Haperingen tijdens het afspelen van video

Pagina: 1
Acties:

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-03 15:50
Ongeveer een half jaar terug heb ik een topic gestart over het herhaaldelijk haperen van video op mijn pc. Uit dat topic kwamen toen geen duidelijke oplossingen. Omdat het probleem sinds die tijd niet opgelost is wil ik het nogmaals proberen, dit keer hopelijk met meer informatie.

Tijdens het afspelen van video-fragmenten op mijn PC worden er geregeld stukken van het bestand overgeslagen. De omvang van het overgeslagen stuk wil nog wel eens verschillen, maar het varieert van een paar frames tot enkele seconden. Tijdens deze 'hapering' wordt het beeld vaak versneld afgespeelt. Het geluid slaat daarentegen direct een gedeelte over.

Een bijkomend probleem is dat beeld en geluid soms niet altijd gelijk lopen. Sommige zinnen zijn prima gesynced, terwijl andere zinnen net een fractie voor of achter lijken te lopen. Bij het begin van een volgende zin is het probleem vaak weer voorbij. Het lijkt dan net alsof de machine de datastroom niet aankan. Ik gebruik een PIII 600 met een Geforce2MX kaart en 256MB intern geheugen. Daar zou het dus in principe niet aan moeten liggen. Ook is de harddisk snel genoeg (7200RPM) en staat DMA aan. De fragmenten staan ook op harddisk, dus van vertragingen door cd-rom's is hier ook geen sprake.

De frequentie van deze haperingen is zover ik kan zien onregelmatig. Het ene moment kijk ik minuten lang zonder problemen, terwijl een tijd later er elke minuut zo'n hapering optreedt.

Voor het afspelen heb ik nu een aantal players (WMP, bsPlayer, DivX Player, etc.) gebruikt en allen vertonen hetzelfde probleem. Ook lijkt het niet gerelateerd te zijn tot een bepaalde codec. Zowel DivX (3.x en 5.x), XVid en Mpeg hebben er last van. Ook is er geen patroon tussen de audio-codecs te vinden. Ik heb al een aantal keer alle codecs (zover dat 100% mogelijk is) verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Ook zonder succes.

Ik denk dat het voor zich spreekt dat dit probleem erg irritant is. En hoewel ik er nu redelijk aan gewent ben, is het gewoon lastig als je soms een halve of hele zin van een gesprek mist.

Ik weet dat het een vaag probleem is, maar er moet volgens mij gewoon een oplossing voor zijn. Zijn er misschien tools die het afspeelprocess monitoren, zodat ik misschien kan zien wat het probleem veroorzaakt. Alle andere tips zijn natuurlijk van harte welkom.

Verwijderd

/me denkt toch echt dat de vidkaart te traag is...

Verwijderd

Aan de videokaart kan het niet liggen. Ik heb hier ook nog een oude GeForce 1 op een 650Mhz en dat draait zonder problemen Divx en DVD's af. Mijn Geforce 1 is ouder dan MX kaart. Waar ik meer aan zit te denken is een (shared) IRQ probleem en/of de video drivers.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 20:54 ]

• eborn
Momenteel draai ik weer de 'standaard' Windows XP drivers. Maar daarvoor heb ik verschillende versies van de Nvidia reference drivers gedraait, met hetzelfde effect.

Shared IRQ zou een mogelijkheid kunnen zijn. Het is wel zo dat ik, afgezien van deze problemen, geen andere problemen tegenkom. Ook niet bij het afspelen van muziek of andere media.

Verwijderd

Het shared IRQ probleem heb ik gehad tussen een netwerkkaart en een audiokaart. Tijdens het DL van bestanden en het afspelen van muziek begon het gestotter. Zodra ik geen netwerk activiteit had werkte alles probleemloos....

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01
Ik heb precies hetzelfde als eborn.
Het is echt heel irritant, je zit door zo'n hapering een stuk minder "in" de film.
Ik heb een athlon 1400, met 256mb ram en een Gforce2 Gts, video schokt zowel van cd-rom als harddisk.
Ik heb al gekeken en ik heb inderdaad een hele berg gedeelde IRQ's, maar geen geforceerde hardware.
Iemand een idee wat ik het beste kan doen met mijn IRQ instellingen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• eborn
Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 21:07:
Het shared IRQ probleem heb ik gehad tussen een netwerkkaart en een audiokaart. Tijdens het DL van bestanden en het afspelen van muziek begon het gestotter. Zodra ik geen netwerk activiteit had werkte alles probleemloos....
Ik zie dat volgens SiSoft mijn video, audio en netwerk-kaarten op hetzelfde gedeelde IRQ zitten (namelijk 9). Misschien helpt het als ik een kaart naar een ander slot verplaats.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ja, andere sloten proberen, zodat er zoweinig mogelijk gesharede IRQ's zijn, vooral audio/video/netwerk, maar ook USB etcv.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

je videokaart is idd neit aan de snelle kant. maar kheb ene tijfje dvd's gekeken met mijn Gf2 Mx en dat was ook te doen.

