Hey Tweakers, Ik heb een paar vraagjes over boxen. Ik wil zelf boxen maken. Maar nu wil ik eigenlijk een zuil maken maar van welk materiaal maak je dat als je geen MDF hebt. (heb geen zin naar de gamma te fietsen) Maar nu hebi k nog een nieuw ideej een PVC buis (vrij grote diameter) en daar dan een box aan de bovenkant in monteren dat hij zeg maar horizontaal zit. dus de speaker richt dan omhoog en een tweetertje in de zijkant. Zou dit kunnen of is pvc geen goede klankkast. Alvast bedankt
Je kunt toch beter wat MDF halen lijkt me? Voor het geld hoef je het niet te laten.
Volgens mij is PVC geen goed materiaal om te gebruiken, trilt teveel denk ik.
Volgens mij is PVC geen goed materiaal om te gebruiken, trilt teveel denk ik.
Verwijderd
Pvc is in principe wel te gebruiken, maar alleen als het een erg grote dikte heeft. Als je gewoon een standaard pvc buis gebruikt wordt je geluidsbeeld teveel gekleurd door de pvc buis. Toch op je fietsje stappen dus.
Meen je dit serieus?esc schreef op 19 February 2003 @ 21:44:
PVC buisje vol zand gooien... zijn wel je resonanties weg!
Verwijderd
Een pvc buis is rondVerwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 20:54:
Pvc is in principe wel te gebruiken, maar alleen als het een erg grote dikte heeft. Als je gewoon een standaard pvc buis gebruikt wordt je geluidsbeeld teveel gekleurd door de pvc buis. Toch op je fietsje stappen dus.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 22:55 ]
Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 22:53:
[...]
Een pvc buis is ronden van staande golven (kleuring) heb je dus niet tot nauwelijks last.
eehh: je vergeet de lengte van de buis
Bovendien: Als je idd een niet al te dikke buiswand hebt, resoneert dat wel degelijk vrolijk mee!
In het voormalige tijdschrift Audio&Techniek heeft ooit een tamelijk audiofiel ontwerp voor een speaker op basis van PBC buizen (20 cm diameter meen ik) gestaan. Was vrij goed.
Echter weet niet of je daar zin an hebt. De units (focal/audax) zijn iig niet meer in de originele vorm te koop.
Bij Hawk audio borduren ze nog voort op dat concept
Echter weet niet of je daar zin an hebt. De units (focal/audax) zijn iig niet meer in de originele vorm te koop.
Bij Hawk audio borduren ze nog voort op dat concept
[ Voor 3% gewijzigd door Duck-Twacy op 20-02-2003 00:25 ]
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Ik zou geen PVC gebruiken, alleen al vanwege de resonantie (al meerdere keren verteld), slecht bewerkbaar materiaal (zagen enzo kan wel, maar schilderen wil niet altijd goed lukken) en een ronde met daarin standaard speakers, dan krijg je heel schematisch dit idee: " |()" dus dat zal niet zo goed werken denk ik...
Hmm, te lui om naar de Praxis te gaan... Ik vraag me af of zelfbouwen dan wel iets voor jou is. Het lekker rekenen aan je speakers zou dan ook al snel als vermoeiend ervaren kunnen worden.
Voor basorgels is een pvc pijp misschien nog een optie, voor de rest lijkt me een fraaie MDF behuizing een stuk beter.
Voor basorgels is een pvc pijp misschien nog een optie, voor de rest lijkt me een fraaie MDF behuizing een stuk beter.
Als men het leuk vind wil ik de A&T artikelen wel eens inscannen. Het grappige is namelijk dat men in dat tijdschrift beweerde dat resonanties van de PVC buis juist geen probleem waren, maar een sterk punt van het ontwerp.
Verwijderd
Ben de lengte niet vergeten, enkel niet genoemdLampje schreef op 19 February 2003 @ 23:07:
[...]
eehh: je vergeet de lengte van de buis
Bovendien: Als je idd een niet al te dikke buiswand hebt, resoneert dat wel degelijk vrolijk mee!
Als je een vrij forse diameter hebt is het materiaal ook wat dikker. En bovendien, wat weerhoud je om ze te bekleden met loodbitumen? Zijn zat ontwerpen te vinden met een pvc buis hoor
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 09:08 ]
dat klinkt erg leuk, als je dat eens zou kunnen doen???Duck-Twacy schreef op 20 februari 2003 @ 00:38:
Als men het leuk vind wil ik de A&T artikelen wel eens inscannen. Het grappige is namelijk dat men in dat tijdschrift beweerde dat resonanties van de PVC buis juist geen probleem waren, maar een sterk punt van het ontwerp.
