[XP] Spontane reboot

Pagina: 1
Acties:

• Zephyer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 22:03
Matched: spontane, reboots
Een vriend van me heeft het probleem dat Windows XP spontaan reboot bij het opstarten.

Hierbij wat info :
Spontane reboot,

Mijn pc heeft kuren. Spontane reboots op verschillende momenten. Ik heb al reeds een search los gelaten op “spontane reboots”, maar met de oplossingen die daar werden geboden wou het nog steeds niet opschieten.

* PIII 800mhz
* 1024 mb sdram
* 20gig hd
* Geforce II m serie 64 mb
* Sounblaster live
* Windows XP pro

Het begon een 3 weken geleden toen mijn pc uit het niets opeens zonder melding begon met rebooten. Hij liep daarna nog wel gewoon door, maar na een paar dagen kwam het steeds vaker voor. Ik heb toen de optie automatisch herstarten uitgevinkt, maar dit wou niet baten. Ook in de log’s was niks terug te vinden. Ik heb toen mijn hd geformatteerd en heb win 2000 er op gezet, maar ook hier kwam het zelfde probleem weer om de hoek kijken (toen maar weer XP erop gezet). Ik ben toen gaan kijken of er som’s irq’s waren die conflicteerden, maar dit was niet het geval. Ik heb getest of mijn geheugen defect was, maar ook dit was niet het geval. Ook mijn powersupply werkt goed en geen breuken in de kabels.

Het rare is dat wanneer ik in de bios de bios defaults laad de pc weer werkbaar is, maar wel enorm traag (ik kan geen spel meer spelen). Wanneer ik de setup defaults laad start de pc door tot net voor het inlogscherm ,ik zie het windows logo met daaronder de statusbalk en wanneer deze tot op de helft is reboot hij wederom spontaan dit herhaald zich een paar keer en dan uit het niets loopt hij weer door (het lijkt wel of de pc dan warm gelopen is). Er valt dan weer redelijk mee te werken. Hij zal dan weer opeens uit het niets rebooten.

MW | BF1 Stats

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50

momania

iPhone 30! Bam!

Geen matches
Ik zou zeggen: Check de temps eens...

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Zephyer
Geen matches
momania schreef op 19 February 2003 @ 12:49:
Ik zou zeggen: Check de temps eens...
Ik snap niet helemaal wat je ermee bedoelt ...
Maar als je toevallig de temp map ermee wilt aanwijzen ... de hdd is geformateerd!? :?

MW | BF1 Stats

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Geen matches
check je event viewer en door welke fout hij reboot.
Als je dit hebt gevonden even op technet uitzoeken wat het probleem kan zijn

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Geen matches
Zephyer schreef op 19 februari 2003 @ 12:55:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je ermee bedoelt ...
De temperatuur van de processor dus en het mobo...

• Zephyer
Geen matches
Smurff schreef op 19 February 2003 @ 12:56:
check je event viewer en door welke fout hij reboot.
Als je dit hebt gevonden even op technet uitzoeken wat het probleem kan zijn
Eerder vermeld:
... Ook in de log’s was niks terug te vinden...
momania schreef op 19 February 2003 @ 12:58:
[...]

De temperatuur van de processor dus en het mobo...
Bij een koude boot (een hele nacht uit gestaan) komt het probleem ook naar voren.
(wellicht dan juist, als de processor warmer is, lijkt de pc stabiler te worden...)
Diesel :? :? 8)7

MW | BF1 Stats

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Matched: spontane
Probeer ook eens met zo min mogelijk hardware te booten en dan kijken wat ie doet.
Dit is meer een trial en error probleem oplossing die je moet doen, want met alleen de informatie: "spontane reboot en niks in de logs" kunnen wij je ook niet echt helpen...

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Geen matches
mja niet goed gelezen.... :)
maar lijkt wel op koeling probleem ja

Verwijderd

Geen matches
ik had dit probleem ook.

Oorzaak (bij mij) harde schijf die het aan het begeven was.

IK had hem ook al een keer geformateerd, maar dat mocht ook niet baten. Een andere harde schijf gekocht en nu doet hij het wel goed.

In de event viewer stond bij mij ook niks

• Zephyer
Geen matches
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 13:43:
ik had dit probleem ook.

Oorzaak (bij mij) harde schijf die het aan het begeven was.

