[MS Keyboard] F-lock altijd aan....

Pagina: 1
Acties:
  • 619 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Hoe krijg ik op mijn Microsoft Natural Multimedia Keyboard standaard de optie F-lock aan. Want ik vind het nl. zwaar irritant dat telkens als Windows is opgestart F-lock moet indrukken om de gewone F2 - F12 functies te benaderen.

Ik weet dat er voor Logitech keyboards een truucje is, nl. onder het opstarten iets uitvoeren. Werkt dat ook voor de MS keyboards, en zo ja.... hoe gaat dat in zijn werk ?!?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Ik heb ook een natural keyboard van MS maar een F-lock toets zit er niet op.

Bedoel je met F-lock toets soms de numlock toets?

Deze kan je in je BIOS aanzetten zodat telkens wanneer de PC opstart je NUM-lock aangezet wordt. Nu zal hij blijkbaar op 'off' staan.

mod-break: laten we het bedrijf maar gewoon MS noemen he :)

[ Voor 14% gewijzigd door Oscar the Grouch op 13-11-2003 11:19 ]

Senile! Senile Oekaki

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 13:55
Als je het inlog scherm van 2k / XP voor je neus heb (Neem aan dat je met 1 van de 2 werkt) De instellingen zetten zoals jij ze wil hebben (NumLock, CapsLock, etc) inloggen, en de volgende keer staan ze weer net zo (als het goed is, weet niet hoe dat zit met F-Lock ik heb er nog nooit van gehoord))

• Red
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/flock1.jpg
sorry, bewogen, kon niet anders...
Das dus de extra knop op mijn MS Natural Multimedia Keyboard. Om de gewone functies van F2 - F12 te gebruiken moet ik dus die knop eerst indrukken.

Heb het geprobeerd op bovenstaande manieren (in Bios geen mogelijkheid hiervoor) en ook niet wat Sn3akz zei...

Iemand anders die mij op weg kan helpen :?

[ Voor 6% gewijzigd door Red op 20-02-2003 00:19 ]

• Sn3akz
Long shot:

staat er nix bij de drivers van het keyboard? Of de windows instellingen met toetsenbord? Anders moet je er mee leren leven denk ik

Verwijderd

neem contact met ze op :)

http://support.microsoft....scid=fh;nl;incidentsubmit

ik heb geen id wat het is.
maar ze leveren goede support

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mag ik het truucje voor de logitech tb weten? vind et namelijk zwaar irri

Verwijderd

me have dat keyboard ook... dan werkt f5 bijv niet omdat die f lock aan staat.
het zal ergens in de registry een waarde zijn... net zoals je de num lock aan zet bij het opstarten... maar welke :(

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Slecht nieuws: http://www.ntfaq.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=27172
Q. How can I set the state of the Function Lock key on my new Microsoft keyboard?

A. The new Microsoft keyboards assign actions such as Save or Open to the function keys. To enable the default functionality of a function key without performing the action that Microsoft has assigned to the key, you must press the Function Lock key before you press the function key. Unfortunately, the new keyboards don't contain a programmatic way to set the state of the Function Lock key. Therefore, you can't configure the keyboard to enable the Function Lock key by default; you must press Function Lock every time you start your machine.
http://www.win.tue.nl/~aeb/linux/kbd/scancodes-2.html:
No scancode (F Lock)
Wat je zou kunnen doen is de speciale functies koppelen aan de toetsaanslagen F1-F12, zodat het niet uitmaakt hoe F-lock is ingesteld.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Sn3akz
Rataplan schreef op 20 February 2003 @ 13:40:

Wat je zou kunnen doen is de speciale functies koppelen aan de toetsaanslagen F1-F12, zodat het niet uitmaakt hoe F-lock is ingesteld.
Ehm.. hij wil juist de normale f1 tot f12 functies gebruiken ipv die speciale

Vind het trouwens een rare actie van ms.. is ctrl+s en ctrl+o niet kort genoeg?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Sn3akz schreef op 20 February 2003 @ 13:51:
Ehm.. hij wil juist de normale f1 tot f12 functies gebruiken ipv die speciale
Juist, en ik suggereer dat hij die speciale toetsen zo programmeert dat ze hetzelfde doen als de reguliere F-toetsen.

