Iiyama VMP 450: slecht leesbare tekst?!

Pagina: 1
Acties:

• fresh2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-04 20:10

fresh2000

music freak

Topicstarter
Onlangs heb ik uit een restpartij een nieuwe 19" Iiyama Vision Master Pro 450 gekocht, als tweede monitor naast mijn oude vertrouwde Vision Master Pro 410.
Wat blijkt: tekst is erg lastig leesbaar. Een soort van onscherpte rond de zwarte letters op een witte achtergrond. Het is net alsof er een 'witte highlight' van 1 pixel aan de rechterkant van een letter zit. Zie ook de twee foto's die ik er van gemaakt heb op:
http://www.xs4all.nl/~d4mul8/iiyama/

Het maakt het lezen van teksten uiterst lastig en op een geven moment krijg ik er zelfs een waas van voor mijn ogen. Mijn andere Vision Master Pro 410 heeft dit niet en zijn de letters juist erg rustig voor mijn ogen en daardoor prettig leesbaar.

Overige info:
*Het 'teksteffect' treedt het sterkst op bij de resoluties 1280 x 960 en hoger, op lagere resoluties is het ook zichtbaar maar minder hinderlijk.
* Ik heb alle monitor instellingen al geprobeerd, maar het levert geen verbeteringen op.
* Een vriend van mij heeft precies dezelfde onlangs gekocht en heeft ook precies hetzelfde probleem.
* Het probleem is zowel op mijn Matrox G200 als G450 aanwezig. Totaal al op drie verschillende systemen geprobeerd. Dus het lijkt niet aan de videokaart te liggen.

Wat ik me afvraag is of het hier gaat om een exemplarisch probleem, of dat de hele serie dit heeft.

Overigens is het wel apart dat die vriend van mij het ook heeft.

Ik heb al uitgebreid een search gedaan op het forum, maar ben nog niet iets soortgelijks tegengekomen. Graag jullie eigen ervaringen met de VMP Pro 450 op dit gebied en eventuele oplossingen / suggesties.

Bedankt alvast!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

- probeer een andere VGA kabel, ziet er namelijk uit als ghosting: overspraak van signalen door een slechte kabel. Probeer een BNC kabel als het op die monitor kan.
- probeer een lagere refreshrate, onder de 85Hz zul je er waarschijnlijk minder last van hebben.

de betaler vervuilt

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-04 23:17

Smarron

The bend

Persoonlijk denk ik dat de monitor aan het einde van z'n latijn is. Ik heb zelf nu al ruim 3 jaar dezelfde monitor en ik heb zelf nog nooit last gehad van wazigheden.

Heb je toevallig wel drivers gedownload van de Iiyama site? Probeer dat eens. Speel eens met de Hz-en op verschillende resoluties en degausen kan wellicht helpen. Anders ben ik bang dat hij kapot gaat.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-03 23:46

Appie

F1RST Racing

Ik weet niet of het voor een 450 ook geldt, maar ik heb een 451:
In het menu overzicht selecteer je Beeldkwaliteit
Hierna ga je in het submenu naar Video: hier heb je 3 opties: Text, Picture & Movie.
Zet deze op Text.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Valt onder alle instellingen ook t instellen van de convergence? :)
Want dit kan nogal schelen, als het niet goed insteld staat ( zou in dit geval horizontal convergence zijn, dus)

Ook de brightness, de kleuren en het contrast omlaag gooien (vooral de kleuren helpt bij mij) kan helpen..

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Wat je ook nog kan proberen is om een wat met de convergentie te spelen. Zoek even in de handleiding / internet hoe je die instelt op die monitor en kijk of je het effect kan verminderen of weg kan halen.

edit: dat zei ik, gamma :+

[ Voor 7% gewijzigd door GA!S op 19-02-2003 23:53 ]

de betaler vervuilt

• fresh2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-04 20:10

fresh2000

music freak

Topicstarter
bedankt voor de reacties.

Ik heb het volgende net uitgeprobeerd:
* verschillende resoluties op verschillende refreshrates van 60, 75, 85 en hoger.
* kabel van mijn andere VMP gebruikt
* nieuwe driver geinstalleerd.
* Horizontale en verticale convergentie getweaked.

Geen van allen zorgt ervoor dat het probleem verdwijnt of minder wordt. De convergentie instellingen creeeren alleen een vervagend effect met kleur, maar de 'highlight pixels' verdwijnen er niet mee helaas.

Overigens is me bij deze testen nog extra opgevallen dat de beeldbuis aan de onderkant aanzienlijk onscherper is vergeleken met de bovenste 80% van het beeld.

Ik vraag me af of dit probleem met een BNC kabel weggaat. Immers het is ook aanwezig op lagere resoluties.

Ik ben in dubio of ik deze monitor beter kan terugbrengen voor restitutie van mijn geld of hem bij IIyama in reparatie aan te bieden. Over dit laatste heb ik op dit forum nog niet veel goeds gelezen.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

fresh2000 schreef op 20 February 2003 @ 00:49:
bedankt voor de reacties.

Ik heb het volgende net uitgeprobeerd:
* verschillende resoluties op verschillende refreshrates van 60, 75, 85 en hoger.
* kabel van mijn andere VMP gebruikt
* nieuwe driver geinstalleerd.
* Horizontale en verticale convergentie getweaked.

Geen van allen zorgt ervoor dat het probleem verdwijnt of minder wordt. De convergentie instellingen creeeren alleen een vervagend effect met kleur, maar de 'highlight pixels' verdwijnen er niet mee helaas.

Overigens is me bij deze testen nog extra opgevallen dat de beeldbuis aan de onderkant aanzienlijk onscherper is vergeleken met de bovenste 80% van het beeld.

Ik vraag me af of dit probleem met een BNC kabel weggaat. Immers het is ook aanwezig op lagere resoluties.

Ik ben in dubio of ik deze monitor beter kan terugbrengen voor restitutie van mijn geld of hem bij IIyama in reparatie aan te bieden. Over dit laatste heb ik op dit forum nog niet veel goeds gelezen.
Wat ik heb gedaan na drie keer een rotte 451 te hebben gehad > CTX PR960f :*)
Wel kapot gegaan :o
Maar CTX gebeld en 3 dagen later stonden ze met een nieuwe voor de deur en de oude namen ze zo mee :D Niets testen ofzo, gewoon, hier heb je een nieuwe :D

Service bij Iiyama is idd 4 keer nix, omdat ze t uitbesteed hebben..
aan een bedrijf dat het niet al te nauw neemt met service :/

[ Voor 6% gewijzigd door Okyah op 20-02-2003 00:53 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Pagina: 1