Toon posts:

[ADSL] Wat heeft ISP nodig voor aansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik weet heb je voor een ADSL aansluiting een telefoonlijn nodig... en dan natuurlijk de extra apparatuur die erbij komt kijken.

Maar wat moet een ISP nu nog extra aansluiten en/of aanleggen om een ADSL verbinding mogelijk te maken?

Ik woon dus in zo'n klein gehucht, en kijk dus ook vol verwachting uit naar Kabel/ADSL/Flatfree abonnementje... en vraag me dus af waarom in diverse kleine dorpen WEL ADSL mogelijk is en hier NIET.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Een E3 naar je woonplaats denk ik, en aangepaste centrales. En .. ik geloof dat 't tegenwoordig ook van belang is dat er een rabobank is ;).

• jochemd
  • Laatst online: 19-07 19:57
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 17:05:
Maar wat moet een ISP nu nog extra aansluiten en/of aanleggen om een ADSL verbinding mogelijk te maken?
Niets. Een telco echter moet een telefooncentrale geschikt laten maken, er zelf apparatuur in plaatsen en een fiber (STM-1) regelen om het verkeer naar Amsterdam af te voeren.

Verwijderd

Topicstarter
wat is een E3 ? een verbinding ofzo?

naja probleem bij mij is dat ik een kleine 50-100 meter buiten bebouwde kom zit en daar geen kabeltv heb.. en dus ook geen kabelinternet. Dat ligt er in het dorp zelf dus wel

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:16

qless

...vraag maar...

jep schreef op 19 February 2003 @ 17:14:
Een E3 naar je woonplaats denk ik, en aangepaste centrales. En .. ik geloof dat 't tegenwoordig ook van belang is dat er een rabobank is ;).
Sjongje jonge weer die HOAX over Rabobank dan ADSL, daar klopt niks van. Rabobank maakt gewoon gebruik van E1 (HDSL) verbindingen (frame-relay e.d.) en heeft dus niks te maken met ADSL apperatuur.

Voor ADSL moet de centrale zijn voorzien van:
- Glasvezel naar rest van netwerk
- DSLAM (adsl modems in grote kast)
- Splitters (voor splitting telefoon en adsl deel)
- Kruiskabels (tussen kpn deel en dslam deel)

en dus meestal flinke verbouwing.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
Heb je niet een aardige buurman die wel kabelinternet heeft?
Ik bedoel 150 meter is nog makkelijk te overbruggen met een wireless (straal) verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nie zo'n verstand van dat soort dingen, dus..
is glasvezel is ook een deel van het netwerk dat glasvezel nodig heeft? of is dat weer iets anders?

En die DSLAM.. je bedoelt zo'n apparaat wat in zo'n kastje buiten moet komen?

Verwijderd

Topicstarter
Zakalwe schreef op 19 February 2003 @ 17:44:
Heb je niet een aardige buurman die wel kabelinternet heeft?
Ik bedoel 150 meter is nog makkelijk te overbruggen met een wireless (straal) verbinding.
Mja dat is wel mogelijk, alleen das een afstand van 250 meter en geen 150... aangezien die die dichterbij wonen of niet echt geliefd zijn of dat ze geen kabelinternet hebben

en daar komt bij dat een beetje goede wireless apparatuur errug duur is. Zo'n standaard accesspoint heeft bereik van max 100 meter mits zonder opstakels en dergelijke.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

als over cat5 kabel 100 meter te overspannen is met 100/mbps dan moet voor kabelinternet 250 meter toch geen probleem zijn of zie ik dat verkeerd >:)

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Topicstarter
uhm 250 meter kabel.. ok prima. maar hoe en waar leg ik die neer? zal men leuk vinden dat ik de stoep openbreek en er een kabel inleg

en als de gemeente dan eens met de stoep bezig is en erin aan het graven is en ze zien die lijn... *KNIP* lijkt me

dus nee.. daar had ik ook al aan gedacht hoor :D

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
DSLAM = Digital Subscriber Line Access Multiplexer.

