Toon posts:

WinXP formateren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik weet dat dit onderwerp al een paar keer voorbij is gekomen, en ik heb ook al uitgebreid in de search gekeken. Maar daar heb ik (nog) geen antwoord kunnen vinden.

Ik wilde gister 'even' mijn C-partitie formateren. Waar XP dus opstaat. Ik braaf een opstartdiskette gemaakt, heb ik geen format functie. Ik een Format.com van een win98 floppy gehaald, werkt het nog steeds niet. Prima dacht ik, dan gebruik ik de XP CD als Bootcd. En dat werkt wel, maar ik zag dat ook daar geen format functie in zit. Klopt dat?

Je krijgt op een gegeven moment de keuze waar je XP wil instaleren. Als ik de C-Partitie kies (waar dus al een XPversie staat) dan krijg ik een waarschuwing dat er al een besturingssysteem geinstaleerd is en er word mij afgeraden door te gaan. Als ik dan wel door ga, krijg ik dan een format functie? Ik vind het een beetje griezelig om het gewoon maar te proberen, dus vandaar mijn vraag.

Is er misschien nog een andere makkelijkere manier? Ik wil dus alleen mijn C-partitie formateren, de rest niet

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je verder gaat krijg je idd een format functie, je kan dan kiezen of je de partitie als FAT32 of als NTFS partitie wil formatteren. Windows wordt dan na het formatteren gelijk geinstalleerd.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 20:06

megaleo

Special member

Je kunt dus eerst die partitie ook nog deleten hé! ;) En dan maak je een nieuwe aan, en evt. meerdere. En dan formateer je het hele zooitje. Als FAT32 of NTFS.
Ik zou dan wel voor NTFS gaan, ivm beveiliging en snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
maar dan ben ik toch ook de rest van mijn partitie-indeling kwijt? Inclusief alles wat erop staat. En daar zou ik zeker niet mee kunnen lachen

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
megaleo schreef op 19 February 2003 @ 14:44:
Ik zou dan wel voor NTFS gaan, ivm beveiliging en snelheid.
Beveiliging okee, maar snelheid :? Wordt juist eerder gezegd net ietsje langzamer of even snel, maar heb nog nooit sneller gehoord :D

Edit: nee, die ben je niet kwijt. Gewoon je c: schijf partie weg halen. Dan nieuwe aanmaken en formatteren als NTFS/FAT32

[ Voor 18% gewijzigd door We Are Borg op 19-02-2003 14:48 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:34
Je kan toch ook bij de setup van XP kiezen om de partitie eerst te formateren?? of zit ik er nou helemaal naast??

Strava

• We Are Borg

We Are Borg

Jep, maar hij krijgt melding dat dat wordt afgeraden omdat er al een windows op staat. En ach, Fons leest tenminste goed, maar niet alles aannemen :P

Verwijderd

Als je weer Windows XP gaat installeren, is het het eenvoudigst om tijdens de installatie aan te geven dat de partitie geformatteerd moet worden. Verder is dan (tenzij je partities wil veranderen) niets extra's nodig.

Moet toch wat sneller posten...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 14:55 ]

• megaleo

megaleo

Special member

We Are Borg schreef op 19 February 2003 @ 14:47:
[...]

Beveiliging okee, maar snelheid :? Wordt juist eerder gezegd net ietsje langzamer of even snel, maar heb nog nooit sneller gehoord :D

Edit: nee, die ben je niet kwijt. Gewoon je c: schijf partie weg halen. Dan nieuwe aanmaken en formatteren als NTFS/FAT32
[citaat](bron: windows xp help en ondersteuning)
NTFS is krachtiger dan FAT of FAT32 en biedt functies die vereist zijn om als host te kunnen fungeren voor Active Directory, alsmede andere belangrijke beveiligingsfuncties. U kunt functies als Active Directory en de op domeinen gebaseerde beveiliging alleen gebruiken als u NTFS als bestandssysteem kiest.

NTFS is het meest geschikte bestandssysteem, ongeacht of een partitie is geformatteerd met NTFS of geconverteerd.

NTFS is het bestandssysteem dat het beste werkt voor grote schijven. (Het op één na beste bestandssysteem voor grote schijven is FAT32.)
[/citaat]

• We Are Borg

We Are Borg

megaleo schreef op 19 februari 2003 @ 15:11:
[...]

[citaat](bron: windows xp help en ondersteuning)
NTFS is krachtiger dan FAT of FAT32 en biedt functies die vereist zijn om als host te kunnen fungeren voor Active Directory, alsmede andere belangrijke beveiligingsfuncties. U kunt functies als Active Directory en de op domeinen gebaseerde beveiliging alleen gebruiken als u NTFS als bestandssysteem kiest.

NTFS is het meest geschikte bestandssysteem, ongeacht of een partitie is geformatteerd met NTFS of geconverteerd.

NTFS is het bestandssysteem dat het beste werkt voor grote schijven. (Het op één na beste bestandssysteem voor grote schijven is FAT32.)
[/citaat]
Kan je het gedeelte dikker maken dat het sneller is :) ?

• megaleo

megaleo

Special member

We Are Borg schreef op 19 februari 2003 @ 15:34:
[...]

Kan je het gedeelte dikker maken dat het sneller is :) ?
Oke. Daar had je gelijk in. ;) Ik d8 zoiets een keer gehoord te hebben. Maar dat had dan weer te maken dat de clusters kleiner zijn. :)
Pagina: 1