Toon posts:

Idee cooling setup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een P4 2.0 GHz @ 2.6 GHz gekoeld door een Zalman CNPS6500B-AlCu met een speciale zelfgemaakte duct voor de 92 mm fan, en onderin een 5.25 inch duct met een 80 mm intake fan erop. Ik vind echter mijn huidige mogelijkheden te beperkt, dus wil ik wat gaan aanpassen. Dit is mijn idee voor m'n volgende setup:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/trons/img/cooling.jpg
Klik!

Onderin heb ik een duct die van 5.25 inch naar een 80 mm fan overgaat, de fan is temp controlled door de 400W SuperFlower PSU, samen met de exhaust fan achter in de PSU zelf. De intake fan blaast op het onderste koelelement van de Zalman ZM80A-HP op de Radeon 9700. Onder in de PSU zit een stille Papst met een zelfgemaakte kleine custom-made duct om de warmte aan de CNPS6500B-AlCu op de CPU deels te onttrekken. Dit zijn de fans die continu automatisch werken.

De andere fans wil ik controleren via een of meerdere rheostats. De grote 120 mm die je ziet komt in het zijpaneel, ietwat naar de voorkant van de case uitgelijnd zodat de volgende onderdelen geraakt worden door de cirkelvormig verspreide lucht:
* Bovenste heatsink van Zalman ZM80A-HP op Radeon 9700
* Zalman CNPS6500B-AlCu op CPU
* ThermalTake Passive RAM cooling op DDR RAM
* Passive Northbridge heatsink
* HDD in bottom 3.5 inch drive bay

De grote 120 mm intake fan zit op het zijpaneel gemonteerd, en levert zo'n 80 CFM op volle kracht. De 2 80 mm exhaust fans leveren gezamelijk ook zo'n 80 CFM luchtverplaatsing op volle 12V. De intake is lichtjes meer naar voren gepositioneerd om te voorkomen dat verse lucht meteen door de 2 exhaust fans er weer wordt uitgesleurd. Wat ik nu zou willen doen is ze allemaal parallel schakelen achter 1 zware rheostat, zodat de intake en de exhaust netjes op mekaar afgestemd zijn ten allen tijde.

De bedoeling is dat ik 's nachts, wanneer ik m'n PC occasioneel wil laten aanstaan, gewoon de optionele intake en exhaust fans kan uitschakelen, zodat de continue stille koeling het 's nachts overneemt. Als ik eens wat zwaar werk ga verrichten, of het is bakheet in de zomer, of ik wil wat lawaai maken op een LAN ofzow, kan ik alles compleet open zetten voor een zwaardere airflow en stoere geluidsproductie >:)

Wat vinden jullie van het idee van 1 rheostat? Zou ik er beter een voor de intake en een voor de exhaust nemen? Zelf verkies ik het eerste idee, veel eenvoudiger, moet je niet steeds prutsen om ze uit te balanceren op mekaar. Een draai aan de knop en klaar :7

Zou de airflow goed zitten zo? Ik heb wel rondgezocht voor gelijkaardige opstellingen, maar ik heb er niet zo denderend veel ervaring mee. Daarom vraag ik jullie ideeën en advies :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 22:03 . Reden: Thumbnail ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:48

sapphire

Die-hard pruts0r

hallo hey, ik heb nog nooit iemand zon verhaal zien schrijven over een airflow, ben je soms bang dat je systeempje over verhit raakt ofzo?
Maja ziet er iig goed uit >:)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een perfectionist, als het nog niet opgevallen was ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 00:22:
Ik ben een perfectionist, als het nog niet opgevallen was ;)
Wil je de afbeelding dan ook binnen de maten van het forum houden _/-\o_
edit: Reeds door mod veranderd!

Ik snap alleen de bedoeling van dit niet , er zijn namelijk zoveel opstellingen van fans te bedenken waarmee je een goede airflow krijgt ( search ).
Het is best wel een hele moeilijke tekening voor iets simpels , wil je een hele goeie airflow en heb je wat tijd en wat knaken vind ik het volgende:

1x 120 intake autocontrol + Blowhole ( staat ook ruig op een lan)
2x outake 80 autocontrol achterin bovenin
1x outake 80 autocontrol bovenin de deksel

Autocontrol niet uitschakelen s'nachts want als er dan iets onverhoeds gebeurt zoals uitval fan je Cpufan dan schakelen je Casefans een tandje bij zodat je geen schade aan je cpu overhoud , je p4 schakelt wel een stapje terug maar daar zal ik niet teveel op gaan bouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 22:12 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

zoals je het nu hebt bedacht heb je ten alle tijden evenveel cfm's in-take als out-take.
(in theorie dan, in praktijk krijg je het nooit perfect gelijk.)

terwijl de stelregel is dat ja altijd meer out-take dan in-take moet hebben.
dan creeer je een "onderdruk" en dat is de beste situatie

Edit: ik denk echter dat het wel mee valt.
de voedings fan en de intake voorin zijn beide temp gestuurd.
de lucht in de voeding zal altijd wel warmer zijn dan de temp in je case.
dus de voedingsfan zal meer lucht verplaatsen. maar hoeveel het verschilt....