In principe is dit een (DUUR!!) apparaat waarin een x aantal ADSL "modems" zitten die de verbinding organiseren naar de modems in de buurt. De DSLAM wordt na de uitsplitsing geplaatst (telefonie gaat naar de "normale" centrale, DSL signaal gaat naar de DSLAM) en heeft aan de ene zijde dus de ingangen voor de DSL aansluitingen, en aan de andere zijde een aansluiting op een IP netwerk.

De verbinding naar het Internet middels een IP netwerk hoeft in theorie natuurlijk geen glasvezel te zijn, maar verreweg de meeste telefonie centrales in Nederland zijn aangesloten op een glasvezelnetwerk, waardoor een ISP alleen nog maar een stuk bandbreedte hoeft te huren van de KPN.

Sommige kleine dorpen hebben wellicht een groter aantal zakelijke klanten die bijv. intresse hebben getoond. Anderen vallen net onder de rook van een grotere plaats op bijv. 3 km afstand en dus binnen de afstandslimiet van 5km.

Een groot aantal kleine dorpen krijgen met de huidige technieken nooit ADSL omdat hun centrale bijv. 10 km verderop ligt in de dichtsbijzijnde "grote" plaats. Voor telefonie niet zo'n probleem maar bij ADSL is de limiet toch echt 5km. Pak-em-beet.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• jep
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

qless schreef op 19 februari 2003 @ 17:43:
[...]

Sjongje jonge weer die HOAX over Rabobank dan ADSL, daar klopt niks van. Rabobank maakt gewoon gebruik van E1 (HDSL) verbindingen (frame-relay e.d.) en heeft dus niks te maken met ADSL apperatuur.
Een fiber naar de dorpen moest er komen ivm de Rabobank, en die gebruiken ze ook voor ADSL in die dorpen. Die hoax heb ik niet bedacht, die heb ik van een bekende nieuws-site voor techneuten ;).

• jochemd
jep schreef op 19 February 2003 @ 18:30:

Een fiber naar de dorpen moest er komen ivm de Rabobank, en die gebruiken ze ook voor ADSL in die dorpen. Die hoax heb ik niet bedacht, die heb ik van een bekende nieuws-site voor techneuten ;).
Dan heeft die bekende nieuwssite op zijn best de terminologie verkeerd. Ducts en kabels zouden eventueel even voor zowel ADSL van KPN als Epacity gebruikt kunnen worden, maar dat gaat natuurlijk niet over het zelfde fiber(paar).

Heb je een linkje?

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Een mooie pagina waar alles uitgelegd staat is http://www.vreer.net/adsl/index.html
Staat helaas niks over Rabobanken. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Heineken op 19-02-2003 21:38 ]

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 11:49
Ik denk dat je gezien je situatie ADSL voorlopig nog wel even kunt vergeten. Ook gezien het feit dat het marktaandeel niet erg groot zal zijn in het dorp, omdat er al kabelinternet beschikbaar is.

Helaas is dit naar alle waarschijnlijkheid de realiteit die je onder ogen moet zien. Helaas. Ik zit in een zelfde soort situatie...

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
snooze schreef op 19 February 2003 @ 17:56:
als over cat5 kabel 100 meter te overspannen is met 100/mbps dan moet voor kabelinternet 250 meter toch geen probleem zijn of zie ik dat verkeerd >:)
Dat zie je toch verkeerd. Die maximale lengte is nodig omdat anders het ethernet protocol niet meer goed werkt. Om dit goed te laten werken moet de zender nog steeds aan het zenden zijn op het moment dat de ontvanger het eerste gedeelte van het bericht ontvangt. Dit omdat er anders niet te detecteren valt of er een collision plaatsvindt. Ik weet trouwens even niet uit mijn hoofd wat de echte maximale lengte van een segment is maar dit ligt geloof ik ergens net boven de 200 meter. Als je hiertussen apperatuur zet dan zijn er natuurlijk langere afstanden mogelijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
rwb schreef op 20 February 2003 @ 11:37:
Ik weet trouwens even niet uit mijn hoofd wat de echte maximale lengte van een segment is maar dit ligt geloof ik ergens net boven de 200 meter.
Utp cat5 = 104m op 100mbit theoretisch
Ik heb wel eens 300 meter neergelegd en netwerken ging goed, alleen wel wat trager, ik haalde maar 20mbit als ik me niet vergis. :)

