Toon posts:

[XP][RH8.0][GRUB] Windows start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
==DIT BERICHT HEB IK OOK IN HET WINDOWS FORUM GEPOST OMDAT IK NIET WEET WAAR HIJ MOET. MODS, DELETE HEM MAAR WAAR HIJ NIET MOET!!!====

Hallo allemaal,

nee dit is niet zo'n: Als ik in GRUB op Windows klikt gebeurd er niets, nee dit is erger!!!

Ik had netjes XP met RH8.0 op me pctje staan. ik had een aantal partities:

1. Windows XP c: - NTFS - 10 GB
2. Programma's voor Windows d: - NTFS - 10 GB
3. Red Hat 8.0 /boot - EXT3 - 200 MB
4. Red Hat 8.0 / - EXT3 - 8 GB
5. Red Hat 8.0 /swap - SWAP - 1,8 GB

Dit ging allemaal goed totdat RH zij dat hij meer ruimte nodig had op de HD omdat ik nogal wat programaatjes heb staan. Dus ik ging naar Windows XP, startte Partition Magic 8.0 op. Ik had nog al wat ruimte over op me C en D (1 GB op C en 3 GB op D). dus ik haalde wat van die schijven af, en plakte die bij de Red Hat 8.0 / schijf, en klikte op apply. Hij zei dat ik hiervoor de pc moest rebooten dus dat deed ik, via GRUB klikte ik weer op XP en ik kreeg op een gegeven moment een schermpje, en ja hoor hij begon, hij haalde wat af van D en wat en C en toen begon het drama, ik kreeg een foutmelding dat er een bestand corrupt was op C en dat ik weer moest rebooten, dat deed ik en toen ik weer in GRUB op XP wou klikken, bleek dat GRUB veranderd was in de tekst mode oid, want ik kreeg

GRUB>

en ik nog via HELP in te toesten kijken of ik nog wat zinning kon in typen om Windows te starten, maar dat weet ik niet. Ik kan Red Hat nu ook alleen nog maar opstarten via de boot diskette, en zo kom ik dus hier, maar me moeder is helemaal into Windows, dus PLEASE HELP en zeg alsjeblief dat ik c en d niet hoef te formatteren, want dan ben ik alles voor school kwijt (en dat is niet zo'n beetje). of dat ik alsnog bij een NTFS schijf kan komen door op een een of andere manier te mounten, want met FAT kan dat wel, en met NTFS niet.

HEEEEELP!!!!!

P.S. ik kan ook niet met een Partition boot diskette er bij komen, want deze partities heb ik aangemaakt met tijdens de installatie van XP

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Ik zou proberen om grub opnieuw te installeren (grub-install). Eventueel even met "/sbin/fdisk -l" kijken of je partities er nog zijn en of het overeenkomt met je instellingen in grub.conf.

RedHat 8 ondersteunt standaard helaas geen NTFS. Zie dit voor oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Heej, thanks, ik heb die NTFS patch voor RH geinstalleerd, ik kan nu mijn bestanden zien, maar nog ff een vraagje, hoe kopieer ik die voor de zekerheid even naar mijn linux schijf?. Al mijn partities zijn er gelukkig nog, me grub.conf klopt volgens mij ook:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,5)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda7
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=1
timeout=10
splashimage=(hd0,5)/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Linux (2.4.18-14)
    root (hd0,5)
    kernel /vmlinuz-2.4.18-14 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi
    initrd /initrd-2.4.18-14.img
title Microsoft Windows XP Prof.
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader +1

dit zegt hij met "/sbin/fdisk /l"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
omitting empty partition (5)

Disk /dev/hda: 255 heads, 63 sectors, 3722 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hda1   *         1      1011   8120826    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2          1241      3722  19936665    f  Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5          1496      2976  11896101    7  HPFS/NTFS
/dev/hda6          2977      2989    104391   83  Linux
/dev/hda7          2990      3690   5630751   83  Linux
/dev/hda8          3691      3722    257008+  82  Linux swap

alvast bedankt voor je snelle antwoord

Verwijderd

Topicstarter
ik ga nu proberen om GRUB opnieuw te installeren

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je nou ook even kijkt of de boot.ini op de root van je XP systeem nog wel klopt..
Anders moet je daar ook weer van alles in veranderen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• A_L
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 23:07:
Heej, thanks, ik heb die NTFS patch voor RH geinstalleerd, ik kan nu mijn bestanden zien, maar nog ff een vraagje, hoe kopieer ik die voor de zekerheid even naar mijn linux schijf?.
gewoon met cp? (Alleen de bestanden die belangrijk zijn) Je kunt ook de hele partitie dumpen met dd maar daar het niet genoeg ruimte voor zo te zien.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb me belangrijkste bestanden alvast even naar me linux schijf gekopieerd.

mijn boot.ini:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

is daar wat raars aan, volgens mij is die goed namelijk (ik wijzig nooit wat in me boot.ini, maar er zou best wel een fout in kunnen zitten hoor!)

ik ga ondertussen verder om te kijken of ik GRUB opnieuw kan installeren
jullie horen nog van me

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb ff rond gekeken en ben er achter gekomen dat ik

gurb-install /dev/hda/

maar als ik dat doe krijg ik de mededeling dat hij Stage1 niet kan lezen, als ik dit open met KWrite is het idd onduidelijk, waarschijnlijk hoort dat zo?? maarja, iemand een idee?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Dit is mn entry in mn grub.conf (kan ook menu.lst heten)

title=windos
root (hd0,0)
chainloader +1

de root is hier de eerste schijf (hda op ide) en de eerste partitie (grub gebruikt daar 0,0 voor)

in linux installer ik grub (0.9.2 d8 ik) als volgt in mn mbr

grub (ga naar de grub prompt)

grub>root (hd1,2) (dit is de boot-partitie waar de kernel en grub op staat, of horen te staan, geen id waar die bij redhat staan) --> hier kijkt grub op de 2e schijf (1) en de 3e partitie (2)

grub>setup (hd0) --> installeer grub eerste disk mbr

grub>quit

Als je xp dan nog niet opstart (mits bovenstaande goed is gegaan natuurlijk) boot dan je windows cd en doe vanaf de recovery console (zo heet dat d8 ik) fixboot (niet fixmbr want dan overschijft hij grub)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• A_L
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 23:46:
ok, ik heb ff rond gekeken en ben er achter gekomen dat ik
gurb-install /dev/hda/
...
Ik weet niet of 't een type-fout is maar die laatste / moet er niet achter. Het moet dus als volgt zijn:
code:
1
grub-install /dev/hda
...maar als ik dat doe krijg ik de mededeling dat hij Stage1 niet kan lezen, als ik dit open met KWrite is het idd onduidelijk, waarschijnlijk hoort dat zo?? maarja, iemand een idee?
Die stage1 is een x86-bootsector. Is misschien een backup van je boot-sector? Weet het niet zeker....

Verwijderd

Topicstarter
sorry, ja het idd een type-fout. en ik krijg nog steeds dat hij Stage1 niet kan lezen. Ik ben nieuw bij linux, dus of het een backup is van me boot-sector weet ik niet.

Ik heb enkele pogingen ondernomen om Grub 0.93 te installeren, maar als ik nu me pc opnieuw opstart (zonder me Linux boot diskette) krijg ik een scherm vol met
code:
1
GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB
en dat gaat zo maar door.

help!

Verwijderd

Topicstarter
is een reinstall van RedHat misschien de oplossing? Ik kan RedHat namelijk wel reinstallen, daar heb ik nix belangrijks in staan. Zal dan me Windows XP weer opstarten mbv Grub?
Pagina: 1