Wellicht niet te helder, maar hoe leg je in een paar woorden het verschil tussen de feitelijke aanslag op een functietoets en het optreden van een functietoetsevent uit... :? Better me :)

Dat wil dus zeggen dat hij niet 1, maar 12 kunstgreepjes moet uithalen - maar het zou wel moeten werken (als die toetsen niet ineens de scancodes van andere "normale" toetsen krijgen toegewezen, that is. Maar dat geloof ik niet).

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:40
Rataplan schreef op 20 februari 2003 @ 14:06:
[...]

Juist, en ik suggereer dat hij die speciale toetsen zo programmeert dat ze hetzelfde doen als de reguliere F-toetsen.

Wellicht niet te helder, maar hoe leg je in een paar woorden het verschil tussen de feitelijke aanslag op een functietoets en het optreden van een functietoetsevent uit... :? Better me :)

Dat wil dus zeggen dat hij niet 1, maar 12 kunstgreepjes moet uithalen - maar het zou wel moeten werken (als die toetsen niet ineens de scancodes van andere "normale" toetsen krijgen toegewezen, that is. Maar dat geloof ik niet).
Die truck gaat bij Logitech iig niet op want games bv vragen naar specifiek F1 tm F12 en niet de acties. Zo moet je het zien. Als je simpelweg de functies van F1 tm F12 wil zoals in Windows, dan kan je acties toevoegen maar voor andere programmas en games zal dat niet werken.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Kaap schreef op 20 February 2003 @ 15:03:
[...]

Die truck gaat bij Logitech iig niet op want games bv vragen naar specifiek F1 tm F12 en niet de acties. Zo moet je het zien. Als je simpelweg de functies van F1 tm F12 wil zoals in Windows, dan kan je acties toevoegen maar voor andere programmas en games zal dat niet werken.
Als die kbdriver een beetje handig is geschreven genereert 'ie gewoon hetzelfde event als een normale toetsaanslag. Programma's die daar het verschil tussen kunnen zien horen niet geschreven te worden ;) Als het goed is is het allang verboden om je toetsenbord met een INT 16 uit te lezen, of de status van je shift uit [0040:0017] te halen.

Het is mogelijk dat er dwarsliggende programma's zijn, die moeten dan weer apart geconfigureerd worden. Maar ik heb dit bord niet zelf dus ik kan er geen beslissend oordeel over vellen...

Verwijderd

I know dat het een ouwe koe is, maar ik wordt er echt helemaal gek van en vroeg me af of er een maandje of anderhalf later nie heel toevallig iemand is die het opgelost heeft.
Na uren googlen heb ik in ieder geval niets gevonden helaas.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-10 09:02

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Rataplan schreef op 20 februari 2003 @ 13:40:
Slecht nieuws: http://www.ntfaq.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=27172

[...]

http://www.win.tue.nl/~aeb/linux/kbd/scancodes-2.html:

[...]

Als je deze zou lezen, nee. Hardware matig.
Maw, als je de f-lock niet aan zet dan stuurt hij bijv ctrl-s ipv (f5 of welke het ook is)
staat hij aan dan stuurt hij een f5.
Maw je OS weet niet eens dat die toets er is en je bios ook niet. Er is geen mogelijkheid om deze aan te zetten zoals je dat met de num-lock wel kan. (en de caps en scroll-lock).
Het is simpelweg hardwarematig onmogelijk. Heel misschien met een mod dat het zou kunnen, maar zelfs dat betwijfel ik.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Het hoeft ook helemaal niet hardwarematig. Het was al genoeg als ie het softwarematig zou kunnen. Gewoon met een batchje/regje en beter nog dat er een gemodde versie van de software zou zijn waar je het gewoon in kon vullen. Het is gewoon frustrerend om te denken dat je refresht en dat er dan zon open schermpje popupt.

• Sn3akz
Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 14:23:
Het hoeft ook helemaal niet hardwarematig.
nhimf schreef op 09 april 2003 @ 14:17:
Als je deze zou lezen, nee. Hardware matig.
Maw, als je de f-lock niet aan zet dan stuurt hij bijv ctrl-s ipv (f5 of welke het ook is)
staat hij aan dan stuurt hij een f5.
Maw je OS weet niet eens dat die toets er is en je bios ook niet.
LEZEN!! :(

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 18:18

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• Red
Whohoooooo !!! Beter laat dan nooit,

Massive thnx _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
DoRRoN schreef op 09 april 2003 @ 18:26:
[...]