Probeer ens alle achtergrond programma's af te sluiten, vooral een virusscanner wil nog wel eens voor vertragingne zorgen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• ice-T106
Ik kan het probleem bij mij niet echt opgelost krijgen.
Hier is een lijstje van gedeelde bronnen.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/conflicten.gif
Het lukte mij niet om de IRQ van de videokaart te veranderen, niet via windows of bios.
En die ACPI IRQ holder kan ik bij apparaatbeheer helemaal niet terugvinden.
Wat kan ik nu het beste proberen?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• eborn
ice-T schreef op 25 February 2003 @ 14:57:
Ik kan het probleem bij mij niet echt opgelost krijgen.
Niet getreurd, bij mij is het ook nog steeds huilen met de pet op :) Het veranderen van irq's wil hier ook niet lukken. Heb nog eens wat kaartjes in andere sloten geplaatst, maar geen verschil.

• ice-T106
Daar heb ik natuurlijk niks aan :) .
Ik kan ook moeilijk mijn agp-videokaart in een ander slot stoppen.
Ik zal eens proberen wat er gebeurd als ik er een paar andere kaarten uithaal.

Verwijderd

Het delen van een IRQ met ACPI IRQ holders is normaal onder windows en kan geen kwaad. Ik denk toch dat je probleem in de richting drivers/codecs/software moet zoeken.
Weet je zeker dat er niets in de achtergrond draait? Virusscanners, spyware en dingen zoals FindFast (zit bij office standaard bij) willen nogal eens roet in het eten gooien.

• eborn
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 21:47:
Het delen van een IRQ met ACPI IRQ holders is normaal onder windows en kan geen kwaad. Ik denk toch dat je probleem in de richting drivers/codecs/software moet zoeken.
Weet je zeker dat er niets in de achtergrond draait? Virusscanners, spyware en dingen zoals FindFast (zit bij office standaard bij) willen nogal eens roet in het eten gooien.
Ja, daarom. Volgens mij heeft iedereen met ACPI het op die manier staan.

Er draait normaal een virusscanner, maar die heb ik ook al een keer uit gezet. Spyware draai ik niet :P Wat ik wel heb gemerkt is dat bsPlayer normaal gesproken 30% van de CPU-tijd gebruikt. Tijdens zo'n hapering schiet hij opeens naar de 60-70%, waarna hij weer op z'n normale niveau terugvalt.

• ice-T106
Ik heb de oplossing gevonden!!
Bij mijn schijven stond DMA niet ingeschakeld in windows.
Dit schijnt nogal invloed te hebben op de cpu belasting als je de schijf gebruikt.
Ik heb nu bij al mijn ide-apparaten DMA ingeschakeld, en heb ik geen rare pieken meer in cpu belasting bij afspelen van video.

Ook niet onbelangrijk is dat ik nu twee keer zo snel van mijn dvdspeler naar mijn hardeschijf kan kopieren.

• eborn
DMA is inderdaad een belangrijk punt. Bij mij lijkt het nu ook opgelost te zijn. Ik heb de drivers van mijn geluidskaart verwijderd en vervolgens weer geinstalleerd. Of het dezelfde versie is weet ik eigenlijk niet, maar tot op dit moment heb ik nog geen problemen ondervonden.

Verwijderd

Waar kun je die dma aan of uit zetten, ik heb al lopen zoeken hier op GOT maar ik kom er niet achter. Ik draai XP en win2000.

• ice-T106
Ik heb zelf ME maar misschien dat ik je toch verder kan helpen.
Je moet eerst systeem openen (rechtermuisknop op deze computer en eigenschappen of via configuratiescherm systeem open) dan aparaatbeheer openen.
En dan bij alle schijfstation bij de opties kijken.
succes ermee.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

bij win2k en xp werkt het net iets anders dan we gewend zijn van win9x

je moet inderdaad naar configuratiescherm -> systeem -> apparaatbeheer

daar kijk je bij de IDE ATA/ATAPI controllers en kan je de DMA instellingen bij Primairy IDE channel en Secondary IDE channel instellen (alles moet op Ultra DMA Mode staan nadat je DMA if available hebt aangeklikt.

dit is tenminste een beetje in het engels want ik heb win2k alleen in t engels :)

edit... overigens heb ik sinds een tijdje heel onverklaarbaar hetzelfde probleem als bovenstaand.. over het shared IRQ probleem had ik nog nooit nagedacht en ga ik nu meteen proberen.. waarschijnlijk is het sinds ik mijn netwerkkaart heb zitten verplaatsen of iets dergelijks

[ Voor 25% gewijzigd door Pixal op 07-03-2003 00:18 ]

Verwijderd

Ik kom helemaal tot primary en secund. channel maar daarna vind ik niets betrefende die dma.
Ik vind wel de irq's en dat lijkt mij ok. Ik heb ook geen conflikten.
Pagina: 1