Toon posts:

Vreemde problemen met AMD 1333/MSI K7T Turbo combi.

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo! Ik ben net nieuw op dit forum, maar ik denk dat het me hier wel gaat bevallen! ;) ! Moderators, mijn complimenten! Maar nu ter zaken, ik heb een raar probleem met mijn amd 1333 in combinatie met mijn MSI k7t Turbo.

2 jaar geleden kocht een vriend van mij deze tezamen met een reepje van 512 mb 133 mhz op de beurs. Ik het hele zaakje ingebouwd en draaide perfect. Na ongeveer een half jaar begon hij moeilijk te doen. Telkens als het systeem een tijdje had aangestaan en hij moest opnieuw opstarten, kwam hij niet verder dan het scherm waar het geheugen word geteld, biosnaam etc. in stond. En hij gaf als waarschuwing boot block halt (ofzoiets) en daaronder stond floppy drive a error. Het systeem startte niet verder op en uit het speakertje kwam een constant tuuterend geluid. Ik de bios geflashed, (ging ook niet helemaal zonder problemen, bij het programmen gaf ie aan dat hij sommige gedeeltes niet kon programmeren of dat er " bad memory" bij zat) maar het maakte allemaal niet veel uit, probleem bleef. Wij terug naar de computerland in eindhoven, konden het bord zo ruilen. Ik dat bord eringebakken en systeempje draaide weer perfect. Hele lange tijd geen problemen gehad, maar een jaar later ongeveer weer hetzelfde gedoe met die error. Dus die vriend van mij een nieuwe computer gekocht, dat ouwe ding bij mij gedumpt. Nu ben ik eens op onderzoek uitgegaan. Op het bord zit een foutdiagnose in de vorm van 4 ledjes. Telkens als hij de fout inging, waren ledje 1, 3 en 4 rood en 2 was groen. In de foutcodetabel stond dat dit het geheugen was. Dus ik een ander reepje van 128 MB 133 mhz eringefrot, maar het probleem bleef bestaan, terwijl die geheugenmodulle zo goed als nieuw was en van het merk Dane-elec, dus goed lijkt mij. Dus ik dacht, misschien iets met de temperatuur te maken, dus ik die bios in, netjes 50 graden en de koeling draaide op 5100 rpm. Dus ik dacht, als hij nou een tijdje aanstaat dan word ie warmer, misschien dat het dan misgaat. Dus ik met de fohn op dat koelblok, en net zolang geblazen tot hij 60 graden werd, en toen het systeem MET die nieuwe 128 mb dimm gereset, en ja hoor, daar was het probleem.

Een heel verhaal, maar weet iemand wat dit in hemelsnaam kan zijn? Ik zou het echt niet wete, zoiets heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, iedere reactie is welkom! Alvast bedankt!

Verwijderd

Uhm misschien heel simpel maar mogelijk. :S is het geheugen slotje niet kapot? heb je andere geheugen sloten geprobeerd en niet alleen 1tje? Het kan best zijn dat hij (het bordje) het geheugen niet kan lezen en al die ddr (rams) verwerken bij het opstarten. Maar vreemd dat hij het een half jaar wel doet dan weer niet. :S heel vaag.

Suc6 Verder !!

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 17:31
Het is bekend dat de MSI K7T vaak slecht zijn, kijk eens wat de staat is van de condensatoren. Als je op de bovenkant van de condensator een bobbeltje ziet dan is ie kapot. Zo'n mobo veroorzaakt vaak veel problemen, als je het niet nodig hebt, rommel er dan niet mee, het brengt alleen stress met zich mee, i.v.m. onverklaarbare kuren en defecten. Probeer misschien i.p.v. het geheugen wat andere dingen te testen op een ander mobo.

9800X3D | 4090 TUF | 64 GB DDR5 6000

• generation
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
Al eens eens een andere koeler geprobeert?
En het is inderdaad waar van die MSI K7T borden heb er zelf ook al 2 versleten.
Bij mij viel spontaan spanning van de fan's uit

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De MSI K7T series staan bekend om de hoge uitvalpercentage.. Het zou me dus niet verbazen als het gewoon zo'n "uitvalexemplaar" is.

Zie ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen :)

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor jullie reacties. De condensatoren zijn nieuw (zijn van die michicans, niet van die standaard condensatoren met zon plastic huls eromheen), het geheugenbankje niet kapot (getest) en ook met alle andere bankjes bleef het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zijn dat de processor kapot is? Het is telkens als hij warm word dat hij moeilijk begint te doen....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kán. Maar het kan ook aan ontoereikende voeding, waardeloze koeling, slecht geheugen of gewoon een gaar mobo liggen. Een computer zit complex in elkaar, het is niet zo 1-2-3 te zeggen waar de aars 'em zit. Hiervoor is dus de FAQ/troubleshooter uitgevonden :Y)

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 19-02-2003 15:15 ]

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

Zoals je het nu opschrijft klinkt het als een warmte probleem, want zoals je zelf aangeeft, als je de proc warmer maakt dan treedt het probleem op.
Klock je processor eens onder, minder hitte dus, en kijk dan eens hoe het dan draait, het lost je probleem niet direct op maar je weet dan wel wat er aan de hand is en als het werkt kun je eens kijken naar een iets beter koelblok.

