Toon posts:

shutdown met powerknop + KDE waarschuwing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn systeem uit kunnen zetten met de powerbutton.
Dat is op zich gelukt met acpid en een event reaktie die "halt" optroept

Als ik dus op de powerknop druk gaat ie "halt" en daar merk ik in KDE niks van tot in eens de X server gestopt wordt. Niet erg elegant en ik wil dan ook dat er voor iedere usere die in KDE zit een bericht op het scherm komt die meedeelt dat het systeem uitgeschakeld wordt. Nog beter zou zijn dat het uitlog dialoog van KDE verschijnt waarop kan worden gekozen voor uitloggen rebooten of afsluiten. Ik weet alleen niet met welk kommando ik dat dialoog op het scherm krijg. Er is vast iemand die dit handig heeft gefixt.

Of andere tips in de richting zijn ook welkom

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan zou je een warning moeten sturen zoals dat op een laptop gebeurt als de batterij bijna leeg is.

trouwens, als ik in een term shutdown -h 10 doe krijgen alle op die bak ingelogde users een waarschuwing te zien...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
hmmm bij mij niet dus... Ik draai gentoo trouwens..
is er een script dat wordt aangeroepen met die shutdown?

Al gecheckt, nee dus.. In de Consoles is er wel een waarschuwing, maar niet in KDE...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

err... ik krijg een prompt te zien met dezelfde message die je in de console ziet, volgens mij wordt daar kwrite voor gebruikt..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
hmm interessant.. Je weet niet toevallig met wat voor commando ze dat op het scherm toveren?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Probeer eens
code:
1
artsmessage foobar

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
In pricipe krijg ik daarmee inderdaad een bericht Nu nog uitvogelen hoe root dat io het scherm krijgt bij elke user

er moet toch wel een commando zijn om het KDE uitlog dialoog op het scherm te toveren :!@"?!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hmm..
Als ik even een analogie met een Windows-bak maak..
Kies je daar voor de Fast Shutdown optie (met de powerbutton) dan gebruik je een soort van emergency shutdown waarbij een inglogde user geforceerd wordt uitgelogd (en er geen settings worden weggeschreven).
Dat is wat shutdown /c onder windows doet, of psshutdown met de /f switch.

Wanneer je je systeem met powerbutton uit wil zetten zul je dan ook geen uitloggen-keuze moeten krijgen, immers, je hebt al een shutdown signaal gegeven, of wil je dat elke willekeurige user een shutdown kan aborten?

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 20-02-2003 00:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
De laatste keer dat ik met WinXP freubelde was de powerbutton met een uitlogscherm verbonden. Als ik er op drukte kwam de uitlog dialoog tevoorschijn. Ook hibernaten was een optie die gekoppeld kon worden aan aan de aan/uitknop

Op zich heb je wel gelijk hoor, maar ik vind een notificatie wel netjes.

Verwijderd

code:
--------------------------------------------------------------------------------
artsmessage foobar

deze werkt moet je wel nl ff installen :-)

Verwijderd

volgens mij kan een user instellen of bij kwrited inschakelt. Dan verschijnen zulke boodschappen als dialoogje. In 3.1: KDE Components->Service manager->KDE Write daemon

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 februari 2003 @ 03:53:
code:
--------------------------------------------------------------------------------
artsmessage foobar

deze werkt moet je wel nl ff installen :-)
Ja maar hoe laat ik het rebootcommando dit doen voor een user die op een X zit te raggen? dan moet root toegang tot de X-server hebben

Verwijderd

ik ben ook maar een newbie, maar je kan de root als het goed is toch rechten geven op je xserver door in te tikken
code:
1
xhost +
Pagina: 1