Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Goedkoop HD stil maken

Pagina: 1
Acties:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Toch hier posten, ipv OM, want het gaat meer om het case/bevestigings gebeuren dan het datagedeelte van de HD.

Wat is het geval:

Ik ben dus bezig mijn kast (Chieftec DA-01BD) zo stil mogelijk te krijgen. Een Zalman waaier als CPU koeler en papst fans hebben al een heel end geholpen. Verder heb ik een fancontroller gekocht om de hoge toeren een beetje te beteugelen. De volgende stap was dus, om m'n HD zo stil mogelijk te maken. Een 1e poging mislukte, namelijk door teveel warmteontwikkeling. Een korte samenvatting van die 1e poging:

Voorin m'n kast (bovenin) maar liefst 6 stuks 5 1/4" drivebays (servertowerke), waarvan 4 vrij. De 2 na bovenste heb ik dus een stuk stevig karton geplaatst, zodat daarop de HD kon liggen. De HD ingepakt in isolatiemateriaal (dat donkergrijze geluidswerende spul bij de Gamma, te koop per 2x2 vierkante meter) rondom, en 2 post-elastieken om het geheel op z'n plek te houden. Let wel: De HD lag toen nog los in die drivebay, daar moest ik nog wat op verzinnen.

Maar dus eerst getest, ff een half uurtje HD load progs gedraaid, met dat ding dus bovenin liggend. Na een half uur echter, legde ik m'n hand op dat ding, en verbrandde ik zowat m'n fikken :'( . Door dat iso materiaal EN doordat er daar geen airflow is, werd dat ding dus gloeiend heet. Geen optie voor de lange termijn.

2e poging:

Ik dacht, dat moet toch lukken op 1 of andere manier. Dat hoge gegier van de HD dat doorgegeven wordt aan de kast, daar is toch wat aan te doen? Dus ik had nog 2 van die smalle reepjes iso materiaal over, en die tussen de 3,5" drivebay (andere dan in 1e poging) en de HD gevrot. Het was ff persen om en de HD, en die 2 repen iso spul die ertegen aan zaten erin te proppen maar het is gelukt. 2 voordelen ten opzichte van poging 1: De HD zit nu muurvast, en hij wordt gekoeld door de casefan die voorin de drivebay zit. FF een plaatje ter verduidelijking:

edit: plaatjes erbij van de 1e poging, geen plaatjes van de 2e blijkbaar grrr:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/1epoging.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/1epoging-2b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tobitech.de/team/heiko/chieftec/chief17.JPG

De HD zit dus in het midden van de onderste drivebay, waardoor koele lucht aangewaaid door de casefan voorin boven EN onder langs kan waaien :). Ik zal binnenkort meer pics van het hele proces posten, dan is het allemaal wat duidelijker.

De benodigdheden:

1 compleet vrije 3,5" drivebay (ivm isospul)
1 HD
2 reepjes van 15x4x2 (LxBxD) iso materiaal

Aangenomen wordt, dat de 1e twee benogdheden al aanwezig zijn, en iso spul kost dus weinig per vierkante meter (2 euro ofzo). Daarom is dit dus zo'n goedkope mod.

Door het gebruik van schroefjes en de daarmee gepaard gaande resonanties achterwege te laten, hoor ik mijn HD dus NIET MEER. Weer een succesvol stilteprojectje afgerond zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Remy op 19-02-2003 22:11 ]

LinkedIn
Instagram

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
is er niet een topic voor kleine mods?

Mooi gedaan...

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Ik ben bijna klaar met mijn ultra stille pc en kan je maar 1 raad geven: Nieuwe HDD. En dan de Seagate Baracuda V, die is zo stil dat je hem geen eens hoeft te verpakken ! En als je het wel wilt (en het kan, hij is ook lekker koel), doe dan wat ik ook heb geprobeerd: neem een cd-rom behuizing, maak hem helemaal leeg. Doe aan de boven en zijkanten van dat schuim wat uit je mobo verpakking komt; ook dat is geluidsdempend. Maak op de onderkant iets vast wat zacht is, waarop de HD kan liggen. Dan hoor je letterlijk niks meer van je HD.

Edit: hmmm....het moest goedkoop zijn...nah ja, als je een nieuw systeem koopt dan moet je toch een HDD kopen en het ding met die cd-rom drive kost niks :)

[ Voor 17% gewijzigd door JT op 19-02-2003 21:51 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Remy

Remy

Topicstarter
Ehm, mijn HD is nogal nieuw, om precies te zijn een WD 800JB 80Gb 8 MB cache. Ik ga dus niet weer een nieuwe HD kopen voorlopig :P

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Goed idee!! Ga ik ook s ff proberen!

Alleen zie ik geen Zalman waaier waar je het over had :?

En ik heb bij de Gamma gewerkt, dus dat spul hebben ze vast nog wel ergens in een stoffig hoekje liggen :P ;)

• Remy

Remy

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 21:56:
Goed idee!! Ga ik ook s ff proberen!

Alleen zie ik geen Zalman waaier waar je het over had :?

En ik heb bij de Gamma gewerkt, dus dat spul hebben ze vast nog wel ergens in een stoffig hoekje liggen :P ;)
Dat plaatje is dus nu wel van mijn kast intern, behalve de onderste (3e plaatje) ;) zoals ik al in de startpost zei. Was alleen ter verduidelijking van waar de HD nou precies zou zitten. Ik moet dus nog ff m'n plaatjes ervan ergens posten en hier linken, maar eerst van m'n cam af halen. Dus zoeken naar die usb kabel hehe.

[ Voor 6% gewijzigd door Remy op 19-02-2003 22:13 ]

LinkedIn
Instagram

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 23:51
Ermmm houd je de temps wel in de gaten?
Isolatiemateriaal om je hdd lijkt me niet bevordelijk voor je temps

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoals ik al zei, de pics (bovenste 2) zijn van de 1e poging. Bij de 2e poging al veel minder iso(alleen aan de zijkanten van de HD, tussen HD en drivebay) en ook nog eens een 80mm cooler er vlak voor, die koele lucht de case naar binnen waait. Dus m'n temps zijn gemiddeld een stuk lager nu ;)

LinkedIn
Instagram

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:31
Leuk bed8. Maar wordt ie nou toch niet een beetje warm???

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Waarschijnlijk niet hoor, hij zal de meeste warmte via de grote metalen plaat aan de bovenkant proberen kwijt te raken. Denk maar aan een heatspreader :)

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 10:24

Eraser127

Nijkerk

jvvv schreef op 19 February 2003 @ 21:47:

Mooi gedaan...
jahoor:
[rml][ CM] Het "Post hier je kleine mods" topic[/rml]

My Discogs

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:18

Geckoo

Good news, everyone!

Eraser127 schreef op 19 februari 2003 @ 23:44:
[quote:
--------------------------------------------------------------------------------
jvvv schreef op 19 February 2003 @ 21:47:

Mooi gedaan...

--------------------------------------------------------------------------------
]

jahoor:
[rml][ CM] Het "Post hier je kleine mods" topic[/rml]
ik denk dat hij bedoelde dat dit in DAT topic moest worden gepost. hij had denk zelf wel door dat dat topic er was.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Pagina: 1