Raid 3?? Met drie schijven stripen EN secure??

Pagina: 1
Acties:

• MuRC
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06-2011
Heiho piepol,

Ik heb een tijd geleden zon Ultra100TX2 kaartje van Promise omgeflasht naar een ATA133 raid controller. Werkt op zich allemaal prima (met OS-install ist wel ff irritant) op RAID 0 (2 disks). Snelheden van 110 mb/s uit sisoft... lekker snel dus maar totaal geen veiligheid. Als er 1 disk uitvalt ben ik gelijk alles kwijt.. dus ik ging verder kijken.

Zo bestaat er ook nog RAID 3, deze maakt gebruik van striping in combinatie met een parity drive (zie ook http://www.raid.com/04_01_03.html) .. in tegendeel tot RAID 1 (mirroring) behoud je hier maximale schijfruimte op de 2 striped disks, terwijl je toch secure bent (door middel van die 3e parity drive). Dit lijk me de ideale setup en ik zou graag horen van mensen die eenzelfde RAID hebben draaien of mensen die wat achtergrondinfo hierover kunnen verschaffen (aangezien het aanbod van informatie, voor zover ik kon vinden nogal, schaars is).

Vroeg me ook nog af wat die derde schijf nou precies doet verder.. Moet die in de Raid-controller hangen of mag dat ook gewoon een losse schijf zijn op me standaard IDE port?? << en kan ik die dan gebruiken om mijn os op te draaien??

Ik ving ook ooit iets op dat je op 1 controller meerdere raids kunt configgen.. dat lijkt me helemaal rieleks aangezien ik dan gewoon een stukje secure (raid1 voor backups) zou maken en de rest striped (voor AV).. of is dit onzin????

alvast bedankt±!

Marc

(Error 0 occured.))

Verwijderd

ik heb er ook nog nooit van gehoord maar het zou mooi zijn
maar hoe zit het dan met uitval? als je de defect schijf weghaalt zal hij dan doorgaan? of moet je eerst de defecte schijf vervangen en zet hij automatisch een backup terug?
ik draai zelf dubbel raid0
en ik heb 3 60gb schijven dus zou handig zijn als het kan,
zou het moeglijk zijn op een onboard promise 370/372 ? maar dan is me 2de raid wel weg :(
dus extra controller kopen :P

ik zat zo is te kijken maar ik kan het niet zo gauw vinden maar ondersteund de promise 370/372 ook raid 0 verdeeld over 4 schijven? niet zoals ik nu heb 2x raid0 maar 1x raid0 over 4 schijven ? en het zou uiteraard sneller moeten zijn :?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 17:10 ]

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 20:54
Quote Promise site (FastTrak TX2):

"2-channel ATA RAID 0+1, 1, 0 Controller"

Waar zie jij RAID 3 staan dan? -> de TX2 kan überhaupt maar 0, 1 of 0+1

[edit]

Kijk maar eens naar een SuperTrak SX6000 bijvoorbeeld: die kan Raid 3 'doen', maar je ziet dat dat nogal een ander soort kaartje is... :)

[ Voor 36% gewijzigd door ESteg op 19-02-2003 17:07 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 21:56

DarkSide

theres no place like ::1

Raid 3 kom je bijna niet tegen. Omdat er over de 2 schrijven een parity berekend moet worden. Wat de snelheid niet ten gunsten komt. Verder als je raid 3 gaat draaien dan moet de HD idd op de raid controller aangesloten worden. Deze regelt immers alles. Dan moet je nog een controller hebben die dat kan.
Of je moet voor een software oplossing gaan.
En ja je kan meerdere raids op 1 controller draaien. Zo kan je 4 hd;s aan je controlle hangen. En er 2 in Raid 0 en 2 in raid 1 draaien bv.
Maar het is niet zo dat je met 2 HD;s deze kan verdelen in een gedeelte Raid 0 en een gedeelte Raid 1.
Dan zou je een software raid moeten maken.
Verder staat er ook een aantal dingen in de Raid Faq.

