Hoge load met VMWare onder Linux

Pagina: 1
Acties:

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 10:18
Ik heb VMWare draaien op een Debian host systeem (Woody - kernel 2.4.19).
Het werkt allemaal, alleen is de load op de linux box altijd 1 of hoger als ik VMWare heb draaien met een WinME install daarop.
Weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe ik dit op kan lossen? Ik kon in google en de search niks vinden :'(

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Ik denk gewoon dat dit de belasting is van de machine zelf? Die is natuurlijk hoog, want vmware is erg zwaar. Dat lijkt me de logische verklaring.

Verwijderd

Wat zijn de specs van de machine ?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Ik vermoed dat op WinME 'by default' zoveel crap draait dat 'ie steeds processortijd gebruikt zodra dat kan?

Het is niet voor niets dat iedereen met enig verstand in z'n hoofd als een van de eerste acties nadat hij/zij een computer met WinME erop kocht, deze herinstalleerde met Win98SE. Sterker nog, er zijn zelfs dealers geweest die aan 98SE vasthielden, nadat ME al lang geintroduceerd was.

Kortom: vermijd WinME, ik zou dan liever proberen Win98 SE er op te installeren. Dat heb ik vroeger wel gedaan, en de load was toen vrij beschaafd (natuurlijk gebruikt het wel wat CPU, maar niet continu).

Verwijderd

Win9x geeft geen HLT-commando's om te idlen.
Losse utilities zoals RAIN helpen misschien

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 19:36:
Win9x geeft geen HLT-commando's om te idlen.
Losse utilities zoals RAIN helpen misschien
VMWare emuleert een PC, en dus ook een chipset: RAIN/Wpcredit etc. gaan PCI-register-waarden aanpassen. Dat lijkt me gevaarlijk op een closed-source geemuleerde chipset. Afgezien daarvan denk ik dat het niet werkt.

Het gebruik van de VMWare drivers drukt de CPU load ook, ten opzichte van de Windows-drivers, en het uitzetten van alle video-accelleratie ook (en het verbetert (!) de video-performance).

Ook het gebruik van RTC-support in linux en door VMware schijnt de performance te verbeteren.

[ Voor 27% gewijzigd door AlterEgo op 19-02-2003 19:55 ]

• Solarsparc
  • Nu online
Je kunt eens wat spelen met de Memory settings in de configuratieopties. Verder: heb je de VMWare tools geinstalleerd? Die zorgen dat 1 en ander wat vloeiender verloopt. Mijn Windows 98 heeft van tijd tot tijd ook wel vrij hoge loads, maar niet constant, zoals dat bij jou is.

Windows ME is echt niet veel zwaarder dan 98 hoor. Misschien een beetje, maar of je dat zult merken betwijfel ik. Het is wel zo instabiel als de pest maar da's een ander verhaal :)

Het blijft natuurlijk ook afhankelijk van je systeem en de hoeveelheid geheugen. Als je het op een P300 met 64MB ram draait weet ik waar het aan ligt ;)
Sterker nog, er zijn zelfs dealers geweest die aan 98SE vasthielden, nadat ME al lang geintroduceerd was.
Vergis ik me nou als ik zeg dat Windows 98SE later is gereleased dan ME?

[ Voor 11% gewijzigd door Solarsparc op 19-02-2003 19:55 ]

• Zeezicht
Het is een Celeron 333 met 384 MB geheugen. En ik de load heb ik al als ik nog niks aan het draaien ben naast WinME. Dus bijv. geen Internet Explorer ofzo...
Daarnaast heb ik de vmware tools geinstalleerd en die werken ook gewoon.
Ook /dev/rtc wordt gebruikt.

Dus de enigste optie is om Win98 SE te proberen?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01

Nakebod

Nope.

400MHz or faster processor (recommended; 266MHz minimum)
VMWare Requirements

Dus op zich niet eens zo gek dat ie full load geeft, je zit niet heel ver boven het minimale, en onder de aanbevolgen CPU speed.
Dus naar mijn idee, zal je altijd op die pc een hoge load houden.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
Misschien een beetje offtopic, maar ik vind VMWare echt top, heb hem nu al 2 maanden draaien met code van internet (tsja illegaal :/ ) onder Debian.
Maar heb mijn baas nu zover dat ie hem gaat aanschaffen 3 licenties voor linux kunnen we eindelijk een legaal testnetwerkje maken met 3 vette pc's of laptops _/-\o_ waarop meerdere OSen kunnen draaien onder VMWare.

Kan op mijn XP2000 thuis met 1 GB aan geheugen met gemak 2 x WXP-Prof of 2x W2K-Prof draaien >:) mischien wel meer maar dat heb ik nog niet uitgetest. :P

Moet wel zeggen dat ik van ME ook een hogere load heb dan bijv. XP dus dat OSje zit niet helemaal soepel in elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door MALobert op 19-02-2003 21:34 ]

• Zeezicht
Dmv van nice heb ik de load al wel naar beneden gekregen... naar ongeveer 0,50. Dus dat scheelt al wat, maar is er nog meer aan te doen behalve een P4 kopen :(

• Solarsparc
  • Nu online
Mwoa op mijn 1Ghz machine hangt de load tussen 0.15-0.35 dus ik denk niet dat je veel meer uit een C333 kunt halen. Wat is er trouwens mis met een beetje load? Je draait immers wel een volledig besturingssysteem in een ander besturingssysteem, als je die op 0.00 krijgt krijg je van mij een slagroomtaart.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Solarsparc schreef op 19 February 2003 @ 19:54:
Vergis ik me nou als ik zeg dat Windows 98SE later is gereleased dan ME?

