Toon posts:

Boxed koeler slipt dicht met stof

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik gebruik thuis een AMD XP 2000 processor (boxed versie) op een ASUS A7V333 moederboard met 256 pc 2700 geheugen.
De videokaart is een Asus Ge-force 3 Ti200
Ik gebruik een A-open kast HQ48
Als besturingssysteem draai ik WINXP Pro

Nu was ik gisteravond bezig met een spel (c&c generals)

Op een gegeven moment liep m'n pc vast.
Na de resetknop ingedrukt te hebben gaf de bios de melding hardware error.
Gekeken bij cpu temp.
De temperatuur was 75 graden!

Ik heb de kast open gemaakt en zag dat er tussen de fijne koelribben veel stof zat.
Dit heeft naar mijn idee de "airflow" van de fan tegengehouden.

Mijn vraag is of de boxed koelers van amd wel zo goed zijn?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je om de paar maanden je kast moet open maken om er de stof uit te blazen.
Hoe kan AMD zijn 3 jaar garantie op processors waarmaken als de koelribben dichtslippen met stof, waarna de procesossor het voor gezien (kan) houden.

Of moet ik een andere koeler er op zetten??

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25

DinX

Motormuis

Dit probleem kan je met elke koeler hebben. Ik zou gewoon zorgen voor wat stoffilters en die voor je casefans hangen

[ Voor 83% gewijzigd door DinX op 19-02-2003 12:08 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die koelers zijn goed, maar je moet uiteraard wel zorgen dat ze niet vol stof komen. Kan je doen door stoffilters te plaatsen of door ze af en toe schoon te maken.
Gewoon fannetje eraf schroeven en ff met een tandenborster erover, of hard blazen.

Overigens is 75graden nog te doen in principe. Tis wel aan de hoge kant ;)

En van mij hoef je er geen andere koeler op te zetten :P

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:00

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Boxed koelers zijn over het algemeen wat :X minder als de andere koelers van andere merken.

En over het dichtslippen van je fan, waar staat je pc, grond/bureau/iets anders.
En 75 graden is idd erg warm, andere koeler zou naar mijn idee geen slecht plan zijn, maar heb je ook in- en/of outtake fans?

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
75 graden?? ik zou hem er eens goed opzetten. De HQ48 bouwen we in de zaak waar ik werk zowat alle PC's mee dus mbt kastventilatie zit het wel goed imho. Ik denk dat je met een keer opnieuw plaatsen al een stuk frisser uitkomt.

Verder: De boxed koelers zijn gewoon voldoende om de proc koel te houden. Dat stof krijg je er altijd wel tussen. Kijk 'ns ff of je fan wel goed draait als de PC aanstaat. Wellicht is de fan brak.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

tja stof is op den duur altijd een probleem met koelers, boxed of niet.
om de zoveel tijd je koeler even flink uitblazen is dus nodig, en zo te horen mag je je kamer ook wel eens wat vaker stofzuigen, :P

maar ontopic, je koeler verplaatst veel lucht, en daarbij dus ook stof die in de lucht hangt, wat je kunt doen is de intake koelers in de kast voorzien van een stoffilter, alleen dan zit je nog steeds dat je om de zoveel tijd de stoffileters moet schoonmaken,.
daarintegen houd je wel je kast zo goed als schoon aan de binnekant

en of je boxed koeler wel goed is, je kan aannemen van wel omdat AMD deze anders niet zou leveren.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
Mhh dan moet je echt wat vaker schoonmaken. En je hebt zeker je kast op de grond staan? Dan zuigtie ook alleen maar stof aan. En alle HSF's lopen op een gegeven moment vol stof.

Maar maak je hsf ff schoon en zet evt je kast op je buro of iig hogerop

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Dat heb ik ook, maakte vandaag mn kast open, schroefde de ventilator van de proc eraf en daar zat me toch een lading stof. Ook in de rest van de kast trouwens. Nu ik dit allemaal weggezogen heb, vraag ik me af of hij nu minder lawaai maakt. Ik vond hem de laatste tijd erg veel lawaai maken. Is het idd zo dat hij minder geluid maakt nu? Hij staat in mn slaapkamer rechtstreeks op de vloerbedekking.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Verwijderd

Topicstarter
De kast staat inderdaad op de grond, en de fan draait gewoon goed, wel wat luidruchtig maar dat vind ik niet erg.

Ik heb verder geen extra casefans.
Alleen de fan van de voeding, processor en videokaart.

Wat is trouwens de maximale temperatuur van een amd xp 2000 ????

Verwijderd

Ooit in CID gelezen dat het wel om de 4 maanden moet,
Ik weet niet wat voor dude jij bent en of jij 20 kanaries en 18 honden en katten hebt en nog een ketting roker bent. het is dus wel aangeraden om af en toe je koeler uit te spuiten met Blast-off of Dust-off.

