Toon posts:

80MM koper/alu of 60mm koper + heatpipes?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga me een Athlon 2100+ halen voor op een NForce 2 bordje. Mijn doel is om die 2100+ op 166Mhz te laten lopen; de MP kijk ik wel (zo hoog als me lukt).

Om deze CPU te koelen, wil ik in mijn luchtgekoelde kast (1x intake, 2x outtake) gebruik maken van een luchtkoelingssysteem voor de CPU. Momenteel heb ik een coolermaster koelblok, volledig koper, 60mm, silent uivoering met heatpipes. Deze houdt mijn Athlon 1400@1600 op 48c stressed.
In de kast heb ik nog een 80mm alu/koper blok liggen, maar zonder heatpipes.

Aangezien ik voordat ik me nieuwe setje koop dit setje moet verkopen, weet ik niet welke ik moet verkopen. Wat zal beter resultaten geven denken jullie? De slechtste verkoop ik met mijn setje mee nl ;)....

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
teste even zelf het welk nu het beste koelt op je cputje. En dan heb je het antwoord.

Het handige aan de 80mm is wel dat je gemakelijker een andere fan op kan zetten. Bij 80mm heb je meer airflow voor minder lawaai bij een fan.

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Mijn ervaringen met Coolermaster zijn niet geweldig goed, qua koel/geluidsprestaties. Maar tja, een alu/koper blok zegt ook niets, al kan je over het algemeen wel zeggen dat ze beter zijn, daarbij komt ook nog eens het eerder, door jvvv, genoemde 80mm.

Verder moet het blok wel je proc. aan kunnen qua temp ontwikkeling. Heb je misschien over dat koper blok wat meer info?

Ceci n'est pas une signature!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Dat 80mm alu/koper blok, welke koeler is dat?
Want die coolermaster met heatpipes presteert nou niet echt geweldig :/

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Koper geleidt zowiezo 2x zo goed als aluminium, ongeacht het merk.

Meestal dient het koper in een Cu/Alu blok enkel als een soort heatspreader terwijl een volledig koper blok over het gehele blok de warmte transporteert. Als er dan nog heatpipes in zitten dan kan het echt niet stuk.

Degene met de heatpipe (zal ook wel de duurste geweest zijn :) ) is dan toch de beste die je kan hebben volgens mij? Die zou ik dan persoonlijk toch lekker zelf houden.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Met die Coolermaster HCC-L61 zal je het niet redden. Of je moet er een betere fan opzetten.

Maarja lees dat topic maar eens door.

En er is niks mis met Cu/Alu blokken. Ik heb een Vantec Aeroflow Deze heeft een kopere kern en Alu vinnen eraan en die koelt supergoed.

Ze houdt m'n XP1700+ @1900+ op 42 graden met Burnk7 aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 19:50:
Met die Coolermaster HCC-L61 zal je het niet redden. Of je moet er een betere fan opzetten.

Maarja lees dat topic maar eens door.

En er is niks mis met Cu/Alu blokken. Ik heb een Vantec Aeroflow Deze heeft een kopere kern en Alu vinnen eraan en die koelt supergoed.

Redt ie makkelijk hoor.. Het ligt er alleen aan welke eisen hij stelt aan de cpu. Die 2100+ op bijv 10,5 x 166Mhz laten lopen is een kwestie van 2 sec. Ff de bios in en klaar. Je kan zelfs nog wat overklokken daarna. (ik heb het nu over een 2100+ Tbred he)

Die 1400Mhz proc echter..die verstookt nogal wat en als je die weg wil doen zou ik er wel een koeler bij doen waarop hij stabiel kan draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 20:55 ]

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Sommige koper/alu koelers schijnen toch best goed te zijn, en als je er een 80mm kan opzetten heb je voor evenveel herrie meer performance, liever dan die HHC-L61... zelf heb ik als backup een ouwe HHC-001 liggen en die vind ik bepaald niet super, ondanks dat het een puur koperen heatsink is :{

I love watercooling

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 20:18
Ik had 2 weken precies hetzelfde probleem:

Ik heb een Coolermaster HCC-001 met 80mm Coolermaster fan
Ik heb een Thermaltake Volcano 9+ (alu koper 80mm heatsink),
en ik had nog een erg luidruchtige Dragon Orb 3.

Na veel combinaties geprobeerd te hebben blijkt toch dat m'n ouwe vertrouwde HCC veel beter koelt: XP 1700+ @ 1,6GHz @ 45C stressed.

Bij heel veel hardwaresite's komt de HCC in de top van de lucht koelers uit.

de HCC-001 is precies dezelfde sink als de L61
Als je met de HCC slechte prestaties krijgt heb je waarschijnlijk de bocht van de heatpipes aan de bovenkant zitten (waarom ie dan slechter koelt is mij een raadsel).

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 19:50:

Hoe kom jij aan een Vantec Aeroflow? Zover ik weet is die nog niet echt te krijgen.
Uit het buitenland gehaald ofzo?
Lijkt mij ook een hele goede cooler. Behoorlijk stil en koel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 20:54:

[...]

Redt ie makkelijk hoor.. Het ligt er alleen aan welke eisen hij stelt aan de cpu. Die 2100+ op bijv 10,5 x 166Mhz laten lopen is een kwestie van 2 sec. Ff de bios in en klaar. Je kan zelfs nog wat overklokken daarna. (ik heb het nu over een 2100+ Tbred he)

Die 1400Mhz proc echter..die verstookt nogal wat en als je die weg wil doen zou ik er wel een koeler bij doen waarop hij stabiel kan draaien.
Ik las verkeerd ik dacht dat hij uhm op 2100mhz en hoger wilde laten lopen. Daarom wist ik niet zeker of hij het zou halen met die koeler zonder er een betere fan op te zetten.
DaMayan schreef op 19 February 2003 @ 22:11:
[...]

Hoe kom jij aan een Vantec Aeroflow? Zover ik weet is die nog niet echt te krijgen.
Uit het buitenland gehaald ofzo?
Lijkt mij ook een hele goede cooler. Behoorlijk stil en koel.
Er is een paar weken geleden een Inkoopactie geweest van Vantec spullen en daar heb ik uhm gekocht voor 35 euro. Hij staat wel al in de pricewatch voor 37,50 oid alleen is hij dan pas vanaf het einde van de maand leverbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 20:54:

[...]

Ik was van plan wel wat verder dan 1733Mhz te gaan hoor.... :).... zat toch meer richting de 2200Mhz te denken (Athlon 2100+ Tbred B core).... zou ik dat met 1 van beiden kunnen redden?

De 1400Mhz Athlon verstookt idd nogal wat energie. Deze heeft echter stabiel gelopen met een Alpha PAL6035 silent op 1400Mhz. Met de Coolermaster kom ik tot 1600Mhz met slechts 48C stressed. Dat vind ik geen gekke prestaties, aangezien de Athlon 1400 toch wel heetgebakerd is ;)

Wat voor merk de 80mm HS is weet ik niet, ik heb dat ding ook maar gekregen. Degene waarvan ik em kreeg dacht iets met Tiger ofzow (TigerTerm wellicht?).

In ieder geval.. ik moet kunnen klokken tot euh 2133Mhz (XP2700+) ofzow...

Wellicht dat er iemand is die de warmte van een XP2100+ met TBred B core kan vergelijken met gelijke koeling als een Athlon1400? Weet iemand toevallig hoeveel W een 2100 @ 2700 slurpt?
Pagina: 1