IK had hem ook al een keer geformateerd, maar dat mocht ook niet baten. Een andere harde schijf gekocht en nu doet hij het wel goed.

In de event viewer stond bij mij ook niks
Hmm ... :/
Ga ik daar ff naar kijken ...
eerst ff kijken waar ik ff een 'tijdelijke' schijf kan halen....anders maar kopen

MW | BF1 Stats

Verwijderd

Geen matches
Laat middels het BIOS je geheugen even testen.

Zelfde probleem gehad met 512Mb M-Tech

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 22:47 ]

• Zephyer
Geen matches
Hij heeft de HD vervangen en dit was helaas niet de oplossing. Wel zijn we er achter gekomen dat wanneer de L2 Cache uitgesckakeld wordt de pc weer werkend is, maar wel zeer traag. Wanneer dus writetru of writeback gebruikt wordt gaat de pc weer spontaan rebooten.
-Ik neem aan dat een nieuw moederbord hier op zijn plaats is tenzij iemand een beter idee heeft. :|

MW | BF1 Stats

Verwijderd

Geen matches
check je geheugen eens

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Geen matches
idd, en dan niet de bios-test, maar iets sterkers ;) http://www.memtest86.com.

Als memtest zegt dat het geheugen goed is, controleer dan - zoals momania al suggereert - of het systeem zonder SBLive (of met, in een ander PCI-slot) wel goed functioneert. Creative blijft een notoire problemenmaker, in my book.

Wat me opvalt is dat niemand nog "voeding kaduuk of te weinig vermogen" heeft geroepen. Daar lijkt dit probleem namelijk nog het meeste op.

Daar moet dan nog bijgezegd dat als het systeem zonder Creative (of andere componenten) wel goed draait, het dus zowel aan de Creative als aan de voeding zou kunnen liggen! Pas dus op met het snel ff nieuwe componenten kopen, voor je het weet vervang je iets dat niet stuk is.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Geen matches
De voeding wordt het zwaarst belast met opstarten en uit de verhalen hier begrijp ik dus dat de pc wel opstart. Gebeurt het rebooten bij zwaar werk dan zou ik de proccesor de schuld geven.

• Zephyer
Geen matches
Het rebooten gebeurt nog voordat het inlogscherm komt (het winXP scherm met de scrollende balk is even zichtbaar en wordt daarna zwart en reboot). Komt ie dan opeens wel er doorheen dan klapt ie er uit als ik niks bijzonders doe (bijv meerdere inet pagina's). Het geheugen is niet defect (in andere pc werkt het nl ook gewoon).

Het feit is dat wanneer ik op bios defaults werk hij wel werkt maar traag, maar onder setup defaults komt de reboot. Als ik de setup defaults laad en ik zet L2 cache uit dan loopt ie ook door (dat is alleen als de pc al een tijdje aan heeft gestaan en warm is). Hij is dan wel weer werkbaar, maar is nog steeds niet stabiel.

Zijn er misschien opties in de bios die ik kan proberen??

MW | BF1 Stats

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Geen matches
Zephyer schreef op 20 February 2003 @ 12:34:
Het geheugen is niet defect (in andere pc werkt het nl ook gewoon).
Dat is wel een (zelfs redelijk sterke) aanwijzing dat het goed zit, maar zeker weten doe je het pas echt als je de tests gedraaid hebt. Zeker gegeven het feit dat 'ie klapt als XP in het geheugen wordt geladen (hd-activiteit op een "kritisch" moment) doet mij vermoeden dat het of je voeding, of je geheugen is. En heb je die SB er nou al uit gefrot?

Als het uitsluitend in het bios zou zitten (eerste keer dat ik dat meemaak, maar waarom ook niet), dan zijn er twee zaken: (1) zal je zelf met proberen en benchen uit moeten vinden en (2) de kans bestaat dat je XP-installatie op een bepaalde instelling in het bios rekent die je met de default waarden ongedaan maakt, waardoor het hele zaakje blijft hangen.

Ik weet dat je het niet wil horen, maar om dit goed te bestuderen moet je na elke bioswijziging waarvan je niet weet wat het *exacte* effect is, eigenlijk het OS ff opnieuw installeren :D

[ Voor 40% gewijzigd door Rataplan op 20-02-2003 13:18 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1