Toon posts:

Computer is heeeeeel traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Athlon 600 classic op een Gigabyte 7IX mobo. Als ik het zijpaneel van mijn kast eropzet (de kast is dus nu dicht) gaat mijn compu na een half uurtje werken heel erg traag lopen (start menu uitklappen kost opeens 10 sec enzo). Volgens Sandra is de snelheid van mijn CPU dan lager dan een P1-133 systeem...... :'(
Laat ik de case open dan gaat alles prima.
Ik merk ook dat indien mijn kast dich is de lucht die uit de koeling van mijn voeding komt superwarm is (40 graden schat ik zo). Laat ik mijn case open dan is de temperatuur "gewoon". Misschien net 20 graden ofzo...
Dit lijkt me dus een probleem van koeling te zijn, maar hoe los ik dat op?
In mijn kast zit een intake fan. Verder heb ik 2 fans op mijn CPU (en natuurlijk een joekel van een koelvin), een fan in mijn ventilator, eentje op mijn videokaart en eentje op mijn writer.
Aangezien ik een miditower heb is het vrij moeilijk om een fan bij te bouwen. Heeft iemand een idee hoe en waar ik nog een of meerdere fans kan bijbouwen? En of het moet zuigen of blazen?

• VKC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 10:30

VKC

Waarschijnlijk blaast dus de processor cooler tegen de zijkant van je kast |:(
(moet je op die plek eens voelen of het daar warm wordt) Bouw op die plek een outtake fan
in je zijplaat (ikke 12cm sunon fan op 5 of 12 volt)Die outtake fan blaast gelijk alle warme lucht van je Athlon en geforce naar buiten (dit is wat ik heb gedaan met mijn Athlon 500@800 :) )

B4K4^NI...

Verwijderd

Topicstarter
De koeling van mijn CPU blaast tegen mijn DIMM aan..... om zo maar ff te zeggen
Van boven gezien:
C M C
P -> E D
U M Z

Dus de lucht van de CPU blaast tegen de DIMM aan en dan tegen de cdloopwerken (3 stuks).

Dit heeft echter een half jaar goed gewerkt toen begon het gezeur pas! Ik heb hem niet overgeclockt!

Hoe heb je trouwens die athlon op 800 gekregen? Dat wil ik ook :0~

Verwijderd

check maar eens ff hoe warm dat je proc wordt die dingen schakelen namelijk terug in reken power naarmaten dat ie warmer wordt dit kan je trouwens ook instellen in de meeste mobo;s

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat mijn schets verneukt is geraakt, ik hoop dat het nog te vatten valt :(

Verwijderd

Topicstarter
De hoogst gemeten temp van mijn CPU volgens Sandra is 51 graden..... en dat was in de zomer op een dag dat het 30graden was!

• VKC

VKC

Oh zet dan die outtake fan die ik eerder beschreef andersom (intake) en de andere fans op outtake (12cm fan op 12volt= veel coolte)

500@800 -> 500Mhz Athlon week 46 1999= 650Mhz core resultaat= 150Mhz ge'oc't

met gfd en goldenorb :)

B4K4^NI...

• VKC

VKC

en dit op eem MSI 6167 mobo!

B4K4^NI...

• VKC

VKC

Probeer dit ook eens ga naar een wille keurige electronica zaakje koop een buiten binnen thermomether (digi) Sloop je Athlon plaats sensor op core en meet dan eens

2e misschien wordt je dimm temp te hoog??

B4K4^NI...

Verwijderd

Topicstarter
Dan komen we bij het volgende probleem: ik zou niet weten waar ik nog ergens in mijn kast een fan zou kunnen bouwen (dat ding zit echt propvol namelijk!!).....

Ik heb nog wat fans liggen afkomstig uit voedingen, voldoen die? Heeft het nut om verschillende fans opelkaar te schroeven en zo een "snellere" airflow te krijgen?

Maareuh wat kost een goldfinger eigenlijk?
Mijn athlon is geloof ik uit week 3-2000 ofzo, zal dus nog wel op .25 micron zijn he?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmmmm ik heb wel eens gehad dat hij alleen weer normaal ging werken indien ik ff de DIMM eruit trok en er later weer instopte!

Met een andere DIMM (ook op 100mhz maar dan wel een 64MB) had ik dit probleem niet, maar ik weet zeker dat mijn DIMM goed is (meerdere tests onder dos/windows/linux gedaan en ook laten testen in een servicecenter van een lokale computerwinkel -vriend van me werkt daar, da's handig :) )...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
ik weet zo net nog niet of het aan de koeling ligt, zeker omdat je zelf al zei dat het eerder nog niet voorkwam...

heb je niet nog ergens een harddisk liggen waar je ff snel een nieuw OS op kunt zetten om te testen? als het WEL warmte blijkt, probeer dan eerst ff je processor zelf onder handen te nemen: kijken of de koeler nog wel goed tegen de core zit. En als het een originele koeler is: weg ermee! :)

verder helpt het in een kast allicht wanneer je je ide-kabels splitst en netjes wegbuigt, en als het even kan, dat dimmetje zo ver mogelijk van je cpu in het moederbord duwen.

Oh en als je gewoon ff snel wil weten of het de warmte is die parten speelt, richt dan een tafelventilator op je cpu, dat doet bij mijn Duron wonderen, maakt alleen nogal wat herrie.
suk6

ach...in een volgend leven lach je er om!

