[VB] Rechten probleem bij schrijven in HKLM

Pagina: 1
Acties:

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:46
Mja ik heb een vraagje:

Ik heb een programma, die alle settings in het register wegscrijft onder HKEY_LOCAL_MACHINE.
Nu het probleem:
Als je (bijvoorbeeld onder Windows XP) als gewone (restricted) user zit, heb je daar dus geen rechten voor.

De vraag: Weet iemand hoe ik die rechten kan pakken en/of toch gewoon in de HKLM schrijven :?

Ik heb al geprobeert om de permissions in te stellen, maar zelfs als ik zeg dat Everyone Full Controll heeft, doet tie het nog niet.
Ook als ik met AdjustTokenPrivileges de SeSecurityPrivilege anders zet, wil die niet..

Iemand een oplossing :?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Sja, ik denk dat ik vanuit beveiligingsoogpunt dan wat problemen zou hebben met dat programma. Heb je dat programma echt nodig of zijn er alternatieven?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Kix@$$
Mr. Liu schreef op 19 februari 2003 @ 14:27:
Sja, ik denk dat ik vanuit beveiligingsoogpunt dan wat problemen zou hebben met dat programma. Heb je dat programma echt nodig of zijn er alternatieven?
nou ja, het is m'n eigen programma, duss
en ik weet ook wel alternativen om settings bijvoorbeeld in een bestand neer te gooien ofzo, maar ik doe et toch liever gewoon in het register...

dus iemand een idee :?

• Freee!!

Freee!!

Kix@$$ schreef op 19 February 2003 @ 14:31:
[...]
nou ja, het is m'n eigen programma, duss
en ik weet ook wel alternativen om settings bijvoorbeeld in een bestand neer te gooien ofzo, maar ik doe et toch liever gewoon in het register...

dus iemand een idee :?
Ik weet niet precies hoe dit in XP werkt, maar dit soort problemen (programma moet iets kunnen dat de gebruiker niet mag) komt op de AS/400 (of iSeries) vaker voor. De oplossing is dan dat het programma de rechten van de eigenaar van het programma gebruikt (iemand met meer rechten) en dat de gebruiker toestemming krijgt om het programma te gebruiken (adopted authority). Er zijn nadelen (veiligheidsrisico's) aan dit soort dingen verbonden, maar dat kan in de hand gehouden worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Kix@$$
Mja, je bedoelt zoiets dat wat je krijgt als je een setup wilt opstarten als limited user.

Dan krijg je zo'n schermpje:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=2231&format=full&ext=.jpg

• Freee!!

Freee!!

Daar lijkt het wel een beetje op, maar zoals al eerder aangegeven, ik weet niet zoveel van XP. De door mij beschreven 'truc' is dat het programma de rechten gebruikt die het van de eigenaar heeft, in plaats van de rechten van de gebruiker.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Zijn het usersettings of algemene programma settings? "Normaal gesproken" zet je usersettings in hkey_current_user en niet in hkey_local_machine.

Exact expert nodig?

• Kix@$$
Nee het zijn algemene settings.
Het is opzich een programma dat door verschillende gebruikers (in hetzelfde bedrijf) wordt gebruikt.
Dus moeten de bedrijfsinstellingen in de HKLM, anders moeten ze dat steeds overnieuw instellen enzo.

• Freee!!

Freee!!

Crazy D schreef op 19 February 2003 @ 15:01:
Zijn het usersettings of algemene programma settings? "Normaal gesproken" zet je usersettings in hkey_current_user en niet in hkey_local_machine.
Kijk, dat bedoel ik nou als ik zeg dat ik weinig van XP af weet. Dit wist ik niet. _/-\o_ _/-\o_

• Crazy D

Crazy D

Kix@$$ schreef op 19 februari 2003 @ 15:04:
Nee het zijn algemene settings.
Het is opzich een programma dat door verschillende gebruikers (in hetzelfde bedrijf) wordt gebruikt.
Dus moeten de bedrijfsinstellingen in de HKLM, anders moeten ze dat steeds overnieuw instellen enzo.
Daar zou ik dan persoonlijk een ini file voor maken, tenminste, voor die settings die bij iedereen gelijk moeten zijn (maar wel te customizen, anders kun je ze weer in je programma opnemen en zijn het geen echte settings ;)).
Dit probleem ben ik trouwens ook weleens tegenaan gelopen alleen bij mij ging het om specifieke gebruikersinstellingen en dus was current_user prima.

Exact expert nodig?

• Kix@$$
Toch raar...
Eerst: Windows 16 bits: INI files :|
Windows 32 Bits, met een register!! :) :) :)
en nu toch weer terug naar de INI files :P

• killermar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07 08:05
Volgens mij moet je vanuit de thread die in de registry wil schrijven een user impersonaten die genoeg rechten heeft (account dan laten instellen in een optiesdialoog oid). Zie http://msdn.microsoft.com.../client_impersonation.asp oid...

• Crazy D

Crazy D

Kix@$$ schreef op 19 February 2003 @ 15:40:
Toch raar...
Eerst: Windows 16 bits: INI files :|
Windows 32 Bits, met een register!! :) :) :)
en nu toch weer terug naar de INI files :P
Er is niks mis met ini files. 't Is iig superhandig om instellingen makkelijk over te nemen op een andere pc, of door zelf verschillende ini files bij te houden, makkelijk te kunnen wisselen van settings... zolang je die ini file maar gewoon in de applicatie directory houdt is er helemaal niks mee imho :)

Exact expert nodig?

• Kix@$$
Crazy D schreef op 19 February 2003 @ 17:49:
[...]

Er is niks mis met ini files. 't Is iig superhandig om instellingen makkelijk over te nemen op een andere pc, of door zelf verschillende ini files bij te houden, makkelijk te kunnen wisselen van settings... zolang je die ini file maar gewoon in de applicatie directory houdt is er helemaal niks mee imho :)
hmmz, dus wel :D
Als "restricted user" kan ik dus ook niks in de directorie gooien, dus... die user kan _nix_

Ik heb et nu wel al opgelost, in m'n install geef ik Evereyone alle rechten tot "HKLM\Software\AppName" :)

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-03 14:06

esf

Crazy D schreef op 19 February 2003 @ 15:35:
[...]

Daar zou ik dan persoonlijk een ini file voor maken, tenminste, voor die settings die bij iedereen gelijk moeten zijn (maar wel te customizen, anders kun je ze weer in je programma opnemen en zijn het geen echte settings ;)).
Dit probleem ben ik trouwens ook weleens tegenaan gelopen alleen bij mij ging het om specifieke gebruikersinstellingen en dus was current_user prima.
Dat is een kwestie van smaak. Ik zou ook niet precies weten hoe je het gevraagde voor elkaar krijgt, maar het moet zeker kunnen, en dat is de vraag van de topicstarter. Want als het niet kan zou het heel raar zijn en zouden alle andere programmeurs ook met ini files moeten werken en het register is er nou juist voor ontworpen dat dat niet meer hoeft...

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

Pagina: 1