Ongelijke bandbreedte verdeling HUB

Pagina: 1
Acties:

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Ik heb hier in mn studenten huis een kabelinternet aansluiting via de Uni ism Essent. Iedereen heeft zn eigen IP, het netwerk loopt over een hub. Ik heb het gevoel dat de bandbreedte niet netjes verdeeld wordt. Ik zit hier constant met minder downstream dan mn huisgenoten. Als ik 2 van de 4 kabels eruit trek wordt dit niet anders. Ik download nu simultaan met een huisgenoot, alle2 van de campus (verschillende sources gebruikt), we draaien beiden WinXpProNL. PC configuraties verschillen ook niet veel. Alle 2 Zonealarm erop, netwatcher pro, en voor deze gelegenheid naast Kopier (die speed aangeeft) DU meter. Iemand een id wat er aan de hand kan zijn?

Orange & Red

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:06
En blijft het gelijk voor jouw computer als je de stekkers op de HUB omwisselt met die van jouw huisgenoot?

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Masselink
  • Laatst online: 31-07 17:30

Masselink

Voor de dorst

slechte kabel ertussen, of is je downstream wel gelijk ?

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

Verwijderd

Kan het niet zijn dat jullie allebei verschillende netwerkkaarten, of anders andere drivers gebruiken!

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
En blijft het gelijk voor jouw computer als je de stekkers op de HUB omwisselt met die van jouw huisgenoot?
Ja, dan verandert er nix.
Ik zal zo eens de netwerkkabels en kaarten van mij en mn huisgenoot omwisselen, wie weet of dat werkt..

[ Voor 83% gewijzigd door C4M1 op 19-02-2003 15:52 ]

Orange & Red

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Stekkers misschien niet helemaal goed geknepen dat er kans is op verlies? Of loopt de kabel misschien langs zaken die eventueel kunnen storen? En al eens geprobeerd om los een kabel aan te sluiten, dus niet de vaste kabel?

• hammerhead
Als het hetzelfde blijft als je de stekkers op de HUB omdraait ligt het dus niet aan de poort.... Dan moet je even kijken wat het effect is als je de kabel van je huisgenoot op jouw bak aansluit.....

Als het dan nog steeds slecht is weet je dat het of aan je drivers of aan je netwerkkaart ligt. Als het nu ineens wel snel zou gaan weet je dat het aan je kabel lag...

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Nog 1 vraag: Kan het zijn dat er bv een draadje van mn netwerkkabel niet goed zit waardoor de downloadsnelheid daalt, of werkt het dan helemaal niet meer. Zo ja, welke kleuren draadjes zijn er essentieel en welke niet?

Orange & Red

• hammerhead
In principe worden er maar 4 draden gebruikt... Welke het precies zijn weet ik niet, maar je kunt in principe een standaard CAT5 UTP kabel gebruiken om twee "netwerkkabels" overheen te laten lopen.

--Eddie Rickenbacker

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Staan ze alle 2 op dezelfde snelheid (10 en 100Mbit). Hebben ze alle 2 een goede bedrading? Hebben de beide dezelfde netwerkkaarten of soort netwerkkaarten. Als de een een actieve Intel erin steken heeft en de andere een passieve RealTek kan het verschillen. Het kan ook zijn dat er in de router/switch een bepaalde vorm van QoS toegepast wordt zodanig dat een IP meer "recht op bandbreedte" heeft dan de andere.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1