• VKC

VKC

Die week 3 van je heeft gewoon een core van 600 niet hoger (je had hem later moeten kopen) golden orb 70,- oc-shop :)

Dus je dimm wordt gewoon te warm kan ie niet hebbe

B4K4^NI...

Verwijderd

Topicstarter
Euh wat kost de goldfinger dan? Golden orb weet ik wel uit te halen :)

Maareuh ik moet dus mijn DIMM gaan koelen?? Hoe moet ik dat klaarspelen?

• VKC

VKC

fans op elkaar plaatsen heeft haast geen zin
plaats gewoon een paar van die fans op kritieke punten
en koop een big tower ;)

B4K4^NI...

• VKC

VKC

kijk op www.oc-shop.nl
onder gfd

B4K4^NI...

Verwijderd

Topicstarter
Hdd tje... euh moet ik ff kijken of ik eentje op het werk kan "lenen". Ik heb er thuis nog wel maarja die zitten allemaal in andere pc's die staan ingebouwd (onder stapels videobanden enzo). Maargoed, dat kan ik zeker proberen. Welk OS raden jullie aan?
Momenteel draai ik met WinME 4.90.3000 US (die heb ik er al van mei opstaan :) )....
98 lijkt me geen goede optie, ik heb mijn computer nooit stabiel gehad op 98 namelijk (ME en 2000 wel)

Kabels opruimen zou ik graag doen maarja zoals ik al zei daar is ook geen plaats voor in mijn kast.

De afstand tussen de DIMM en de CPU is zo groot als mogelijk...

Verwijderd

Topicstarter
Maar die voedings-koelingen kan ik gewoon gebruiken voor extra kastkoeling? Tering waar moet ik die nu weer gaan bouwen...

Ohja, een bigtower was ik wel over aan het denken, maar zit een beetje met plaatsgebrek (heb mijn al mijn scanner op mijn tower staan moet je bedenken..)

• VKC

VKC

Ik gebruik ook ME met dX8 en geforce 7.17 drivers
werkt perfect maar kun je er een in je zij kant bouwen (zijplaat) of heb je z'n ( n ) plaat

B4K4^NI...

• VKC

VKC

kijk anders even op www.virtualhideout.net
voor meer ideeen genoeg plaatjes ;)

B4K4^NI...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet echt het materiaal om in de zijplaten van mijn kast gaten te gaan zagen, dat zou maar een troepje worden

Misschien dat ik een systeem kan verzinnen waarbij ik de zijplaat van mijn kast kan vervangen door een andere plaat (plexiglas ofzo?)

• VKC

VKC

Ik liet het bij mij op school doen
Werktuigbouwkunde klas had toch niets te doen

B4K4^NI...

• VKC

VKC

wel tl'etje bij doen ;)

B4K4^NI...

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
Blazen de fans wel de goede richting in, de ene zuigt en de ander blaast !

• VKC

VKC

Op donderdag 16 november 2000 11:35 schreef Niels Saarloos het volgende:
Blazen de fans wel de goede richting in, de ene zuigt en de ander blaast !
als je niet goed kunt coolen (zuigend bij cpu) (als de intake fans niet genoeg lucht leveren) draai dan je outtake fan om tot intake fan, en de andere als outtake

dus blazend op je cpu cooler en dimm
ok?

B4K4^NI...

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:53
Op donderdag 16 november 2000 11:29 schreef VKC het volgende:
wel tl'etje bij doen ;)
(hehehehe/modus)
heb jij dat dan AJ????
(hehehehe/modus)

Verwijderd

Topicstarter
2 CPU fans -> euh geen idee eigenlijk, heb er nix aan veranderd ofzo, gewoon aangesloten op het mobo en verder nix
Case fan (front) -> intake
Writer fan (zit in de writer ingebouwd) -> blaast uit de writer
Supply fan -> blaast uit de voeding
GPU fan -> blaast van de TNT2 chip..

That's it....... nix ge oc'ed, alleen kast een beetje vol

->
mobo, cpu + mem
vga agp
scsi pci
isdn pci
nic isa
sblive pci
2x fdd
2x hdd
3x cd

en dat in mijn miditower...

• VKC

VKC

Tja dan krijg je wel weinig ruimte

zou het ook aan je voeding kunnen liggen
hoeveelheid Watt dat dat zooitje vraagt??

B4K4^NI...

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee, maar ik weel wat dat ik de hele zooi stabiel had op een 230W voeding en vanwege de problemen een 300W heb gekocht en dat dit eigenlijk geen verschil maakt....

• VKC

VKC

Vet vaag maar zorg dat je een goede airflow krijgt mbv coolers

B4K4^NI...

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier net op het werk uit 3 oude computers uit de voeding de fan gesloopt ga ik daar maar eens mee experimenteren denk ik....

• VKC

VKC

suxass of suc6 :)

B4K4^NI...

Verwijderd

Topicstarter
Maareuh niemand die een manier weet om mijn DIMM te koelen?

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 15:29

bloasfist

Slot-A Crew

misschien een heatsinkje erop?

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik een heatsink op een DIMM vastmaken en hoe kom ik aan een heatsink die op een DIMM past?

Is het eigenlijk niet belachelijk/zeer vreemd dat ik zo mijn sys moet gaan koelen alhoewel het niet ge oc'ed is?

• VKC

VKC

plaats er een pentium 1 coolertje naast of voor of tegen tis maar wat jij wil

B4K4^NI...

Pagina: 1