Toon posts:

Load ballincing, wat is beste percentage

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een paar dagen trotse bezitter van een Nexland Pro800 router met 2 WAN aansluitingen.

Deze router heeft dus 2 WAN aansluitingen, de router kan dus load ballancing doen.
Ik heb hierop 2 chello aansluitingen zitten, ik kan gewoon normaal internetten en beide lijnen werken.

Maar ik kan in dat menu instellen wat de loadballancing in procenten moet zijn.
WAN1 50% en WAN2 50% is default

Nu kun je WAN1 veranderen, WAN2 wordt dan automatisch aangepast zodat totaal altijd 100% is. bv WAN 1 40% WAN2 60%

Nu vraag ik me af wat de ideaalste setting is.
WAN 1 meer als 50% of minder?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Je kunt de vraag ook anders stellen: "Waarom zou ik de ene op 40% en de ander op 60% willen zetten?" Bij 2 Chello-lijnen lijkt 50/50 mij een vrij normale instelling, als ze in de praktijk ongeveer even snel zijn tenminste.

Je hebt dus 2 aansluitingen van 2 woningen gebundeld?

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt dus 2 aansluitingen van 2 woningen gebundeld?
Uhhh Nee, ik heb hier in huis 2 chello modems staan :)

Ik vraag dat omdat als de load hoger wordt als 50% dat deze dan pas/al naar de 2de lijn gaat. Waarom ik dit afvraag is of er geen aplicaties zijn die hier problemen mee kunnen krijgen als ze van "lijn" switchen (dus ook IP) Denk aan IRC, gaming, ftp enz

De lijnen zijn beide ongeveer even snel, het is 1 terrayon en 1 motorola modem.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 14:07 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Huh?! 2 modems op 1 adres? Via het zelfde account geprovisioned? :?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, aangevraagd op mijn moeder haar naam, die woont een stuk verderop maar maakt geen gebruik van internet.

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Load ballincing zegt het al,
Wanneer je een 50-50 config hebt, zal een stream van b.v 20Kb/s, opgesplitst worden naar 2 streams van 10Kb/s..
In andere woorden, hou het netjes op 50-50.

Verwijderd

Het ligt er maar net aan wat voor loadbalancing het is. Worden meerdere TCP sessies verdeeld over de twee chello verbindingen, of kun je twee verbindingen "stacken" tot één virtueel channel? Dat laatste is zonder maatregelen aan de chello kant hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk.

In veel gevallen gaat het niet lukken om bijvoorbeeld 1 download te versnellen, en zal al het verkeer van die ene download via 1 verbinding lopen. Een tweede download (alleen vanaf een andere pc in jouw netwerk sommige gevallen) zal dan via de tweede verbinding lopen.

Vergelijk het met Multi Link Trunking tussen switches. Je hebt dan bijvoorbeeld 2 x 100 Full Duplex, niet 1 x 200 MB Full Duplex....

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Het lijkt me dat die loadbalancing gewoon werkt met het verdelen van TCP-sessies: 50% van alle sessies naar de ene, en 50% naar de andere. Ik denk dat applicaties die er problemen mee hebben gewoon op de router kunnen worden ingesteld dmv poorten, die gekoppeld zijn aan een IP?

Kun je btw wat testjes met die router doen en opt net gooien? 2 downloads aan hebben en capturen? Ben oook erg benieuwd of het niet veel problemen geeft, 2x chello bundelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ruudjah op 20-02-2003 16:14 ]

TweakBlog

Verwijderd

Topicstarter
Nou de router doet inderdaad NIET de download verhogen.

Dus stel je gaat en file downloaden die je normaal op 150kb kunt downloaden, dan is het niet zo dat je nu ineens 300kb haal. Wel kan ik die file nu 2keer tegelijkertijd downloaden en elk op 150kb op 1 en dezelfde pc.

Gebruik ik echter een download accelerator dan gaat ie wel veel sneller(geen 300kb) op ca zo'n 270kb, wel moet de server waarvan ik download dit ook ondersteunen. Dit is helaas niet overal het geval.

==edit pics erbij gezet==

Download van chello FTP website, hier met 2x gewone download:
Afbeeldingslocatie: http://www.dutchgame.nl/files/chello-iso.jpg

Download zelfde file en lokatie met DAB:
Afbeeldingslocatie: http://www.dutchgame.nl/files/chello-iso-dab.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 17:30 ]

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Hm, dat ziet er uit zoals ik verwacht had. Verder geen problemen tegengekomen?