[ Voor 42% gewijzigd door job op 20-02-2003 02:05 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-02 11:48

Shunt

Boe

damster schreef op 20 February 2003 @ 02:02:
zoals je het nu hebt bedacht heb je ten alle tijden evenveel cfm's in-take als out-take.
(in theorie dan, in praktijk krijg je het nooit perfect gelijk.)

terwijl de stelregel is dat ja altijd meer out-take dan in-take moet hebben.
dan creeer je een "onderdruk" en dat is de beste situatie

Edit: ik denk echter dat het wel mee valt.
de voedings fan en de intake voorin zijn beide temp gestuurd.
de lucht in de voeding zal altijd wel warmer zijn dan de temp in je case.
dus de voedingsfan zal meer lucht verplaatsen. maar hoeveel het verschilt....
onderdruk is juist niet goed hoor :D
je moet juist GEEN onderdruk krijgen
dus een gelijke verdeling van de flow :P

mare dit moet wel werken allleen zou ik die 12 cm intake hoger of lager zetten maken nu gaat hij 2x zo veel herrie maken omdat hij lucht om de vidkaart weg gaat zuigen :>

[ Voor 4% gewijzigd door Shunt op 20-02-2003 09:26 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• job

job

Shunt schreef op 20 February 2003 @ 09:25:
[...]

mare dit moet wel werken allleen zou ik die 12 cm intake hoger of lager zetten maken nu gaat hij 2x zo veel herrie maken omdat hij lucht om de vidkaart weg gaat zuigen :>
ik heb altijd gehoord hier overal op got dat je juist wel een onderdruk moet hebben.
en ohja, die 12 cm is een intake geen outtake.

Verwijderd

Topicstarter
Shunt: Hoe bedoel je, lucht om de videokaart wegzuigen? De lucht wordt van buiten de case aangezogen. Verder zitten er op de video kaart of cpu geen fans, enkel passieve zalman heatsinks.

damster: onderdruk en overdruk for that matter maak je niet met fans, je verplaatst gewoon wat lucht, soms wat meer dan anders.. Zoek het maar eens op ;)

• job

job

daarom schreef ik ook "onderdruk" met aanhalings tekens.
onderdruk kan je niet creeeren omdat een tekort/teveel aan lucht gewoon bij de fans naar binnen/buiten stroomt.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Het is wel zo dat er een klein drukverschil tussen beide zijden van de fan, maar dat is verwaarloosbaar.. En het is al helemaal niks in een complete kast :+

Verwijderd

Shunt schreef op 20 February 2003 @ 09:25:
[...]

Gelijke verdeling van de flow is altijd het beste helemaal met je eens.
Maar die Intake 120m hoger of lager zetten :?
Als je de tekening bekijkt dan zie je dat die vanwege de 2x80 intake niet lager hoeft en hoger???????? , hmm wil je dan een goede airflow voor de deksel van de systeemkast |:(
De lucht om de videokaart weg gaat zuigen hmmmmm die 120mm blaast koele lucht erop en die 2x80mm zuigt de warmte weg , dat in combinatie met die passieve zallman krijg je een hele goeie airflow over die grafische kaart heen.
Ik zou bij deze opzet de 120mm weglaten omdat vanwege teveel intake ten opzichte van de outake je drukverschil krijgt en de topicstarter zegt een perfectionist te zijn :) .Dus ik zal het met of onderin 2x80mm of 1x120mm doen inclusief een blowhole(met filter :) ) en die duct erop!
Ik kijk of ik nu nog ff tijd heb om hiervan een tekening te maken.

