Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[IR] Zelf bouwen maar dan op LPT ipv COM

Pagina: 1
Acties:

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:44
Ik heb dus hier een topic gevonden om zelf een Infrarood zender/ontvanger te maken. Nu wil ik deze ook gaan maken om zo mijn PDA te synchroniseren met mijn laptop, nu heb ik alleen het probleem dat mijn laptop geen IR en COM poorten heeft :(

Bestaat er een schema om het te maken op de parallele poort??? De search en google heeft me niet kunnen helpen, wel een USB -> IR, maar die kost € 87,50 en USB -> COM, +/- € 45,00, beetje duur!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Polderdijk op 19-02-2003 15:49 . Reden: Zat een typo in de typo :) ]

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Verwijderd

Wat voor laptop heb je? /me heeft er nog niet veel gezien die wel een lpt-poort en USB, maar geen com en Ir. Dan is het probleem natuurlijk snel opgelost, als je toch een com poort hebt :)

Het is syngroniseren btw ;)

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 10:35
Mijn Compaq presario 900 heeft ook geen com poort anders hoor ! maar wel usb en printerpoort dus voor mij zou deze oplossing inderdeed ook verry handug zijn

• Polderdijk
Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 15:33:
Wat voor laptop heb je? /me heeft er nog niet veel gezien die wel een lpt-poort en USB, maar geen com en Ir. Dan is het probleem natuurlijk snel opgelost, als je toch een com poort hebt :)

Het is syngroniseren btw ;)
Ik heb een Toshiba 1700 Satellite iets van 1,5 tot 2 jaar oud (600 MHz), maar er zit echt geen Ir en COM op, dat weet ik 100,1 % zeker! Daarom kan ik er dus niet veel mee :'(

Maar het gebeurd wel vaker dat een laptop geen Com heeft, hier op de zaak hebben we er regelmatig problemen mee bij calibratie dat ze dingen niet aan kunnen sluiten op de PC!

[ Voor 8% gewijzigd door Polderdijk op 19-02-2003 15:38 ]

Verwijderd

offtopic:
Het is synchroniseren.... 8)7

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 20:01
MA-620 IR Adapter USB, € 47,50
scheeld al de helft.
link

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik kreeg gister een stapel folders van Conrad, die hebben wel gunstig geprijsde IrDA usb doosjes.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/troep/irda.jpg

Voila

• Scatman_II
  • Laatst online: 30-11 22:29

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik zou het toch niet echt erg voordelig noemen :) Als je zo'n dingetje nl zelf maakt ben je voor een paar €'s klaar... :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Scatman_II schreef op 19 February 2003 @ 19:58:
[...]

Ik zou het toch niet echt erg voordelig noemen :) Als je zo'n dingetje nl zelf maakt ben je voor een paar €'s klaar... :)
Idd, maar USB is alleen wat lastiger voor zelf doen..zelfbouw kost je nog geen 10 euro..

• Scatman_II
  • Laatst online: 30-11 22:29

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hydraulik-Phunk schreef op 19 February 2003 @ 19:59:
[...]

Idd, maar USB is alleen wat lastiger voor zelf doen..zelfbouw kost je nog geen 10 euro..
Ja, op USB zal wel lastiger zijn, maar hij heeft wel een printerpoort erop, das toch bijna hetzelfde als een COM poort? :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34

Leejow(saait)

Blater

Scatman_II schreef op 19 February 2003 @ 19:58:
[...]

Hmz waarom zouden ze het dan eigenlijk zo duur verkopen ;)

* Leejow(saait) zoekt eventjes..

laten we trouwens alles eventjes opmaken:
-IRda Receiver/Transmitter
- 25 polige Sub D

Alle beginntjes.

mijn zoektocht had dit opgeleverd:
http://www.irda.org/standards/pubs/ircomm10.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door Leejow(saait) op 19-02-2003 20:27 ]

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Waarom zo duur? Er zit een mooi kabeltje om, driver cdtje, mooi plestik doosje er om, gebruiksaanwijzing, mooi gedrukt stukje karton er om, PnP.

Dat maakt het wel duur, en de consument betaal toch wel.

Verwijderd

Het voordeel van een COM poort is dat je de chip die de COM functionaliteit voor zijn rekening neemt zo ingesteld kan worden dat hij op zowel de opgaande als neergaande flank van het infrarood signaal een interrupt genereert. Door de tijd te meten tussen 2 interrupts kan de pulstrein die binnenkomt geinterpreteerd worden. Bij een LPT poort is dit vaak niet mogelijk of werkt maar half en is weer afhankelijk van welke instelling je maakt in de BIOS (ECP, EPP, Bidir, Standard). Verder kun je vrij makkelijk een voedingspanning die enkele mA's kan leveren voor het infrarood oog uit de COM poort trekken. Vandaar dat de COM poort destijds ook gebruikt is om een muis op aan te sluiten. Een printerpoort kan amper energie leveren. Vandaar dat veel dingen gemaakt zijn om op een COM poort te werken.

• Polderdijk
Ik krijg al een hoop info van iedereen, maar helaas kan ik ook niet een-twee-drie iets zinnigs op het internet vinden om het zelf te bouwen :(

Ik denk dat ik toch maar bovenstaan USB-ding koopt (shit:kost weer hoop kostbare eurie's). Maar als er hier een hoop mensen zijn die er ook intresse hebben kunnen we misschien met z'n alle wat gaan verzinnen en knutselen en hun bevindingen hier posten, dan kunnen we aan de hand van de gegevens een standaard printplaat + componenten maken!

