[Samba 2.27 + Win2K] Jobs BLIJVEN niet zichtbaar in Windows

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:51

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb een Linux server (RedHat 7.3) + Samba 2.2.7a + CUPS 1.1.18 en ik heb een (of eigenlijk meerdere, maar dat doet er niet toe) een Windows 2000 (SP3) client. Ik heb om alles te testen in CUPS de desbetreffende (test)-printer op "pause" gezet. Wat er nu gebeurt is dat wanneer de Windows client iets print, je de job heel even in de Windows GDI ziet (GDI = dus via Printers en dan de printer selecteren om de queue te zien), maar zodra ie lokaal gespooled is, zie je hem niet meer. Dit gedrag klopt toch niet? Windows zou toch de server moeten blijven pollen om de queue op te vragen, zodat je ook de jobs van andere gebruikers kan zien?

Ik weet nu niet of dit probleem aan de Windows of de Linux kant zit.

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
Heb je rechtstreeks de queue aangeroepen? of heb je de print queue eerst gecaptured op bv, je lpt1/2/3/4? Mocht je dus een capture dan heb je kan dat je hem niet ziet.

• arnova

arnova

Topicstarter
Geen capture.... Ik heb onder Windows 2000 dus gewoon een netwerk printer geinstalleerd staan.

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• arnova

arnova

Topicstarter
Het lijkt erop dat het probleem toch echt aan de Samba kant zit aangezien "smbclient //localhost/color-9" hetzelfde probleem heeft. Ben ik soms een optie vergeten waardoor het veroorzaakt zou kunnen worden?

Relevante opties in mijn smb.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[global]
# Below is for printers
printing = cups
use client driver = yes
load printers = no

[color-9]
  path = /var/spool/samba
  comment = HP DJ 2280tn 9th floor
  print ok = yes
  print command = /usr/bin/lpr -P%p -r -J%s_%I %s
  lpq command = /usr/bin/lpq -P%p
  lprm command = /usr/bin/lprm -P%p %j
  lppause command = /usr/bin/lpc hold %p %j
  lpresume command = /usr/bin/lpc release %p %j
  queuepause command = /usr/bin/lpc -P%p stop
  queueresume command = /usr/bin/lpc -P%p start
  browseable = yes
  read only = yes
  create mode = 0700
  guest ok = yes

[ Voor 15% gewijzigd door arnova op 19-02-2003 21:09 ]

• arnova

arnova

Topicstarter
Ik denk het probleem gevonden te hebben (al heb ik het nog niet kunnen testen, aangezien ik nu thuis zit). Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat ik met de optie "-J%s_%I" de jobnaam verander? Dit doe ik namelijk om in CUPS te kunnen zien vanaf waar iemand probeerde te printen. Mocht dit het probleem zijn kan iemand mij dat dat laten weten, en weet iemand dan eventueel een oplossing?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Kan zijn, maar als ik hier thuis van een Windows of Linux -> Windows 2000 PC print dan verdwijnt mijn job ook overal en ik zie hem niet meer (ook als de printer op pause staat - niet als hij afstaat). Van mij komt dat omdat het een laserprinter is met RAM geheugen en om een of andere reden steekt Windows alles in het geheugen en dan gaat de laser gewoon printen als ik op de online knop of pause printing toets druk.
Waasrschijnlijk is het bij u van hetzelfde principe: omdat hij van Samba -> CUPS gaat. Dus volgens Samba heeft hij gedrukt. Maar nu staat je job in het printergeheugen (in uw geval CUPS) en Samba heeft zijn jobke gedaan dus alles is in orde.
Sluit eens een echte printer aan en zie als hij drukt. Als hij dat niet doet raad ik u de Samba howto aan.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Nog iets: ff googelen geeft dit als uitkomst:
I had the same problem and used swat to configure my printer.

Set the user on the windows box as admin see below
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[global]
        workgroup = XXXXXXXX
        server string = Samba Server
        encrypt passwords = Yes
        log file = /var/log/samba/%m.log
        max log size = 0
        socket options = TCP_NODELAY SO_SNDBUF=8192 SO_RCVBUF=8192
        dns proxy = No
        path = /var/spool/lpd/lp/
        guest ok = Yes
        printer name = lp

[printers]
        comment = Printers
        path = /var/spool/samba
        printable = Yes
        browseable = Yes
        guest ok = Yes
Hopelijk helpt dit je verder.

[ Voor 29% gewijzigd door Guru Evi op 19-02-2003 21:35 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• arnova

arnova

Topicstarter
Dat van die jobnaam in samba was inderdaad het probleem. Voor nu maar even weg gehaald.

Ik heb overigens nog wel 1 vraag: is het mogelijk in Samba om via Samba (en bij de client dus via de Windows GDI printer interface) ALLE jobs te beheren. Dus ook jobs die niet via Samba zijn gesubmit maar bv. local of via ipp?

Verwijderd

Naar mijn weten is dit niet mogelijk, samba krijgt het printbestand binnen en pleurt die in z'n eigen spooldirectory en geeft em dan pas door aan CUPS.. Voor zover ik weet dus..
Misschien zijn er leuke dingetjes te proberen met alle commands die je bij [printers] kan definieren?
Pagina: 1