Suc6

[ Voor 4% gewijzigd door DarkSide op 19-02-2003 17:05 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• P5ycho
  • Nu online
Nadeel van Raid3 is dat je array net zo snel is als je parity drive, terwijl dit bij raid5 over meredere schijven verdeeld wordt. ik zou voor Raid5 gaan.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 14:31

nightwatcher_b

When the wolves are crying

wat die derde schijf doet:
Hij telt bits op en gebruikt het laatste getal.
0+0=0
0+1=1
1+1=10=0
duzz..
schijf 1 / schijf 2 / schijf 3
0 + 0 = 0
1 + 0 = 1
0 + 1 = 1
1 + 1 = 0

valt bv. schijf 2 weg:
schijf 1 / schijf 3 / schijf2(kapot)
0 + 0 = 0
1 + 1 = 10= 0 (Laatste getal nemen)
0 + 1 = 1
1 + 0 = 1

• MuRC
yo bedankt voor de replies.. op die url die in mijn post stond werd het volgende geschreven aangaande RAID 3 :

Characteristics/Advantages

Very high Read data transfer rate

Very high Write data transfer rate

Disk failure has an insignificant impact on throughput

Low ratio of ECC (Parity) disks to data disks means high efficiency

Disadvantages

Transaction rate equal to that of a single disk drive at best (if spindles are synchronized)

Controller design is fairly complex

Very difficult and resource intensive to do as a "software" RAID

Recommended Applications

* Video Production and live streaming
* Image Editing
* Video Editing
* Prepress Applications
* Any application requiring high throughput

Nu gaat het mij vooral om het video editen.. vandaar dat deze optie mij de betrere boven RAID 0 leek.. maar hetblijkt dus dat je controller hier op voorbereid moet zijn... of haal ik nu weer sjit door elkaar? (btw ik heb geen Fastrack TX2 maar een Fastrack lite UATA133 RAID)

en Tha_SilencE_UT: jij hebt een raid met 3 schijven van 60 gig?? < hoe doe je dat? of heb je er nog 3 over (om weer in een andere raid te stoppen)

en Darkside.. de Raid Faq?? waar dan

thx ppl

Marc

(Error 0 occured.))

• MuRC
doh.. heb die faq gevonden < never mind Darkside

(Error 0 occured.))

• P5ycho
  • Nu online
Raid3 ga je echt alleen vinden op duurdere SCSI raid kaartjes vrees ik, probleem is dat je schijven zelf dan ook zo duur worden dat een 0+1 oplossing in IDE al snel reeler wordt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
RAID5 bereikt dezelfde als RAID3, maar dan op een betere/snellere manier. Vandaar dat deze veel populairder is dan RAID3. Je hoeft dus enkel RAID5 controllers op te zoeken :)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
P5ycho schreef op 19 februari 2003 @ 17:49:
Raid3 ga je echt alleen vinden op duurdere SCSI raid kaartjes vrees ik, probleem is dat je schijven zelf dan ook zo duur worden dat een 0+1 oplossing in IDE al snel reeler wordt.
promise sx 6000 http://www.tweakers.net/pricewatch/22017

raid 5 compatible

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Raid 3 heeft een aparte parity disk en kan dus maar twee disken tegelijk gebruiken bij het lezen. Bij raid 5 staat de parity verdeeld over alle disken; hierbij kun je dus sneller lezen terwijl je die veiligheid behoudt. Raid 5 is dus sneller met evenveel disken en evenveel veiligheid.

Misschien een idee?

• P5ycho
  • Nu online
yup, maar zo'n kaart wil geen raid3 (heb je dus ook niet nodig) en is een flink grote smak geld, vergelijkbaar met scsi-raid zowat.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een goed en wat goedkoper alternatief is dan de SX4000 van Promise.

Ook geen RAID3 maar wel RAID5.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 19-02-2003 21:39 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1