Verwijderd

Topicstarter
ehm kijk mensen, die CPU wordt nu gekoeld door een 92 mm fan erboven. De fan ERBOVEN weghalen, de toekomstige 120 mm dus, is GEEN optie! Hij wordt nu al best heet, en als ik hem zwaar ga gebruiken gaat ie niet genoeg nemen met wat lucht die er toevallig langs stroomt. Het moet er letterlijk op gebombardeerd worden wil je echt effect hebben zeg maar...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 21:50 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:57
gelijke verdeling is het best, en als dat niet lukt is onderdruk was beter

Verwijderd

Topicstarter
Okj, om ff te concluderen, dit is een lijst met 'alternatieven' die ik dus *niet* ga gebruiken:
* "blowhole": Het moet niet voor of onder in de kast, daar wordt al lucht aangezogen via een duct! Die 120 mm komt dus echt wel in de zijkant ;)
* "schoorsteen": Geen fans boven op, dat vangt stof en staat me sowieso al niet aan. Ook vooraan de kast kan ik dit echt wel missen. Bij mij komt er lucht in vooraan via een duct zoals de aandachtige lezers wel door hebben, en die gaat er weer uit door de voeding en 80 mm exhaust fans aan de achterkant onder de PSU.

Onthou ook dat deze opstelling grotendeels 'optioneel' is. Hij moet uiteindelijk zo stil mogelijk worden, maar toch redelijk wat lucht kunnen verplaatsen wanneer het mij eens zint :) Ik ben ook van plan om een Zalman Fan Mate (die ik nog liggen heb) voor die 120 mm te schakelen, zodat ik van binnen af de max snelheid kan bijregelen indien nodig om zo intake en exhaust airflow op mekaar af te stemmen enzow.. Nou goed? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 21:58 ]

Verwijderd

Ooooo op die fiets , haha ik bekeek de tekening verkeerd en je had er niet bij gezet dat je cpu cooler de doos weer in ging, maar nu weer up to date en ik zie nu het nut er pas van in ;) :)
Dus alles(Cpu , Gpu en Northbridge) wil je passief koelen met steun van je casefans?
Gezien de hoeveelheid lucht die je er dan inblaast zal ik boven op de kast dan toch nog een outake maken zodat je een veel snellere en betere circulatie van lucht krijgt. :)

Edit :
Okj, om ff te concluderen, dit is een lijst met 'alternatieven' die ik dus *niet* ga gebruiken:
* "blowhole": Het moet niet voor of onder in de kast, daar wordt al lucht aangezogen via een duct! Die 120 mm komt dus echt wel in de zijkant
* "schoorsteen": Geen fans boven op, dat vangt stof en staat me sowieso al niet aan. Ook vooraan de kast kan ik dit echt wel missen. Bij mij komt er lucht in vooraan via een duct zoals de aandachtige lezers wel door hebben, en die gaat er weer uit door de voeding en 80 mm exhaust fans aan de achterkant onder de PSU.

Onthou ook dat deze opstelling grotendeels 'optioneel' is. Hij moet uiteindelijk zo stil mogelijk worden, maar toch redelijk wat lucht kunnen verplaatsen wanneer het mij eens zint Ik ben ook van plan om een Zalman Fan Mate (die ik nog liggen heb) voor die 120 mm te schakelen, zodat ik van binnen af de max snelheid kan bijregelen indien nodig om zo intake en exhaust airflow op mekaar af te stemmen enzow.. Nou goed?
Waarom plaats je dit in hemelsnaam in dit forum als je toch al overtuigd van je eigen opstelling bent en niet open staat voor andere optie's en wel mensen hun meningen vraagt(je word nog pissig ook pfff). :( :?

Btw. Op de manier hoe jij met je topic omgaat is dit meer iets voor CME !!!!

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 22:10 ]

Verwijderd

Thumbnail gemaakt in de startpost. ;)

Edit:

Verhalen over onder- en overdruk kun je vergeten. Klinkt leuk allemaal, maar in de praktijk heb je er niks mee te maken want die fannetjes zijn iets van 2watt 8)7

Wat wel belangrijk is, is dat de richtingen goed zijn. Je kan hoogstens de flow in je case wat sturen en in jouw geval zou ik het lekker zo laten. Ziet er prima uit.

Die rheostat is wel een optie. Alleen moet je dan wel iets met PWM doen denk ik, want alle fans op 1 zo'n ding kan wel eens een leuk effect geven >:) PWM schakelingen staan wel in de search en bij google ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 22:14 ]

Verwijderd

Ik dacht gewoon in logica , omdat de topistarter alles passief wil koelen is het toch veel beter om je warme lucht snel af te voeren en je koele lucht snel aan te voeren.
Een outake bovenin de case maakt hierin heel veel verschil :)

[ Voor 178% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 22:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 22:00:
Waarom plaats je dit in hemelsnaam in dit forum als je toch al overtuigd van je eigen opstelling bent en niet open staat voor andere optie's en wel mensen hun meningen vraagt(je word nog pissig ook pfff). :( :?