Maar ik denk dus dat de LPT dus best lastig gaat worden, misschien kan je met een standaard USB controller wat in elkaar knutsellen, ik ga ff google'n!

Verwijderd

hoe goed ben je met electronica en programmeren? heb hier een boekje liggen (schakelingen voor de buitenwereld, isbn 90-5381-140-0 van elektuur) waar een hele bende schakelingen instaan met lpt / com en usb plus drivers, listings etc, wellicht kan je daar iets mee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 februari 2003 @ 11:26:
hoe goed ben je met electronica en programmeren? heb hier een boekje liggen (schakelingen voor de buitenwereld, isbn 90-5381-140-0 van elektuur) waar een hele bende schakelingen instaan met lpt / com en usb plus drivers, listings etc, wellicht kan je daar iets mee?
Zie vanaf p.194 ;)

Verwijderd

idd ja, zie 'm ook net :
Afbeeldingslocatie: http://www.rikkertkoppes.com/troep/DSCF0041.JPG

• Polderdijk
Verwijderd schreef op 20 februari 2003 @ 11:26:
Ik kan redelijk soldeer werk maken en mijn eigen printen ontwikkelen (maar dan wel dat de benodigde componenten al zijn beschreven ;) ) En programmeren kan ik redelijk tot goed, maar dan wel alleen in Visual Basic 6!

• Polderdijk
Hé, dat ziet er interessant uit!!!

Alleen dit schema is zo te zien alleen maar ontvangen en niet zenden, zou je dit kunnen combineren??

En moet je dan ook zelf de driver programmeren om te zorgen dat de IR op de LPT poort staat??? Of zijn hier apparte drivers voor te downloaden???

Het schema ziet er wel super simpel uit, dat kan een kind van 3 nog :)

Verwijderd

als ik effe in m'n geheugen spit heb ik ooit voor delphi wel componenten gevonden om de lpt poort aan te spreken (in windows dus, in dos kan het gewoon direct). Zenden zou moeten via een andere poort denk ik, misschien wil je d'r nog wat buffertjes tussendouwen...

r/w heb je op pin 1, 14 16, 17 (strobe, autofeed, init, select in); r op 10,11,12,13,32 (ack, busy, paper end, select, error); w op 2-9 , da's wel op internet te vinden volgens mij, alleen niet als geheel, dus heb je zelf vooral wat programmeer intelligentie nodig :P

iets aan dit? http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/doc/regpins.html voor adressering enzo (check effe /14, want het electronca stuk lijkt me niet zo'n probleem meer nu (je kan in principe al een led tussen een uitgang en gnd hangen en dan werkt het, maar wellicht wil je nog effe bufferen (via een 4093 bv)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 13:15 ]

• Polderdijk
Da's een informatieve link mophor, daar heb ik wel wat aan. Inderdaad nu bij /14 zoeken of ze daar al iets hebben van drivers oid. Maar wat bedoel je met een bufferen, die link vat ik even nog niet zo???

Verwijderd

nou ja, ik weet niet wat een stroom ir leds vreten? die wil je waarschijnlijk niet uit je mobo trekken, (lpt poorten zijn volgens mij niet gespecificeerd op het leveren van stroom, hoewel het vaak wel kan) het is dus netter d'r een buffer tussen te zetten en je stroom extern te trekken (com poorten kan e wel stroom van trekken geloof ik, weet ik niet zeker en USB kan zelfs tot 0,1 A (0,5 A als je dat softwarematig vraagt, dat doen USBhubs bv))

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Als je zelf printen kan maken kan je een max232 chipje met een ir module maken.. een max232 kost je niets bij maxim.. dan heb je al usb naar 232, dan moet je nog een ir receiver eraan knopen. maar dan ben je voor 10 euro wel klaar.. nog een usb snoer erbij. en een printplaatje .. totaal 15 euro? dus dat is een goede optie (mits je handig in electronica bent :) )

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:23

BCM

Looki schreef op 20 February 2003 @ 14:44:
Als je zelf printen kan maken kan je een max232 chipje met een ir module maken.. een max232 kost je niets bij maxim.. dan heb je al usb naar 232, dan moet je nog een ir receiver eraan knopen. maar dan ben je voor 10 euro wel klaar.. nog een usb snoer erbij. en een printplaatje .. totaal 15 euro? dus dat is een goede optie (mits je handig in electronica bent :) )
Eehhh... Wel eens iets van een spreekwoord gehoord over klok en klepel?
Met Max232 maak je van rs232 niveau TTL niveau en niet van USB naar RS 232.

Ik denk toch dat je ern niet aan ontkomt om een usb <> IR module te kopen.

Cedo Nulli

• Polderdijk
Ik ga nog ff er over nadenken (lees google'n en zelf proberen) en als ik wat heb gevonden zal ik de benodigde spullen en schema's hier posten! Ik hoop wel dat ik het zelf kan maken, punt 1, dat is veel leuker, punt 2, meestal goedkoper :)

Over het bufferen: het euro-kwartje is gevallen ;)

Pagina: 1