Whohoooooo !!! Beter laat dan nooit,

Massive thnx _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Eerste resultaat bij google op "f-lock" btw ;)

Verwijderd

Hmmm ok, had ik naar de verkeerde dingen zitten zoeken.
Massief bedankt!
/me laughs @ the people that yelled 'LEZEN', alsof ik dat niet heb gedaan.....

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 20:49:
/me laughs @ the people that yelled 'LEZEN', alsof ik dat niet heb gedaan.....
Niet te hard lachen :)

De scancodes die door het toetsenbord worden gegenereerd zijn hardwarematig gekoppeld aan de stand van de F-lock. Daar verander je niets aan.

Stel nu dat je F5 met de F-lock als "save"-toets kan laten werken.

Dan ben ik heel benieuwd of je met Ctrl-S ook een F5-toetsaanslag krijgt. De registrypatch lijkt op die manier te werken. Helaas nog steeds niet zo'n bord, maar wellicht dat iemand dat even wil uitproberen?

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10 19:23
*Schop*

Is voor een Logitech alleen de regkey ervoor te fixen?

Ik ga logitech maar eens mailen om te vragen of ze die feature niet gewoon in iTouch kunnen maken ofzoiets, lijkt me toch veel slimmer..

edit: met 2.15 kan je inderdaad instellen dat het gewoon de standaardtoets moet zijn. Echter dit werkt voor geen moer met alt-combinaties (alt-f4 e.d.)

Ofwel, brak, brak, iemand een betere oplossing dan de regkey?

[ Voor 35% gewijzigd door geertb op 10-11-2003 19:52 ]

• geertb
*schop* nogeens, niemand die een logitech keyboard heeft met f-lock?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat die Logitech betreft: ik heb overal gewoon 'Standaardfuncties behouden' ingestelt, dan zijn het gewoon de F-toetsen.

Maar dan krijg je nog wel lelijk groen 'standaardfuncties behouden' in beeld, maar dat is nog altijd minder erg dan 'my music' openen als je eens misbackspaced.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Ramirez
  • Laatst online: 14-03-2023

Ramirez

Something 's gotta give..

Heb ook een logitech met f-lock toets. Heb maanden gezocht hoe dit op te lossen en zels Logitech aangeschreven (geen rusultaat) en niets is zo irritant als je wilt quicksaven in je game en heel je game minimaliseert omdat ie de music folder opent !!! GRRRRRR.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie Ihren Arzt oder Apotheker.

• geertb
Resistor schreef op 11 november 2003 @ 10:57:
Wat die Logitech betreft: ik heb overal gewoon 'Standaardfuncties behouden' ingestelt, dan zijn het gewoon de F-toetsen.

Maar dan krijg je nog wel lelijk groen 'standaardfuncties behouden' in beeld, maar dat is nog altijd minder erg dan 'my music' openen als je eens misbackspaced.
Hmm, bij mij wilde zo toch de toetscombinaties zoals alt-f4 daarmee niet pakken.. bij jou wel?

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

geertb schreef op 11 november 2003 @ 15:46:
[...]

Hmm, bij mij wilde zo toch de toetscombinaties zoals alt-f4 daarmee niet pakken.. bij jou wel?
Nog niet geprobeerd, ik gebruik die toetscombinaties nooit omdat ik meer met de muis werk.
Het ging er mij om dat minder irritant is als je op een verkeerde toets drukt. Liever de help dan whatever was there before.

• geertb
Resistor schreef op 11 november 2003 @ 16:16:
[...]

Nog niet geprobeerd, ik gebruik die toetscombinaties nooit omdat ik meer met de muis werk.
Het ging er mij om dat minder irritant is als je op een verkeerde toets drukt. Liever de help dan whatever was there before.
Zou je dat eens voor me willen proberen? :)

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

-aargh- rotverbinding, eerst niet willen, en dan de verkeerde knop |:(

[ Voor 78% gewijzigd door Resistor op 12-11-2003 16:02 ]

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

geertb schreef op 12 november 2003 @ 15:54:
[...]