Absoluut. Win ME staat voor Milennium Edition, 2000 dus. Terwijl 98 dus 2 jaar ouder is. Dus ja, daar vergis je je zeer zeker in.

Maar goed, dat verklaart nog steeds niet echt de 100% load in VMWare. Kun je in winME ook zien welk proces dat veroorzaakt?

• Zeezicht
Load van 0.00 hoeft ook zeker niet, maar als er in WinME toch niks gebeurt vind ik het gewoon raar dar er een load van 1 is.
Plus dan stijgt je temperatuur en worden andere processen ook langzamer....

Hoe kan ik zien welk process een hoge load veroorzaakt onder WinME?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Voordat je klaagt over een load van 1 is het misschien handig je af te vragen wat load nu eigenlijk is.

Het is de gemiddelde lengte van je run-queue. Er is dus altijd 1 programma wat wil draaien. Dat wil niet zeggen dat je 100% CPU stookt. Als je mij even toelaat op je doos (met root-rechten) help ik je aan een load van 100 met 0.00% CPU-load.

Kortom: wat doet je CPU? Niet veel bijzonders? Dan zou ik de lengte van je run-queue gewoon vergeten. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Zeezicht
Hij is ook wel aan het "stoken", dat kan ik zien in ksim. En je merkt het ook want de temperatuur van de CPU stijgt van 32 graden naar 41 graden.... en dat lijkt me niet te komen van niks doen.

Maar ik heb de load inmiddels wel aardig onder controle...
Oa. door /dev/rtc juist uit te schakelen

Als er mensen zijn die geinterreseerd zijn in wat ik nog meer heb gedaan, wil ik het wel posten.

Verwijderd

Dat lijkt me voor de mensen die netjes via de search iets proberen te vinden wel prettig als je jouw oplossing post :)
Dus ja, graag :)

• Zeezicht
Het meeste is trouwens wel te vinden bij de VMWare documentatie, alleen vond ik het in eerste instantie ook niet.

Ten eerste omdat ik het meer op de achtergrond draai, gebruik ik het programma nice om de prioriteit omlaag te schroeven:
nice -n 19 vmware

Hier de rest uit de docu:
Improving Performance of a Windows 95 or 98 Guest Operating System

This topic offers advice for configuring a Windows 95 or Windows 98 guest operating system for better performance inside a VMware Workstation virtual machine. It pertains to the guest operating system that is running inside a virtual machine. It does not describe actions that should be taken on the host.

To improve performance, you can:

* Install VMware Tools
* Enable direct access memory (DMA) for hard disks
* Use full-screen mode
* Modify your swap file usage
* Disconnect your CD-ROM device
* Turn off visual effects

Install VMware Tools

Make certain VMware Tools is installed. VMware Tools provides an optimized SVGA driver and sets up the VMware Tools service to run automatically when the system starts. Among other things, the VMware Tools service allows you to synchronize the virtual machine's clock with the host computer's clock, which can improve performance for some functions.

Back to top
Enable direct access memory (DMA) for hard disks

Windows 95 OSR2 and later (including Windows 98) can use direct memory access (DMA) for faster access to IDE hard disks. However, this feature may not be enabled by default.

You can turn on DMA access using the guest operating system's Device Manager:

1. Right-click My Computer and choose Properties from the pop-up menu.
2. Click the + sign beside Disk Drives to show your virtual machine's individual drives.
3. Right-click the entry for each IDE drive to bring up its properties dialog box.
4. Under Settings, check the box labelled DMA and accept any warning Windows displays.
5. Restart Windows for the new settings to take effect.

Back to top
Use full-screen mode

Run your virtual machine in full-screen mode. Click the Full Screen button on the Workstation toolbar.

Back to top
Modify your swap file usage

In your system.ini file, in the [386enh] section, add the following line:

ConservativeSwapFileUsage=1

Back to top
Disconnect your CD-ROM device

Using the Devices menu, disconnect your CD-ROM drive if you do not need to use it. If you are using a Linux host, also disconnect /dev/rtc. Disconnecting these devices reduces CPU usage.

The time synchronization feature in VMware Tools does not rely on /dev/rtc.

Back to top
Turn off visual effects

Windows 98 has a number of visual effects, designed to be attractive, that place unnecessary demands on the graphics emulation in VMware Workstation. Some users have seen performance improvements when they turn off these special effects.

To modify these settings, right-click on the desktop of your virtual machine, then select Properties from the pop-up menu. Click the Effects tab and deselect the Animate windows, menus and lists option.

Also deselect the Show window contents while dragging option if it is currently enabled.

Swap file vast zetten op een bepaalde grootte is zowieso wel een goed idee in Win9x

• Solarsparc
  • Nu online
Absoluut. Win ME staat voor Milennium Edition, 2000 dus. Terwijl 98 dus 2 jaar ouder is. Dus ja, daar vergis je je zeer zeker in.
Ok ik heb het even nagezocht, SE is inderdaad voor Millennium gereleased. Maar 98SE is in 1999 gereleased, niet in 98. Het was namelijk een tussenvorm voor 98 en ME. Boeit het uberhaupt iemand? 8)

• AlterEgo
  • Niet online
Solarsparc schreef op 20 February 2003 @ 16:59:
[...]

Ok ik heb het even nagezocht, SE is inderdaad voor Millennium gereleased. Maar 98SE is in 1999 gereleased, niet in 98. Het was namelijk een tussenvorm voor 98 en ME. Boeit het uberhaupt iemand? 8)
Move to WOS :? maar toch: bedankt voor de moeite 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door AlterEgo op 20-02-2003 17:10 ]

Pagina: 1