TweakBlog

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Verschillende lijnen bundelen gaat aan de kant van je provider niet gaan.
Als het een 50/50 configuratie is gaat ie vb. 2 zelfde http aanvraagen op 2 verschillende lijnen zetten. Zodanig wordt je lijn minder snel overbelast. Wat ook kan (waarschijnlijk niet) is dat als de ene vol is de data naar de andere overstroomt.
Is de ene sneller dan de andere moet je met een beetje slim rekenen de percentages instellen zodanig dat de ene evenredig vult met de andere (zoals bij de communicerende vaten) - vb ik krijg op mijn eerste kabellijn een 10Mbit op mijn ADSL 2Mbit ga ik de percentages instellen op 83/17.

Wat een normale Linux router doet bij mij - routing naar meerdere providers: vb: er wordt gedownload aan 300k op de ene lijn van een gebruiker. De router ziet dat en gaat de volgende aanvragen op de andere lijn zetten totdat dezelfde bandbreedte wordt gebruikt.
Zodanig krijg je een evenredige bandbreedte over de 2 lijnen.
Wat ook nog kan (wordt dan gebruikt als je voor de lijnen per verbinding moet betalen (Leased Line enzo - bedrijfsituatie) hij vult de eerste always-on verbinding aan tot een bepaald niveau. Is dan nog meer bandbreedte nodig gaat ie de dial-on-demand lijn (meestal ISDN) openen en daar verder doen en balanceren totdat of de bandbreedte volledig verbruikt is of totdat het gebruik zakt onder een bepaald peil. Dan schakelt ie nummer 2 weer uit totdat het weer nodig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Guru Evi op 20-02-2003 20:58 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Ruudjah:
Nee niet echt, in begin wat mail problemen (heb van werk mail server die op IP controleert) maar dit kon je ook instellen. IRC gad wat probleempjes maar dat bleek achteraf een FW instelling te zijn. Het mooie van dit systeem is nu dat ik gewoon 16kb kan uploaden(wat ik voor mijn werk nog al veel moet doen) en normaal kan downloaden en surfen. Voorheen was dit een ramp, als je aan het uppen was dan ging surfen/downen van geen meter meer.

Guru Evi:
Het zijn 2 identieke verbindingen, met het verschil dat het 2 verschillende merken modems zijn. 2 keer dezelfde ISP en 2 keer hetzelfde abo.
Het echt bundelen tot 1 kan inderdaad niet, maar loadballancing wel zeker(zie mijn bewijs hier in dit topic). Als je veel moet uppen dat is het handig dat je nog een ander lijntje hebt waarmee je kunt downen. Je zou kunnen zeggen neem een zwaarder abo, helemaal mee eens alleen kan dit in mijn regio niet (chello is enigste breedband aanbieder hier).
De lijn van chello zelf kan tot 10mbit af, is een coax kabel en de modems worden vanuit de ISP afgeregeld op 1,5mbit. Dus je kan theoretisch ca 6 modems op 1 coax aansluiten, daarboven heb je inderdaad het probleem dat de lijn aan de ISP kant het niet meer af kan. Dit is hier echter niet het geval.

Al met al werkt dit apparaat goed, heb het nu een kleine week en tot nu toe bevalt ie prima, er zullen best nog wel wat nadelen opduiken in de toekomst, maar dat zien we dan wel weer.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Waarschijnlijk is het gewoon zo dat je 60 - 40 verhouding heb in request

dus 60% via lijn 1
en 40% via lijn 2

Dit is dus handig als je bv op lijn 1 3mbit inet heb en op lijn 2 1,5 mbit

Zodat ze beide evenzwaar belast worden.

p.s. ik kan niet rekenen het gaat om het voobeeld :+

Dit kan ook softwarematig. Sygate office network schijnt het te kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door raymonvdm op 21-02-2003 00:56 ]

Verwijderd

Ik heb met grote nieuwsgierigheid deze thread gelezen. Ik moet zeggen dat het er veel belovend uitziet. Is het wat je er van had verwacht of zeg je teveel geld voor te weinig kwaliteit en/of mogelijkheden?

Verwijderd

Topicstarter
Nee bevalt prima, alleen de prijs is inderdaad wel hoog.
Ik kon het gelukkig via het werk aanschaffen, geen btw en tegen inkoopprijs.

Ik was al op lang opzoek om 2 lijnen te bundelen, wilde dit eerst via Linux doen maar niemand kon me daarmee helpen.

• Guru Evi
(jarig!)
Hoezo niemand kon je daarmee helpen. Lees de Advanced Routing Howto (zelfde vraag is hier 2 maand geleden voorbij gekomen door mij)

Verwijderd

Topicstarter
Heel simpel omdat ik een totale linux n00b ben, weet nog niet eens hoe ik het moet installeren.
En dan moet ik zelf (want dat verwachten ze hiet op GOT) alleen een Linux server configureren die Load ballancing en trunfking gaat doen?
Hulp vragen aan mensen die het wel weten krijg je van die opmerkingen:
check search, lees faq enz enz
Terwijl ik iemand zoek die het wil doen!!!!
Ik wil het werkend hebben en zo snel mogelijk, niet pas na een halfjaar eerst leren hoe het moet. Ik zocht hulp omdat ik het zelf niet kan, het is onmogelijk om alles zelf te kunnen.