Zou je dat eens voor me willen proberen? :)
Werkt niet, ik krijg 'Opdrachten voor het werken met geselecteerde items' in de statusbalk te zien. Het venster wordt niet gesloten. (alt - F4)

• geertb
Dat dacht ik alwel... Nouja dan de registryfix maar installeren en logitech nog eens mailen of ze et in de volgende versie kunnen fixen.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
geertb schreef op 12 november 2003 @ 18:48:
Dat dacht ik alwel... Nouja dan de registryfix maar installeren en logitech nog eens mailen of ze et in de volgende versie kunnen fixen.
Welke registryfix?

• geertb
Die eerder hier werd genoemd. Echter is die alleen voor MS toetsenborden geloof ik.. (net getest en hij wilde niet werken..)

Eens kijken of 'ie f-lock onthoud alsik 'm op de usb poort gooi

Edit:

Kep hier trouwens ook een wireless desktop, en die onthoud het hele zooitje wel op de ps/2

[ Voor 26% gewijzigd door geertb op 12-11-2003 19:06 . Reden: Toevoeging ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zie dit topic voor die reg. fixen: [rml]Dammas in "[ logitech] f-lock"[/rml]. Eerder in dat topic ([rml]tjAb in "[ logitech] f-lock"[/rml]) staat ook nog een andere regkey, ik kan helaas even niet testen welke werkt (ik heb geen toetsenplank met F-Lock toetsen).

• geertb
Aikeleer schreef op 12 november 2003 @ 19:09:
Zie dit topic voor die reg. fixen: [rml]Dammas in "[ logitech] f-lock"[/rml]. Eerder in dat topic ([rml]tjAb in "[ logitech] f-lock"[/rml]) staat ook nog een andere regkey, ik kan helaas even niet testen welke werkt (ik heb geen toetsenplank met F-Lock toetsen).
Dankje.. Ga ik ook nog even testen.

Tb op USB gooien heeft ook weinig nut, heel et systeem sluit dan langzaam af (bekende bug bij logitech volgens logitech.com ; echter het zou opgelost zijn in 2.15; dus niet...)

Verwijderd

Ik heb deze toetsenbord ook en mijn num-lock en F-lock blijven gewoon altijd aan. Dit komt volgens mij omdat ik Keyboard power on heb staan in bios(voor mensen die niet weten waarvoor dit is: met deze optie is het mogelijk om je pc aan te doen door middel van een paar toetsen op je toetsenbord). Volgens mij geeft je mobo dan constant stroom aan je toetsenbord. Wel niet vergeten dat je ff jumpertjuh moet verplaatsen voor deze mogelijkheid.
Het is niet echt een oplossing maar jah.....beter iets dan niets, ik zou zeggen probeer het uit.

• geertb
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 19:18:
Ik heb deze toetsenbord ook en mijn num-lock en F-lock blijven gewoon altijd aan. Dit komt volgens mij omdat ik Keyboard power on heb staan in bios(voor mensen die niet weten waarvoor dit is: met deze optie is het mogelijk om je pc aan te doen door middel van een paar toetsen op je toetsenbord). Volgens mij geeft je mobo dan constant stroom aan je toetsenbord. Wel niet vergeten dat je ff jumpertjuh moet verplaatsen voor deze mogelijkheid.
Het is niet echt een oplossing maar jah.....beter iets dan niets, ik zou zeggen probeer het uit.
Ook geprobeerd. Echter f-lock gaat uit bij starten van Windows XP...

Edit: Asus geeft bij de A7V8X-X (het gebruikte mobo) bij de nieuwe bios dit aan:
Fix some Logitech wireless keyboard/mouse cannot work under Windows XP
Maar eens even bios flashen..

[ Voor 13% gewijzigd door geertb op 12-11-2003 19:32 . Reden: Toevoeging Asus ]

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

dat heb ik met logitech ik wordt GEK van dat keyboard K*T F lock
dat F-lock moet gewoon altijd aan want die achterlijke functie toetsen gebruik ik noooit

[ Voor 42% gewijzigd door Qorne op 12-11-2003 19:35 ]

• geertb
Na de bios flash zie ik geen optie in de bios voor f-lock o.i.d.. En altijd power op tb houden werkt wel, echter gaat f-lock gewoon weer uit tijdens het starten van windows e.d.
Pagina: 1