Als je je nvram cleared met het jumpertje start je BIOS automatisch met de PCI kaart eerst. Als er een ISA slot op het mobo zit kun je ook een ISA VGA kaartje proberen.
Overigens heb ik ongeveer zoiets gehad in een Compaq computertje. Daar was iemand zo slim om de voeding op 110V te zetten i.p.v. 220V, want hij dacht dat het de reset-switch was

. Voeding kapot en geen video meer. Mobo was nog prima.
Dus ik gooide er ook maar een PCI videokaartje in. Toen ik Windows installeerde ontdekte die dat er een AGP kaart (onboard video) in zat. Heb ik lange tijd maar zo gelaten, weggooien ging niet, dan werd 'ie weer opnieuw gedetecteerd. Totdat ik een keer voor de grap een tweede monitor op de onboard video aansloot. Tot mijn verbazing stond daar iets van 'This video output is disabled, enable this video card in the video settings'! On-board VGA kaart ge-enabled en die werkte dus prima 100%.
Dus ik de PCI kaart er weer uit geript en weer de onboard video gerobeerd, maar niks, bij het booten zwart beeld en 'pieeep-piepiepiep'.
Om het kort te maken, ik kwam op de gedachte dat als de video output het prima doet, maar de kaart niet wil opstarten, er misschien iets met de BIOS aan de hand was. Ik naar de Compaq website en yep, daar was een BIOS update, inclusief VGA BIOS. Ik flashen, PCI kaart er weer uit en ja hoor, beeld! Blijkbaar was de BIOS corrupt geraakt, misschien een paar bitjes omgevallen.
Moraal: misschien is de on-board video niet kapot. Als Windows de on-board VGA vindt, de drivers kan installeren en er geen uitroepteken in de hardware settings staat, sluit dan even een tweede monitor aan. Er is een kans dat je dan wel beeld hebt. In ieder geval is dat snel te checken, ik checkte het pas na een maand of 3

.
[
Voor 7% gewijzigd door
RetepV op 19-02-2003 18:10
]