• bazs2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

qless schreef op 19 februari 2003 @ 17:43:

Voor ADSL moet de centrale zijn voorzien van:
- Glasvezel naar rest van netwerk
- DSLAM (adsl modems in grote kast)
- Splitters (voor splitting telefoon en adsl deel)
- Kruiskabels (tussen kpn deel en dslam deel)

en dus meestal flinke verbouwing.
Toevoeging:

- Een aansluiting naar een edgerouter (Cisco 6400)

Vanaf de edgerouter gaat het dan weer naar de backbone van een ISP. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• bazs2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

maartena schreef op 19 februari 2003 @ 18:07:
DSLAM = Digital Subscriber Line Access Multiplexer.

In principe is dit een (DUUR!!) apparaat waarin een x aantal ADSL "modems" zitten die de verbinding organiseren naar de modems in de buurt. De DSLAM wordt na de uitsplitsing geplaatst (telefonie gaat naar de "normale" centrale, DSL signaal gaat naar de DSLAM) en heeft aan de ene zijde dus de ingangen voor de DSL aansluitingen, en aan de andere zijde een aansluiting op een IP netwerk.
Maak daar maar een ATM-netwerk van, ATM is iets wat gebruikt wordt bij dit soort toepassingen omdat ATM veel andere protocollen kan 'vervoeren'.

Zo, even iets rechtgezet. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[Airwolf] schreef op 20 February 2003 @ 11:42:
[...]

Utp cat5 = 104m op 100mbit theoretisch
Ik heb wel eens 300 meter neergelegd en netwerken ging goed, alleen wel wat trager, ik haalde maar 20mbit als ik me niet vergis. :)
Zoals ik al zei weet ik het niet zeker. Maar als je uitgaat van de snelheid en de minimale lengte van een paketje kom je volgens mij langer uit. Maar ik heb hier nou even niet de gegevens en tijd om het uit te rekenen. Ik vraag me trouwens af hoe het zit met een crosslink. Want je kan dan mischien wel je collisions niet meer detecteren. Maar aangezien je ook geen collisions kan krijgen haalt dat mischien niet uit. Het enige probleem die je dan nog hebt is het uitsterven van je signaal. Ik heb geen idee hoelang een gewone kabel kan zijn voordat het signaal te zwak wordt om het uit te lezen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• jochemd
bazs2000 schreef op 20 februari 2003 @ 11:47:

- Een aansluiting naar een edgerouter (Cisco 6400)
Het feit dat KPN, BaByXL, en BBned het zo doet betekent niet dat dat perse moet. Zie bijvoorbeeld de Zyxel website voor DSLAMs met geintegreerde BBRAS.

Verwijderd

jep schreef op 19 February 2003 @ 17:14:
E3 naar je woonplaats? :)
bij dingen zoals BBned is d'r gewoon een 100mbit of indien nodig, GigE naar Redback welke full route heeft.

Vanuit Redback is het niet meer het probleem van de ISP, BBned zorgt dan dat het in de centrales komt :)

• jochemd
bazs2000 schreef op 20 februari 2003 @ 11:52:

Maak daar maar een ATM-netwerk van, ATM is iets wat gebruikt wordt bij dit soort toepassingen omdat ATM veel andere protocollen kan 'vervoeren'.
Dat onder andere KPN, BBned en BaByXL dat zo doen betekent niet dat het zo moet. Zie bijvoorbeeld de Zyxel website voor DSLAMs met een GbE uplink.

• jochemd
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 13:08:

bij dingen zoals BBned is d'r gewoon een 100mbit of indien nodig, GigE naar Redback welke full route heeft.
IIRC werkt BBned niet met Redback maar met Cisco. Misschien is het handiger om het gewoon een link naar het Hand Off Point te noemen.
Pagina: 1