Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Tel apparaatje Pootmachine

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn vader wil op zijn aardappelpootmachine een tellertje bouwen, zodat hij weet hoeveel aardappels hij kwijt is per meter, en ook kijken of alles een beetje gelijk loopt.
Het tellertje moet wel lukken denk ik, zat mogelijkheden in de conrad gids. Maar waar het eigenlijk omgaat is de sensor. De Sensor moet een beetje moddervast zijn, we zitten hier op de oude zeebodem. Ik heb even rondgekeken, en heb de volgende opties: (nu heb ik er nog nooit mee gewerkt en weet ik dus niet of dit mogelijk/ handig is)

Een 'brug' met IR licht, dit werkt dan met 2 delen, een zender/ ontvanger en een weerkaatser. Ik denk dat deze optie al wel afvalt, vanwege het feit dat de weerkaatser makkelijk vies word en niet meer doet wat het hoort te doen.

Een sensor als in een buiten lamp?

Andere ideeën?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, in het verkeerde forum! Sorry mijn fout. Wil iemand het verplaatsen..

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38
>> CME :? en dat kun je aanvragen in SeM

En je zo een afstands meter kunnen gebruiken maar dan geld ook als daar modder voor komt werkt het ook niet. Misschien een soort van hekje gebruiken die wegklapt als er een aardappel voor bij komt en die als sensor gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Eskimootje op 19-02-2003 20:58 ]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 17:40

DinX

Motormuis

Ik denk dat je n dit geval beter met een mechanische opstelling kan werken dan met een optische. Dus zoals eskimootje zegt, een soort klepje ofzo wat elke keer contact maakt als er een aadrappel tegen komt.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Nu heb ik geen flauw idee hoe een aardappelpootmachine werkt, maar als de aardappels er een voor een in de grond gaan (en niet in een continue stroom), danmoet er toch al iets van een sorteer/scheidingsmechanisme inzitten? Valt dat niet te modden?
Anders idd iets van een klepje (of palletje wat heen en weer beweegt).
Wel zou ik in dat geval voor een magnetische sensor gaan (magneet +spoel) i.p.v. een schakelaar o.i.d.. Ik denk dat je met een schakelaartje veel modder / vochtproblemen krijgt

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

In CME is deze beter op zijn plaats. Hoewel het niet computer-gerelateerd is.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

En omdat het niet in het minst computergerelateerd is, gaat ie dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.