Oerbrood!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de fsb van het moederbord naar 100 mhz gezet, en ik kan hem dan naar de 70 graden krijgen zonder dat ie ook maar 1 probleem geeft. Ik snap dr niksmeer van

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Dus dan loopt ie op 1 GHz, neem ik aan.
Ik hou het voorlopig dan toch even op een warmte probleem. Als er dus niks stuk is, das moeilijk aan te geven. Denk dus toch eens aan een betere koeloplossing.

Oerbrood!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 14:30: En hij gaf als waarschuwing boot block halt (ofzoiets) en daaronder stond floppy drive a error.
Dat stukje klinkt heel erg als een te ver overgeklokte CPU. Je kunt het ook ktijgen als gewoon de VCore te laag is, wat geeft de BIIOS aan ?

Verwijderd

Topicstarter
alles staat op default, ook de vcore. De processor is oorspronkelijk een 1333 en hij draaid ook als 1333

Verwijderd

Ik heb zelf ook een k7t turbo gehad, draaide dus echt niet op 133 mhz fsb, alleen maar 100. d8 eerst ook zal de voeding wel zijn, niet dus. er zit nu een athlon 900 in op fsb 100 dan maar zo :) die loopt perfect.Msi maar zeggen daar kunnen wij niks aan doen. :? vreemd

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

als je de fsb teruggezet hebt naar 100 dan loopt ie toch op 1000 MHz?

Oerbrood!

Verwijderd

Topicstarter
ja maar ik ben nog 1 ding vergeten te vermelden. Toen die vriend van mij het spul kocht, kocht ik eenzelfde combinatie 1 week later in de winkel. Mijn pc heeft het altijd gedaan, 2 jaar lang en toen heb ik hem verkocht en een xp computer gekocht. Enne... niet doorvertellen he, maar bij mijn waren er wel 2 condensatoren kapot... :9

Verwijderd

Topicstarter
ja, hij loopt nu inderdaad op 1000 mhz

Verwijderd

tja ik heb ook een msi k7t turbo Le heb bijna nooit problemen ik draai overgens 1400@1606 athlon. Ik denk dat het aan je temperatuur is want 60 of 70 graden is niet gezond voor je cpu dus wees er mee voorzichtig!!

Verwijderd

Topicstarter
als ik hem gewoon gebruik komt hij niet boven de 58 graden uit, volgens AMD is dat normaal. en de koeling word maar een klein beetje warm, niet eens echt warm...

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen is me nog iets opgevallen: Als het systeem start dan zou normaal gesproken als je het scherm krijgt te zien wat voor videokaart erinzit (dat scherm wat je voor je bios scherm krijgt als je monitor dat zo snel kan weergeven) tegeljkertijd de hard disk led oplichten. Als het systeem weer niet wil werken, dan gaat dit ledje ook niet branden. Het lijkt wel alsof er dan bepaalde functies op het bord ineens niet meer werken...

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel volt moet de VCore van mijn Athlon 1333 eigelijk zijn? Hij staat nu standaard op 1.75 volt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 15:37:
als ik hem gewoon gebruik komt hij niet boven de 58 graden uit, volgens AMD is dat normaal. en de koeling word maar een klein beetje warm, niet eens echt warm...
Beetje veel tekst allemaal enzo, maaruh, volgens mij moet je koeler juist wel behoorlijk warm worden. Zit ie er wel goed op?

Verwijderd

Topicstarter
ja, hij zit er precies bovenop, en als ik hem eraf haal dan kun je zien dat de koelpasta op het aluminium en op de core goed aangedrukt is geweest

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 21:01:
Hoeveel volt moet de VCore van mijn Athlon 1333 eigelijk zijn? Hij staat nu standaard op 1.75 volt.
1,75 is precies de goede waarde.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
gooi de Vcore een op 1.80. Mischien dat het helpt.

P.S Ik heb ook een AMD 1333 op een MSI k7t turbo limited edition.

Verwijderd

Topicstarter
Ik HAD ook een MSI k7t LE. Ik heb een 1333 CPU van een kennis van me mogen lenen, en het probleem blijft bestaan. Mijn CPU op zijn MSI k7t geprobeerd, werkte perfect. Dag moederbord :'( ! Is de K7T turbo 2 ook zon hoop ellende in de vorm van een printplaat?
Pagina: 1