Trouwens een wonder dat je amd het zonder koeling heeft uitgehouden, meestal gaan ze naar 10 sec naar de cpu-hemel

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
amd boxed koelers zijn bagger de ribben zitten te dicht op elkaar en dus zitten ze ook heel snel dicht.

wij gebruiken ze nooit om deze reden en de gemiddelde gebruiker loopt niet elke dag met een kwast en stofzuiger in zn pc te rommelen dus neem een koeler die de ribben verder uit elkaar heeft liggen zodat dit probleem niet zo snel zal op treden.

ook maakt het veel uit of je pc op de grond staat of op je werk tafel daar is over het algemeen minder stof aan wezig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen dieren , rook stevig, maar niet op de kamer waar de pc staat , maar moet wel bekennen dat het stofzuigen er nogal eens bij in schiet ;-)

Voor mij mag het topic gesloten worden, ik koop gewoon een andere koeler , en met een paar stoffilelters ben ik al een heel eind.

Bedankt iedereen voor de response

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 12:28:

Wat is trouwens de maximale temperatuur van een amd xp 2000 ????
70 graden, als ik me niet vergis. Maar zoals je ziet gaat het dan wel crashen.
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 12:39:
Trouwens een wonder dat je amd het zonder koeling heeft uitgehouden, meestal gaan ze naar 10 sec naar de cpu-hemel
Helemaal geen wonder. Als je de heatsink er in z'n geheel afhaalt, wordt een stressed Athlon XP in luttelijke seconden > 300 graden. Als je alleen de fan stopt loopt de temp langzaam op en crasht het meestal voor er echte schade kan ontstaan. :)
Boxed coolers zijn niet slecht, je moet ze alleen (zoals iedere andere koeler) goed schoon houden.

[ Voor 8% gewijzigd door snars op 19-02-2003 12:49 ]

I reject your reality, and substitute my own.

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
_sNaRs_ schreef op 19 februari 2003 @ 12:48:
70 graden, als ik me niet vergis. Maar zoals je ziet gaat het dan wel crashe
volgensmij niet hoor. Ik heb wel eens gehoord dat ie 80 kan worden.
ff kijken of ik wat op de site van AMD kan vinden

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
E-jey schreef op 19 februari 2003 @ 17:33:
[...]

volgensmij niet hoor. Ik heb wel eens gehoord dat ie 80 kan worden.
ff kijken of ik wat op de site van AMD kan vinden
90 graden zelfs :+ Maar dat is dan niet de maximale 'werkbare temperatuur', maar gewoon het maximale dat de proc mag hebben voor dat ie in serieus levensgevaar komt......op nieuwe socket A moederborden zit trouwens bijna altijd iets van 'Athlon XP overheat protection'. Op bijv. de AOpen AK77-8XN wordt de boel uitgegooid als mn XP1800 over de 97 graden komt. Dit is dus een hardwarematige beveiliging. Softwarematige beveiliging vindt je meestal in je BIOS, waar je in kan stellen bij welke temp. je mobo gaat piepen :D

[ Voor 16% gewijzigd door Tweeke op 19-02-2003 17:48 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• jvvv
  • Laatst online: 04-11-2025
Die boxed koelers vallen mee. Ik heb er nu een fanduct op voor een 80mm, en dat koelt degelijk zonder lawaai. Streesed zit em na een kwartier op 40°. Ik heb hem al een maand en hij zit idd vol stof. Gewoon de stofzuiger op het fannetje doen en het is opgelost.

oftopic: AK7-8XN Rulez!

[ Voor 6% gewijzigd door jvvv op 19-02-2003 18:39 ]

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tweeke schreef op 19 February 2003 @ 17:45:
[...]
90 graden zelfs :+ Maar dat is dan niet de maximale 'werkbare temperatuur', maar gewoon het maximale dat de proc mag hebben voor dat ie in serieus levensgevaar komt......op nieuwe socket A moederborden zit trouwens bijna altijd iets van 'Athlon XP overheat protection'. Op bijv. de AOpen AK77-8XN wordt de boel uitgegooid als mn XP1800 over de 97 graden komt. Dit is dus een hardwarematige beveiliging. Softwarematige beveiliging vindt je meestal in je BIOS, waar je in kan stellen bij welke temp. je mobo gaat piepen :D
zoiets heb ik ook ja :) C.O.P (CPU overheating Protection) heet dat :)
maar dat schijnt toch vaak te laat te zijn ofzo ????

• jvvv
  • Laatst online: 04-11-2025
ik betrouw toch niet op die toestanden. Overlaatst had ik in mijn bios een temp-warning ingesteld (op 50°). Ik stop de fan en laten lekker warm worden. Op 53° reageerd men pc nog niet. Wel 'handig' zo'n functie.

Betrouw nooit op zo'n dingen

Verwijderd

Gewoon een keer schoonmaken of stoffilters installeren (een lapje Swiffer werkt ook prima).

Inmiddels is de discussie offtopic -> slotje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.