiliteit voor een aantal players wel, maar kunnen weer porblemen geven bij andere players.

En ja, uiteraard kan DVDXCopy geen DVD-9 op 1 DVD+R plaat zetten omdat die niet omcodeert. Je behoudt daarmee net alles, incl. de menu's, extra's enz. Maar dat is nu net de bedoeling van dat programma. Andere programma's doen nu net wel omcoderen/inkorten/...

[ Voor 22% gewijzigd door Angels2 op 20-02-2003 11:51 ]

Verwijderd

Een optie is om een programma als dvd2one te gebruiken. Deze 'encoden' de film opnieuw zodat hij precies op 1 dvd +/- past maar niet frame by frame, maar door middel van vectoren. Hierdoor duurt het gemiddeld maar een half uur. Filmpje copiëren is kinderspel: 10 min rippen, half uurtje encoden, half uurtje branden, klaar. Door UDF 1.02 te gebruiken en DVD-r zijn copies 99% compatible...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 14:05:
Een optie is om een programma als dvd2one te gebruiken. Deze 'encoden' de film opnieuw zodat hij precies op 1 dvd +/- past maar niet frame by frame, maar door middel van vectoren. Hierdoor duurt het gemiddeld maar een half uur. Filmpje copiëren is kinderspel: 10 min rippen, half uurtje encoden, half uurtje branden, klaar. Door UDF 1.02 te gebruiken en DVD-r zijn copies 99% compatible...
Yeps, Pinnacle InstantCopy doet t zelfde als DVD2One.

Kwaliteit van DVD2One is best netjes, al schijnt dat pinnacle beter werkt.

Ik ga van t weekend ofzo, een guide/vergelijking maken tussen deze beide.

• Possible
  • Laatst online: 07:37
DJSmiley schreef op 20 February 2003 @ 14:25:
[...]

Yeps, Pinnacle InstantCopy doet t zelfde als DVD2One.

Kwaliteit van DVD2One is best netjes, al schijnt dat pinnacle beter werkt.

Ik ga van t weekend ofzo, een guide/vergelijking maken tussen deze beide.
Hmmmm ik vond jou 1e guide al super goed... alleen je had er nog ff bij moeten zetten hoe je de ondertiteling wit maakt met infoedit (als je ze brand zijn is de ondertiteling groen )

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 14:05:
Heb je hier een guide voor? Kan ik het zaterdag gelijk gebruiken/uit proberen :)

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Possible
toastingnow schreef op 21 februari 2003 @ 12:50:
[...]

Heb je hier een guide voor? Kan ik het zaterdag gelijk gebruiken/uit proberen :)
dat programma is enorm simpel. je kopiert al je .vob files etc naar je hdd met smartripper of een ander programma :) vervolgens start je het programma op en open je de .info file van je geripte vob files daarna kies je welke audio tracks je wilt hebben + subs en dan press start :)
als het goed is heb je dan een back-up van 3,38 gb ofzo :D
ps het programma is een trial versie....

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 21-02-2003 13:18 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:32
possibe schreef op 21 February 2003 @ 12:54:
[...]

dat programma is enorm simpel. je kopiert al je .vob files etc naar je hdd vervolgens start je het programma op en open je de .info file van je geripte vob files daarna kies je welke audio tracks je wilt hebben + subs en dan press start :)
als het goed is heb je dan een back-up van 3,38 gb ofzo :D
ps het programma is een trial versie....
En het gebeurt allemaal met maar 1 proggie dus?

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-03 12:59
Volgens mij heeft het niks te maken met hoe je de dvd indeelt via de software. Dit kun je goed doen, dus volgens de DVD standaard of niet. Als dit goed gebeurt zou de dvd-speler de gegevens gewoon moeten kunnen lezen.