Ja, dit wordt wel vaker gedaan. Er zijn zelfs kan en klare luidsprekersystemen te koop waar een deel van de kast met zand gevuld kan worden om resonanties tegen te gaan.
... het gaat nooit snel genoeg ...
Okay, wordt volgende week (heb thuis geen scanner)DRaakje schreef op 20 februari 2003 @ 09:47:
[...]
dat klinkt erg leuk, als je dat eens zou kunnen doen???
Verwijderd
Over luidsprekers gesproken die gebaseerd zijn op PVC buizen...
Wel eens gehoord over PMT (Poor Mans Tube). Er is ook nog een AMT geloof ik die niet opgaat in die 'poor' vanwege duurdere drivers.
Zoek maar eens met google... dan zal je meer vinden over die PMT
=> www.tnt-audio.com/casse/pmt_e.html
=> http://www.audio.nl/atdeseng.html
Cheers,
EiSl
Wel eens gehoord over PMT (Poor Mans Tube). Er is ook nog een AMT geloof ik die niet opgaat in die 'poor' vanwege duurdere drivers.
Cheers,
EiSl
Verwijderd
De befaamde sonotube is ook gebouwd in een koker van karton. Als je de boel goed dempt en stijf houd dan heb je echt heel weinig last van staande golven. Dus gewoon bekleden met loodbitumen, vanonder vol gooien met zand. Er bestaan zelfs speakers die van beton gemaakt zijn dus wat let je om eens zo'n speaker te bouwen met een PVC buis.
Luie donder!....(heb geen zin naar de gamma te fietsen)....
Poor/all/rich mans tubes (PMT/AMT/RMT) zijn opvolgers van de klassieke A&T tube.Verwijderd schreef op 20 februari 2003 @ 13:49:
Over luidsprekers gesproken die gebaseerd zijn op PVC buizen...
Cheers,
EiSl
Nog ff over het trillen, de bewering was dat een ronde PVC niet kan trillen, omdat dat betekent dat de ronde vorm "uitzet" en weer "kleiner" wordt. Een vlak oppervlak kan trillen (heen en weer schudden), een ronde vorm wordt tegengehouden door de stijfheid van het PVC (als het PVC zou kunnen uitrekken, dan geldt de theorie natuurlijk niet. Ik weet echt niet of het klopt, als ik een tik geef op een stalen buis, dan hoor ik wel een toon denk ik...).
Dit is dus wat anders dan staande golven verminderen met een ronde vorm.
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 14:16:
De befaamde sonotube is ook gebouwd in een koker van karton.
sonotube IS een koker van karton
Anders dan de naam doet vermoeden is het spul in amerika in de handel als gietmal voor betonnen palen. Vele handige amerikaanse harries slopen de waxlaag die erbinnenin zit eruit en monteren er een flinke woofer in. Instant sub
Héhé , Unclassified , is dat spongebob in je av ?
Anyway , heb weinig aan toe te voegen van wat de rest hier zei .. maar wat ik wel wil zeggen is , proberen kan geen kwaad , als je oude spullen heb om mee te rommelen , doe gerust , klinkt het niet , dan botst het .. en hop naar het volgende DIY project ( naar de gamma dit keer?
)
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
PVC is een prima materiaal om boxen van te bouwen, zolang het maar dik is.
Een box moet namelijk èn stijf zijn, èn de wanden moeten een grote massa hebben.
Reken wel dat je toch wel eigenlijk een minimale wanddikte van 15mm moet hebben.
1 speaker omhoog gericht, en een tweetertje aan de voorkant zou ik echter absoluut niet doen: in het overgangsgebeid van de woofer naar de tweeter is de woofer allang geen rondomstraler meer: al je middentonen worden naar boven gericht. Kortom, dat klinkt echt niet.
Maar ja, je kan toch beter wat hout halen, aangezien dat veel minder bewerkelijk is (het fietsritje haal je er wel uit)
En anders laat je toch gewoon je pa rijden
Een box moet namelijk èn stijf zijn, èn de wanden moeten een grote massa hebben.
Reken wel dat je toch wel eigenlijk een minimale wanddikte van 15mm moet hebben.
1 speaker omhoog gericht, en een tweetertje aan de voorkant zou ik echter absoluut niet doen: in het overgangsgebeid van de woofer naar de tweeter is de woofer allang geen rondomstraler meer: al je middentonen worden naar boven gericht. Kortom, dat klinkt echt niet.
Maar ja, je kan toch beter wat hout halen, aangezien dat veel minder bewerkelijk is (het fietsritje haal je er wel uit)
En anders laat je toch gewoon je pa rijden
"man is not truly one, but truly two,"
Pagina: 1