Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Arcade Monitor geeft alleen strepen

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
In het vooronderzoek voor mijn nieuwe aankoop (een Jamma Arcade Cabinet) ben ik op zoek naar de reden dat een monitor (meer een soort tv) alleen horizontale strepen geeft.

De grote vraag: Is dit te repareren?

Ik kan goed solderen en veel fouten vinden, maar beeldbuizen heb ik mij (tot nu toe) nog niet aan gewaagd. Is het gewoon een kwestie van een paar elko's vervangen of kan ik de hele buis net zo goed weggooien omdat ik er toch niks mee kan?

De reden dat ik dit hierzo vraag is dat ik met google alleen maar op sites kom waar condensatoren vervangen worden omdat het beeld 'blurry' of samengedrukt is.

Dit is natuurlijk omdat ik er maar van uit ga dat de spelprint die er in zit gewoon goed is. De fout zou daar natuurlijk ook nog kunnen zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door sebastius op 19-02-2003 23:12 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
In een monitor kan zoveel kapot gaan.
Soms is het enkel een piepkleine diode die de boel verstierd.

Als je alleen horizontale strepen krijgt dan is er uiteraard iets kapot met de aansturing van 1 van de afbuigspoelen.
Dat kan idd een condensator zijn.

Als geld niet zo'n rol speelt dan zou je alle condensatoren gewoon kunnen vervangen maar dat ie uiteraard niet een garantie voor een oplossing.

Een goede TV reparateur (ouder dan 40 jaar bij voorkeur) weet vaak wel waar ie het moet zoeken.

Senile! Senile Oekaki

• toraq
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

Ik heb laatst zitten zoeken toen ik zelf aan wat monitors wilde knutselen. Deze FAQ beviel me wel:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/whole/F_monfaq.html

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

Verwijderd

Ik denk dat dan ofwel de v-sync ofwel de h-sync kapot is waardoor ie het signaal niet meer goed ontvangt. Soms (op oude stuff) is dit handmatig nog bij te werken, anders moet je eens de kabel goed controleren.

Oude monitoren kunnen soms speling krijgen in de kanonnen waardoor er alleen strepen getekent worden. Dan heb je dus pech....

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Goed. Ik ga er van uit dat het een rotte soldering is (of misschien zit het op de spelprint (ik hoop van wel iig))

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hoezo alleen horizontale strepen? Bedoel je dat het hele beeld volstaat met aparte horizontale strepen (evt. van verschillende kleur) of dat je slechts 1, zeer felle, horizontale streep in het midden van het beeld hebt? Staan ze stil of bewegen ze? Screenshots Pics please?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
sebastius schreef op 20 februari 2003 @ 00:21:
Goed. Ik ga er van uit dat het een rotte soldering is (of misschien zit het op de spelprint (ik hoop van wel iig))
ik had eens een monitor die verkleurde en allerlei rare vervormingen vertoonde. Het was een tamelijk oud apparaat.

Iemand heeft toen voor mij alle soldeerverbindingen op de printplaat opnieuw gemaakt ("Ververst" zeg maar). Toen waren een hoop problemen opgelost.
Misschien kan jij dat proberen

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Goed, met deze tips en wijsheid durf ik het aan om dat ding te kopen... Bedankt! En zodra hij hier staat ga ik verder op onderzoek.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Wat voor een monitor/arcadespel is het? Bij sommige arcades zit een vectormonitor in plaats van een standaard type. Zeg maar dat in plaats van iedere keer beeldlijnen onder elkaar te zetten en dan pixeltjes te maken, tekent een vector monitor gewoon letterlijk lijnen met het elektronenkanon, willekeurige richtingen op. Ideaal voor snelbewegende wireframe graphics. Zie ook de eerder genoemde Repairfaq van Sam Goldwasser.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Dit is een jamma kast. Jamma kasten hebben geen vector monitor. Gelukkig maar.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Hmm, ik heb zelf ook al heel wat arcademonitoren gerepareerd (werk in een gokhal), meestal is de oorzaak wel te achterhalen omdat het ontwerp zo simpel mogelijk is gehouden zodat het zo lang mogelijk mee kan gaan. Vaak is er alleen een hoogspanningselco (450V 100uF) op. Die kan weer een stel diodes of weerstanden mee in z'n graf nemen, maar ook dat gebeurt niet vaak.

Solderingen zijn inderdaad een zwak punt (vooral rond zware onderdelen zoals de hoogspannings trafo/cascade. Let wel op als je gaat solderen aan zo'n monitor, op veel punten is nog een lading aanwezig (elco's, cascade) en die kan erg groot zijn!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Oeh, meteen meerdere vragen aan jou:

- Hoe kan ik die dingen zo slim mogelijk ontladen? Of is de anode ontladen en dan loshalen voldoende?

- Heb jij niet nog wat leuke Jamma boards over?

[ Voor 54% gewijzigd door sebastius op 20-02-2003 23:25 ]

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Goed, volgende vraag:

Ik heb een arcade monitor (zo'n draaibare) gekregen van een aardige tweaker hier. Maar er zitten 2 sync aansluitingen op (hor sync en vert sync). Vandaag kreeg ik een board te leen van een kennis: Rally X. Maar dat bord heeft alleen Composite sync.

Hoe kom ik van comp sync naar die 2 syncs?

Verwijderd

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar is dit niks:
http://www.angelfire.com/dc2/jamma_converter/

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Nee, dat is niks :P . Nee sorry, heb ik niks aan. Ik ga échte arcade boards gebruiken, geen pc oid.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op verzoek van de topicstarter dicht :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.