[NT] HW Router, Server en Switch?

Pagina: 1
Acties:

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Hai.

Ik zit er aan te denken om mijn netwerk te vergroten. Dat is ook nodig, want mijn switch is te klein; 5 port :P

Nou zat ik te denken om het als volgt te doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/netwerk.JPG

Ik wil eigenlijk ook een HK router kopen, omdat als ik naar een LAN Party ga, neem ik mijn switch mee. En omdat er dan ook meteen een firewall voor zit.

Ff pc's op een rijtje waarvoor ze gebruikt worden.

Webserver: Websites, FTPtje, PHP, MySQL e.d. Celeron 1100Mhz
FileServer: FileSharing. Kan ik daar eventueel ook die 1100Mhz voor gebruiken?

Dus de vraag bij deze twee bakken:
Celeron 1100 als File- of als Webserver? Ik heb ook die P2 233. Die als webserver? Wat heeft het meeste nodig?

P4 1800: Mijn eigen surf/gamebak
Duron 1200: Mijn 2e bak
P100: Mp3 speler voor in de garage
Celeron 1200: Surfdoos van mijn ouders.

Is het verstandig om het zo op te zetten? Tip e.d. zijn welkom :)

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44

ripexx

bibs

Voor jou at home gedoe kan je echt wel uit de voeten met een celly 1200 voor zowel die webservices en de filesharing. Die 233 red dat nog met gemak. Hier draait een PII-350 als web/file enz server. :)

Daar red ik het makelijk mee, backups gaan gewoon met gemiddeld 8MB/sec, dus dat is ongeveer 64Mbit/sec. Draai overigens wel een linux distro in console. Een grafisch OS als (W2K server of Linux met X) is niet echt aan te raden. ;)

Met een tweede server kun je weer ander geintjes gaan uithalen; zoals een dedicated file server met NFS, je haalt dan alle dat van je file server, ook voor je webpagina's etc. Of je hangt er een in een DMZ met daarop web, ftp, ssh en mail. En een in je eigen netwerk met daarop je fileserver en db server. Zo zijn er nog tal van opties. :)

buit is binnen sukkel

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Nog een vraagje: wat is de verwachte belasting van die file en webserver (continu - bedrijf of thuisgebruik) Die P2 233 draait perfect als web, mysql & ftp server zolang er niet meer dan 20 clients aanhangen met een gigabyte database. Gaat die webpagina's moeten geven op het internet en wat verwacht je van je aantal bezoekers.

<offtopic> mag jij hub's/switches/routers meebrengen naar een lan?</offtopic>

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Guru Evi schreef op 20 February 2003 @ 00:58:
Nog een vraagje: wat is de verwachte belasting van die file en webserver (continu - bedrijf of thuisgebruik) Die P2 233 draait perfect als web, mysql & ftp server zolang er niet meer dan 20 clients aanhangen met een gigabyte database. Gaat die webpagina's moeten geven op het internet en wat verwacht je van je aantal bezoekers.

<offtopic> mag jij hub's/switches/routers meebrengen naar een lan?</offtopic>
Het is voor thuisgebruik. Ik heb wel zo nu en dan een lan party met wat vrienden... Die webpagina's is eigenlijk maar om een beetje mee aan te klooien. Bezoekers is niet hoor.

Het is een lan met vrienden van mij, bij iemand van ons thuis. Maar aangezien ik een switch heb.... :)

Ik heb toenet nog zitten denken. Ik ga die Celeron 1100 als server draaien. Daar komt dan op; Apache, FTP, PHP, MySQL, VPN, VNC, File- en Printerserver. Ik heb die 233 een tijdje als server gehad, maar ging tergent langszaam met WinVNC :/ Dat is wel anders met een 1100 heb ik gemerkt ;)

Ik ga er nog maar een nachje over slapen :z ;)

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44

ripexx

bibs

Go0s schreef op 20 februari 2003 @ 01:37:
[...]
Ik heb toenet nog zitten denken. Ik ga die Celeron 1100 als server draaien. Daar komt dan op; Apache, FTP, PHP, MySQL, VPN, VNC, File- en Printerserver. Ik heb die 233 een tijdje als server gehad, maar ging tergent langszaam met WinVNC :/ Dat is wel anders met een 1100 heb ik gemerkt ;)

Ik ga er nog maar een nachje over slapen :z ;)
Wat ik net al vertelde. Die PII_233 voldoet prima als je geen rare zaken uit gaat halen met Xof een Grafisch OS. Als je perse een GUI wlt inplaats van een command line dan zul je zeker voor de Celly moeten gaan. Verder als alle voor eigen thuis gebruik is dan maakt dat nog niet zoveel uit.

Zelf gebruik ik mijn server ook als test en prutsbak voor een aantal websites, zodat ik rustig kan testen op een beta platform. :)

buit is binnen sukkel