Btw. Op de manier hoe jij met je topic omgaat is dit meer iets voor CME !!!!
Ehm, ik heb hem hier gepost omdat ik hier vrij lang over negedacht had en open sta voor bijsturend advies, allerlei niet-radicale wijzigingen dus :)

Sommige dingen, zoals blowholes, heb ik nou eenmaal niet graag. Ik wou gewoon even weten waar ik best heenga met de hoeveelheid luchtverplaatsing van die dingen, of ik beter zwaardere of lichtere fans gebruik hier of ginder, etc.. En ook die rheostat kwestie.

Ik ben helemaal niet pissed, maar het werkt wel wat op mijn systeem als mensen reacties plaatsen waaruit blijkt dat ze het geheel niet gelezen hebben of gewoon ff snel bekeken (wat in jou geval niet opgaat, je had het gewoon verkeerd begrepen ivm die 92 mm :p)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 22:04:
Thumbnail gemaakt in de startpost. ;)
Woeps, was me idd nog niet opgevallen dat die wat grootjes was :P Sorry hoor, bedankt :)
Wat wel belangrijk is, is dat de richtingen goed zijn. Je kan hoogstens de flow in je case wat sturen en in jouw geval zou ik het lekker zo laten. Ziet er prima uit.

Die rheostat is wel een optie. Alleen moet je dan wel iets met PWM doen denk ik, want alle fans op 1 zo'n ding kan wel eens een leuk effect geven >:) PWM schakelingen staan wel in de search en bij google ;)
Dank je :) Ben niet zo goed met pure electronica jammer genoeg :'( dus dacht ik het maar simpel te beperken tot een of meerdere rheostats. Heb intussen wel enkele links gevonden hieromtrend, ik zal het zeker eens bekijken maar ik vrees er wat voor :/
Toen ik eerst aan een rheostat dacht, had ik vooral een zoals deze in gedachten btw 8)7

Verwijderd

Oke aangezien je geen radicale wijzigingen gaat plegen aan deze opzet ben ik het met Fewture en jouzelf eens en deze setup zo uitvoeren inclusief de pwm schakelingen.
Als je stilte wil zijn de Papst natuurlijk de koelers for the job :) , ik zelf draai met enermax en ben er ook content mee :)
Woeps, was me idd nog niet opgevallen dat die wat grootjes was Sorry hoor, bedankt
Had ik je ook al gezegd , doorlezen dus -lol :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 22:42 ]

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Over en onderdruk is allemaal een nonsense. Is niet te creeëren met die slappe fannetjes zoals few al zegt.

Kvind die duct wel leuk, maar het effect ervan is denk ik niet erg groot. Je zult al genoeg koeling halen met die 12 intake.

Verder is het effect van intake vele malen groter dan het effect van outtake. Wie me niet gelooft moet zijn outtake maar es uitzetten, en zijn temps bekijken, en dan de intake es uitzetten en de temps bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, good to hear REDFISH, ik ga het uiteindelijk eens gewoon testen met verschillende speed opstellingen om te zien watvoor invloed zwaardere intake en/of exhaust heben op de temps :)

Klopt het trouwens dat je de RPM readings kwijt geraakt als je zo'n PWM schakeling gebruikt voor je fan snelheid? Die zou ik eigenlijk wel willen kunnen bekijken enzo :s

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn al enkele pics van de onderste intake duct:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/trons/img/Intake%20Duct.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/trons/img/Intake%20Duct%202.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/trons/img/Intake%20Duct%203.jpg

Hij is opgebouwd uit plexiglas, binnenin zijn de randen gestroomlijnd dmv siliconen, en zowel binnenkant als buitenkant is aluminiumkleur gespoten met autobanden velgenlak. De fan die erop zit is zo'n stille Papst van ongeveer 26.5 CFM, die zit zelf op een laag foam gelijmd, die laag foam zit dan weer op de frame gelijmd, en het geheel is nog eens afgewerkt met een laagje foam, allemaal om vibraties tegen te gaan. Vermits dit ding toch geen RPM snoertje heeft en continu moet draaien gebeurt de aansluiting door zo'n kleine molex die vroeger aan een floppy drive zat, weer erbovenop gelijmd. So far the bottom duct :) Is zo goed als geruisloos eens het in de kast gemonteerd zit, absoluut geen vibraties die worden doorgegeven enzo :7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 17:01 . Reden: Afbeeldingen zijn nu klikbaar! :P ]

Pagina: 1