Het punt is de physieke verschillen tussen de verschillende media, DVD-silver, DVD-R(W), DVD+R(W). Anders moet je eens op deze site kijken, staat veel uitleg hierover: http://www.dvdplusrw.org

• Possible
toastingnow schreef op 21 February 2003 @ 13:06:
[...]

En het gebeurt allemaal met maar 1 proggie dus?
yup alleen je hebt geen menu's , en extras etc erbij. dit kan wel maar dan wordt het wat ingewikkelder kan namelijk met dvd2one en "MakeItEasÿ" :)

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 21-02-2003 13:10 ]

Verwijderd

Dat je maar 1 programma nodig hebt is niet helemaal waar. Eigenlijk het je er 3 nodig. Maar het feitelijke werk word inderdaad door 1 programma gedaan dus dit is een beetje miereneuken van mijn kant ;). Ik zal het wat verder uitleggen: Eerst moet je een programma hebben die dvd's naar de HD zet. (smartripper/dvddecrypter). Als je dit gedaan hebt, heb je een zooi .vob .ifo en .bup bestanden die hoogstwaarschijnlijk > 4,7 Gb en past dus niet op 1 disc. Nu open je DVD2One (ik heb nog geen ervaring met pinnacle's versie maar reviews zijn veelbelovend) en kies je als source de dir waar al je .vob .ifo en .bup bestanden staan. (zoals hierboven al staat beschreven). Nu laat je DVD2One een half uurtje kraken (probeer dat maar eens met TMPGEnc) en hij heeft voor jou een perfect passende film gemaakt (meestal 4,699 Gb). De nieuwe dir branden op een lege disc met welk brandprogramma je ook gebruikt (zoals hierboven staat beschreven) en dan is het klaar. Het hele proces duurt iets langer dan een uur bij mij.

P.s. Je hebt dan wel alleen de film met speech en subtitles die jij hebt aangegeven. Dus geen menu's en extra's. Er is op het moment een open source beta versie van een programma die DVD2One gebruikt, maar zo dat je wel de menu's e.a. mee kan nemen (de nieuwste versie van dvd2one ondersteund dit trouwens ook gedeeltelijk). Zie voor meer info www.doom9.org en voor algemene oplossingen www.vcdhelp.com.

(edit: wat hij al zei)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 13:23 . Reden: terwijl ik dit schreef is er al 2x gereplyed waar hetzelfde in staat :) ]

Verwijderd

@ Possible
Uit nieuwsgierigheid: Welk brandprogramma gebruik je?

• Possible
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 13:33:
@ Possible
Uit nieuwsgierigheid: Welk brandprogramma gebruik je?
Brand ze met nero

Verwijderd

Welke template gebruik je? (ik persoonlijk dvd-rom udf 1.02) De interesse omdat ik laatst een vaag probleem had. Ik was bij een vriend en ik probeerde 1 van mijn backups op zijn standalone af te spelen. Blijkt dat die standalone WEL afspeelt als de disc helemaal vol is (ongeveer > 4 Gb) maar hij geeft een " no disc " als de dvd < 4 Gb. Dit is het allereerste compatibiliteitsprobleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen. Dus mijn vraag is eigenlijk of je zoiets dergelijks ook hebt meegemaakt...

• Possible
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 18:33:
Welke template gebruik je? (ik persoonlijk dvd-rom udf 1.02) De interesse omdat ik laatst een vaag probleem had. Ik was bij een vriend en ik probeerde 1 van mijn backups op zijn standalone af te spelen. Blijkt dat die standalone WEL afspeelt als de disc helemaal vol is (ongeveer > 4 Gb) maar hij geeft een " no disc " als de dvd < 4 Gb. Dit is het allereerste compatibiliteitsprobleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen. Dus mijn vraag is eigenlijk of je zoiets dergelijks ook hebt meegemaakt...
Hmmm ik weet niet precies wat template is namelijk :) maar ik gebruik gewoon de nero versie die bij mijn brander software zat en verder nooit problemen mee gehad.....

Pagina: 1