[TFT] Te licht?

Pagina: 1
Acties:

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Samsung 151N TFT, maar het beeld is in mijn ogen veel te licht. Zwart is bijvoorbeeld met geen mogelijkheid echt zwart te krijgen, zelfs niet als brightness op 0 staat. Is dit normaal?
Tevens is het beeld onder veel lichter dan boven. Dit valt echter enigszins te corrigeren door er wat van bovenaf, dus schuin naar beneden, op te kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wits op 19-02-2003 19:52 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

DarkSide

theres no place like ::1

Ken het type niet. Wel hebben TFT's een lagere contrast ratio dan CRT's.
Maar mijn dospromt ziet er toch echt zwart uit.
En veel spelen zijn ook goed donker.
Ik weet niet of je het scherm gewoon in een winkel gekocht hebt. Of via via. Of tweedehands.
Maar ik zou altijd eerst kijken voordat ik een TFT koop.
Er kunnen zoveel dingen mis mee zijn.
Dus anders gewoon terug naar de winkel voor een nieuwe.
Anders heb je denk ik pech.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Dat had ik ook met mijn Samsung 151S,het deed gewoon zeer aan mijn ogen maar nadat ik brightness op 35 had gezet en contrast op 20 is het een stuk beter.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kun je de helderheid van de backlight niet omlaag schroeven :?

Bij mijn 17" Sony is dat via het OSD te veranderen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Wits

Wits

fka Witsflow

Topicstarter
DarkSide schreef op 19 February 2003 @ 20:00:
Ken het type niet. Wel hebben TFT's een lagere contrast ratio dan CRT's.
Maar mijn dospromt ziet er toch echt zwart uit.
En veel spelen zijn ook goed donker.
Het is een budget type van samsung.
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 20:14:
Dat had ik ook met mijn Samsung 151S,het deed gewoon zeer aan mijn ogen maar nadat ik brightness op 35 had gezet en contrast op 20 is het een stuk beter.
Dan is het idd een stuk donkerder, maar nog steeds is zwart (duidelijk) niet echt zwart.
alexandervisser schreef op 19 February 2003 @ 20:24:
Kun je de helderheid van de backlight niet omlaag schroeven :?

Bij mijn 17" Sony is dat via het OSD te veranderen.
Nope, helaas :/

• Wits

Wits

fka Witsflow

Topicstarter
Wat daglicht deed wonderen :X Ik had hem alleen nog maar 's avonds gebruikt, met alleen maar een paar gloeilampen aan. Tis nu perfect beeld :)

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je een beetje naar tft topics zoekt blijkt dat een bekend probleem.
Dat van bovenaf bekijken voor goed beeld heb ik ook met mn Hitachi 17", maar mijn vaders IIyama 18.1" heeft daar helemaal geen last van.

Verwijderd

Dit is dan wel een oud topic, maar denk toch een nuttige bijdrage te hebben. Ik heb zelf net de samsung 152v gekocht, de opvolger van de 151s en het budgetmodel van samsung. Ik had ook het probleem dat het scherm veel te licht was en dat het onderste gedeelte van het scherm lichter was dan het bovenste gedeelte. Het viel mij meteen op dat het blauw van de taakbalk lichter was dan op mijn monitor. Als ik er van schuin onder tegen aankijk wordt het blauw wel weer echt mooi donkerblauw.
Het probleem van het te lichte beeld heb ik opgelost door de gamma instelling in de driver van mijn nvidia gf4ti4200 te veranderen, c.q. de waarde hiervan te verlagen. Dit deed en doet echt wonderen en ik heb nu een prachtig, contrastrijk maar maar niet te licht beeld. Door deze instelling te veranderen en de stand van het scherm te optimaliseren is het probleem van de verhoogde helderheid in het onderste gedeelte van het scherm ook opgelost.
Pagina: 1