Toon posts:

[kernel] "invalid compressed format (err1) system halted

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een draaiende linux kernel 2.2.20, die wordt opgestart via Lilo op een Debian Woody

Nu heb ik mij een nieuwe kernel gecompiled 2.4.20 hem naar /boot/vmlinuz-2.4.20 geschreven alsook zijn system.map-2.4.20 daar geplaatst en hem opgenomen in mijn lilo-menu.
Wanneer ik deze echter probeer op te starten krijg ik volgende melding:
code:
1
2
invalid compressed format (err=1)
    --System halted
Mijn lilo.conf heb ik gecheckt en die is ok.

Heb naar een antwoord gezocht op GoT met dit als resultaat maar die handelen over opstartproblemen met diskettes, niet met een nieuwe kernel.

Ook gegoogled [google=kernel linux lilo "invalid compressed format"]. Maar daar kom ik hetzelfde probleem tegen.

Ik veronderstel dat ik iets verkeerd staan heb in mijn config file maar daar zie ik ook niets dat op compressie lijkt. :?

Iemand enig ervaring hiermee?

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welk bestand heb je naar /boot/vmlinux-2.4.20 geschreven? Je moet namelijk $SRC/arch/i386/boot/bzImage in /boot zetten. Niet $SRC/vmlinux.

Waarbij $SRC de dir met je kernel sources is, bijvoorbeeld /usr/src/linux.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
Heb inderdaad die /usr/src/linux-2.4.20/arch/i386/boot/bzImage in de /boot gezet.

System.map komt uit /usr/src/linux-2.4.20

Dus het licht wellicht aan iets anders.

• _Squatt_
  • Niet online
Op google kwam ik deze melding voornamelijk tegen bij loadlin en floppy's. Op de grub mailing lijst vond ik:
On Mon, 26 Jun 2000 zchen@digital-integrity.com wrote:
>
> invalid compressed format (err=1)
> --System halted
>

This happens sometimes with a faulty hard disk, even with LILO. Try again,
and it may work for you, as it did for my friend.

Thanks,
Misschien heeft je hd wat bad sectors? Probeer nog eens een kernel te compilen, en naar /boot te copy'n. Als 't dan opeens wel werkt (als de kernel ergens anders op de hd staat), dan zouden het bad sectors kunnen zijn.

Het ging ook nog even over erg grote kernels, heb je misschien alles statisch in de kernel gecompileerd? Probeer dan eens met modules te werken, zodat je bzImage iets kleiner wordt.

Verder kan ik helaas ook niets bedenken.

Verwijderd

_Squatt_ schreef op 19 februari 2003 @ 21:34:
[...]
Het ging ook nog even over erg grote kernels, heb je misschien alles statisch in de kernel gecompileerd? Probeer dan eens met modules te werken, zodat je bzImage iets kleiner wordt.

Verder kan ik helaas ook niets bedenken.
Jee, vandaag net kernel 2.4.20 gecompileerd en dezelfde foutmelding. Iemand enig idee hoe groot de kernel mag zijn?

Verwijderd

Ehm, volgens mij moet-ie in elk geval in je geheugen passen... Hoe groot is je systeemkern dan?

• _Squatt_
  • Niet online
Van: http://www.moses.uklinux.net/patches/lki-1.html:
The upper limit on the bzImage size produced at this step is about 2.5M for booting with LILO and 0xFFFF paragraphs (0xFFFF0 = 1048560 bytes) for booting raw image, e.g. from floppy disk or CD-ROM (El-Torito emulation mode).

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij is dat probleem opgelost. Heb eerst de bestaande vmlinuz-2.4.20 ge'mv tot kikkers en dan een nieuwe kernel gecompiled met alles wat mogelijk was in M behalve het ext2 file-system. Mijn vorige was slechts ongeveer 964 kb groot, dus daar lag het wellicht niet aan.

Nieuw probleem: 8)7
code:
1
Kernel panic can't mount fs
Wanneer ik even search, dan zou dit ofwel aan ext2 liggen dat niet in de kernel gecompiled is (Wat bij mij WEL het geval is) of aan een fout in lilo.conf. Maar bij mij is die juist ingesteld (root=/dev/hdb1)

Verwijderd

ide-suport toch wel erin gebakken he? 8)7

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:48
ff booten van debian bootflop en dan kijken of idd IDE- support en EXT2 support is meegebakken. /boot/config-2.4.20 bevat een lijst met alle opties die opgegeven zijn bij het compileren, zoals je wellicht weet.

[ Voor 11% gewijzigd door Jaap-Jan op 19-02-2003 23:00 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1