Ik heb zelf echte Linux freaks gesproken(die hun geld ermee verdienen) en zelfs die zeggen dat het HEEL moeilijk is of zelfs niet te doen is.
En dan verwachten ze op GoT dat je het als complete n00b ZELF moet doen, jaja zo ken ik er nog een paar. Ooit stil gestaan dat mensen het gewoon niet snappen, of geen tijd hebben om alles wat ze zelf niet kunnen om het te leren?
(voorbeeld: als mijn auto kapot gaat vraag ik een monteur of deze tijd heeft om het te maken, deze verteld ook niet ga het eerst zelf leren)

Ook jij geeft helaas weer het bekende "standaard" GoT antwoord, Lees de......................

• Guru Evi
(jarig!)
hmm, Linux installeren is niet moeilijk meer. En die howto volgen voor load balancing ook niet. Trunking naar je provider gaat niet (of je moet een bedrijf zijn).

Ik heb hier een heel stuk iptables firewall gepost ooit.

[ Voor 16% gewijzigd door Guru Evi op 23-02-2003 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is zo simpel dat ik hier 1 Linux man in huis gehad heb (Linux systeem beheerder) die het niet voor elkaar kreeg.

De howto's zijn niet voor n00b's maar meestal voor de gevorderde Linux gebruiker.
Voor een Linux gebruiker die weet hoe het werkt klinkt het allemaal simpel, maar als je er als complete n00b moet aan beginnen is het gewoon chinees wat er staat(en dan ook nog in het Engels). Als lees je het 3 keer heb je vaak nog geen idee waar ze het over hebben.
Dit om de simpele reden dat je de basics van het besturings systeem niet eens kent.
Maargoed daar ging deze topic niet over, please let's change the subject again.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 00:19:
Nee bevalt prima, alleen de prijs is inderdaad wel hoog.
Ik kon het gelukkig via het werk aanschaffen, geen btw en tegen inkoopprijs.

Ik was al op lang opzoek om 2 lijnen te bundelen, wilde dit eerst via Linux doen maar niemand kon me daarmee helpen.
Misschien beetje brutale vraag.... maaruh ik stel hem toch :P :
Bij welke leverancier heb je hem besteld en wat was/is de inkoop prijs??
Dan kan het bedrijf waar ik werk zich ook eens wenden tot die leverancier
(waar er overigens maar weinig van zijn).

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hem zelf bij de Nederlandse importeur gekocht.
De website is: http://www.xpertdata.nl/

De inkoopprijs kun je daar opvragen....

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Overigens, ik gebruik een oplossing die hetzelfde doet... Dit alleen softwarematig. We hebben hier een Planet Internet verbinding, samen met een Eweka Premium abbo. 1x 512 Kbit en 1x 8192 Kbit. We hebben routing software die de 2 lijnen 'regelt': ons spelverkeer (Ultima Online, Red Alert 2, C&C Generals, etc...) laten we via Planet lopen (lagere latency), HTTP, FTP, P2P & de rest loopt via Eweka.

Die software kan ook 2 lijnen 'transparant' (dus zoals de nexland ISB 800) bundelen. Verder kun je QoS op de router instellen (met geavanceerde mogelijkheden), bandbreedte instellen per IP, port, applicatie, protocol... Ook VPN is volledig supported. Je kan het uitproberen, website van fabrikant is www.lightspeedsystems.com, heet Total traffic control. Dit werkt overigens alleen op systemen gebaseerd op de windows NT kernel vanaf 4.0, dus WINNT 4.0, WIN2K, WINXP.

Als je een router wil opzetten die WLAN's met je eigen netwerk verbind, je bezig bent met het bundelen van internetlijnen, etc etc..., dan is dit zeer de moeite waard om te proberen. Overigens werkt dit alleen op windows platform, 'het' grote nadeel als je Linux, ***BSD of netware minded bent (ik weet nog niet of het gaat lukken het op een VMware linux bak werkend te krijge, dit wordt mijn volgende project :) )

Verde is het proggel wel duur om aan te schaffen: je moet rekenen op een deuk van minstens 3-4000 dollar...

overigens ben ik hoe dan ook, op geen enkele manier verbonden met lightspeedsystems, wel ben ik er een tevreden gebruiker van :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ruudjah op 25-02-2003 00:19 ]

TweakBlog

Pagina: 1